Tijdens de E3 liet Phil Spencer tussen neus en lippen door weten dat Microsoft vier development studio’s had opgekocht en een vijfde ging openen. Maar wat betekent dat nu precies?

Als eerste betekent het dat men meer eigen games voor de Xbox One en Windows wil gaan bouwen. Als we naar een van de grote namen kijken, dan noemen we Darrell Gallagher (oud-boss van van Crystal Dynamics), hoofd van de nieuwe studio The Initiative die geopend gaat worden in Santa Monica, Californië. Men lijkt bewust voor deze plek gekozen te hebben omdat dit langzaam maar zeker de plek wordt waar veel gamebedrijven zich vestigen. De rivalen zetelen er ook, zoals Sony Santa Monica Studio (God of War) en Treyarch (Call of Duty).

Gallagher gaf pas geleden een interview aan GameBeat waarin hij zijn plannen voor deze nieuwe studio liet horen. Hij gaf aan dat hij trots was de eerste studio van Microsoft in Santa Monica te zijn. Ook omdat het gebied een aantal universiteiten heeft waar veel talent uit gehaald kan worden.

Gallagher heeft het mandaat en de vrijheid gekregen om daar te gaan pionieren en te innoveren. Samen met de knapste koppen in deze industrie gaan ze zich op de toekomst richten. Op de vraag of hij niet bang is dat Microsoft de studio als een soort testgebied laat fungeren zei hij daar absoluut niet bang voor te zijn. Hij heeft vertrouwen in de console en de techniek waar men mee bezig is. Dat is genoeg materiaal om een geweldige game-ervaring aan spelers te gaan bieden.

Rivaal voor Sony?

Hem werd ook gevraagd of hij ook iets zou willen maken wat de rivaal Sony zou uitdagen zoals een soort Naughty Dog die we kennen van The Last of Us zij hij dat hij daar niet mee bezig is. Het draait om de eigen kracht, de kracht van de studio The Initiative. Een naam die voor Gallagher staat voor een andere visie, de koe bij de horens pakken en gaan. Het staat voor de toekomst en het maken van een eigen geschiedenis.

Op de vraag of hij het starten van een console game studio niet in contrast vond staan met al die mobile game studios en esports bedrijven die behoorlijk gefinancierd worden op dit moment zei hij dat deze soorten entertainment elkaar niet bijten. Hij vergeleek het met de verschillende manier waarop muziek of films worden geconsumeerd en dat de ervaring hetzelfde blijft. Hij bekijkt het ook als ervaringen en die zullen blijven bestaan. Er komen nog steeds grote films uit die je gewoon in de bioscoop kan bekijken en dat is al 30 jaar zo. Dit blijft ondanks alle andere vormen van film kijken gewoon bestaan.

Maar lijkt dit dan niet op de tijd dat Microsoft de Xbox Entertainment Studios opzette? Volgens Gallagher richt hij zich op het maken van games. Dat is wat hij doet. Zijn liefde ligt bij het maken van games, van game studios, van franchises. Dat is zijn erfenis en zal zijn toekomst zijn. Dat is waar zijn passie ligt.

Invloed community

De volgende vraag ging over het implementeren van bijvoorbeeld muziek of art uit de community in een game zoals Ubisoft nu gaat doen met Beyond Good and Evil 2. In het algemeen, hoe hij de invloed van de community ziet en hoe je als bedrijf daarmee omgaat. Dat bijvoorbeeld een game op Reddit door de community kapotgemaakt kan worden. Gallagher wil ook dat innoveren. Het vraagstuk over hoe je de community meekrijgt goed bekijken. Alles is belangrijk, zeker feedback. Het is een kunst om een soort dialoog met je community voor elkaar te krijgen. En wanneer doe je dat tijdens het ontwikkelen van je game? Hoe ver ga je daarin? Allemaal vragen waar ze bij The Initiative mee bezig zijn.

De community krijgt volgens Gallagher ook een steeds belangrijkere rol. Kijk naar esports atleten die hun brood verdienen met het spelen van games. Het betalen van mensen om games te spelen gaat ook steeds verder. Kijk naar streamers, cosplayers, YouTubers, enz. Allemaal promotors van bepaalde games die ingezet worden om spelers te trekken.

Voor Gallagher is dit een heel nieuw speelveld en eentje die hij absoluut onderzoekt. In zijn tijd was zijn vader nog redelijk negatief over zijn passie om videogames te gaan maken, nog steeds trouwens. Nu komen er jongeren uit school die een esport-atleet willen worden. Waarschijnlijk zullen de ouders van nu daar ook negatief op reageren.

De jongeren van tegenwoordig kunnen megabedragen verdienen met het spelen van games zoals Fortnite. Als ze dat doen, heb je dan als ouder een fout advies gegeven? Ontspanning, waaronder games spelen, gaat een steeds grotere rol spelen. Intel heeft al onderzocht dat je straks zo’n twee uur per dag kan terughalen met de zelfbesturende auto. Weer twee uur wat je in andere dingen kan steken, zoals gamen. Het is een landschap wat nog gevormd gaat worden en de toekomst daarvan ziet er volgens Gallagher goed uit. The Initiative richt zich op al die nieuwe aspecten en hoopt daarmee vooral zeer succesvolle games te gaan maken.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties