Een jaartje na release van The Outer Worlds verschijnt dan eindelijk de lang verwachte DLC. Speelt Peril on Gorgon net zo lekker weg als de basisgame?

Het begin van een epische franchise‘, was mijn titel een klein jaar geleden, nadat ik voor de review The Outer Worlds had mogen spelen.

Obsidian Entertainment heeft met The Outer Worlds een nieuwe IP neergezet waar menig RPG-fan helemaal op los kan gaan. In een levendige sci-fi wereld valt een hoop te verkennen, de nodige NPC’s te ontmoeten en zijn meerdere interessante verhalen te ontdekken. Hoe jij als speler daar invulling aan wilt geven kun je tot op zekere hoogte zelf bepalen door de uitstekend uitgewerkte character-driven verhaalvertelling. Dit maakt tevens dat de game een enorme herspeelbaarheidswaarde heeft, doordat je de game op meerdere manieren vanuit verschillende rollen kunt beleven. Enkele tekortkomingen vallen in het niets bij het aantal uren speelplezier dat je kunt halen uit The Outer Worlds. Mocht je alsnog twijfelen over een eventuele full priced aanschaf, wat de game wat mij betreft meer dan waard is, dan kun je The Outer Worlds natuurlijk ook gewoon checken in de Game Pass.

Conclusie uit de review van The Outer Worlds (2 november 2019)

Met de komst van de Peril on Gorgon-DLC voegt Obsidian Entertainment een nieuw verhaal aan de bestaande wereld toe. In deze spoilervrije review beschrijf ik mijn indrukken van de acht uur durende DLC. Eerst zal ik echter uitleggen hoe je de DLC kunt spelen. Want dat laatste was nog niet zo makkelijk.

Hoe start ik de Peril on Gorgon DLC?

Het is voor het eerst dat ik meen dat het belangrijk is om een handleiding te schrijven over hoe je een DLC-pakket kunt starten. Om Peril on Gorgon te spelen volstaat het namelijk niet om enkel in het hoofdmenu ‘speel DLC’ aan te klikken. Je zult er meer voor moeten doen. Deze stappen moet je nemen:

  1. Mocht je The Outer Worlds al eens gespeeld hebben, zoek dan door je saved games naar de missie genaamd ‘Radio Free Monarch’. Als je deze hebt gevonden, laad je vervolgens jouw save file van het moment dat je deze quest net hebt voltooid en volg stap 2.
  2. Ga naar de Unreliable (je ruimteschip) en geef Ada de opdracht om naar de Groundbreaker te reizen.
  3. Bij de Groundbreaker aangekomen ontvang je een pakketje met daarin een ‘dismembered arm’. Open het pakketje.
  4. Je kunt nu je crewleden aanspreken en vervolgens de Peril on Gorgon DLC triggeren.
  5. Reis naar Gorgon om met de DLC te starten.

Zelf had ik ‘pech’. Eind 2019 was ik begonnen aan een 2e playthrough en heb ik verschillende saved files verwijderd. Hierdoor kon ik niet binnen één van mijn bestaande games de DLC triggeren en ben ik dus opnieuw met de basegame begonnen. Overigens was dat geen straf, want de game speelt ontzettend lekker weg en je kunt natuurlijk je hele speelstijl door de character-driven verhaalvertelling anders aanpakken.

Mocht je opnieuw beginnen? Hou er dan rekening mee dat het ongeveer 4 – 6 uur duurt, voordat je op het punt bent dat je de Radio Free Monarch quest hebt voltooid en dus met Peril on Gorgon kunt beginnen.

Een warm bad vol satire

Het was heerlijk om The Outer Worlds weer op te starten. Ik was alweer grotendeels vergeten wat de game allemaal te bieden heeft. Een frisse start was in mijn geval enerzijds noodzakelijk, maar anderzijds ook zeer welkom om goed met de DLC van start te kunnen gaan. Want alle manieren van levelen, de verschillende side quests die ik wel/niet al gedaan had, waar specifieke voorwerpen en consumables voor dienen? Ik wist het echt niet meer. Bijna 11 maanden tussen release en het verschijnen van deze DLC is een flinke tijd en mijns inziens iets te lang om het weer feilloos op te kunnen pakken.

Aan de andere kant: er is niets substantieels aan The Outer Worlds veranderd. Je zult nog steeds het gevoel hebben alsof je de wereld door een Instagram filter aan het bekijken bent. Er zijn, voor zover ik dat terug heb kunnen vinden, geen grote wijzigingen doorgevoerd in de gameplay noch in performance. Het exploreren, resources verzamelen en FPS-actie vormen de kern van de game, naast de vele verhalende dialogen en character building.

Ook in Peril on Gorgon wordt dit concept voortgezet. Sterker nog, deze DLC past naadloos binnen de totale game. Zowel qua verhaal als qua gameplay. Naast dat het niet kan (je zult de eerste 5 uur gespeeld moeten hebben) zou ik je tevens niet aanraden deze DLC als ‘stand alone’ game te spelen. Maar waar gaat deze DLC dan specifiek over?

Wat is er op Gorgon aan de hand?

Tijdens je eerste ruimtereis na de Free Radio Monarch quest ontvang je een pakketje. In Halcyon hebben ze hun eigen ruimtelijke bezorgdienst en de dienstdoende was zo vriendelijk om een afgehakte arm te bezorgen. Dat roept natuurlijk meer vragen dan antwoorden op en al snel ontrafel je dat jouw eerste stop Gorgon gaat zijn. Een planeet die nieuw is toegevoegd aan de map en waar je een aanzienlijk deel van de 7 tot 10 uur durende DLC zult spenderen. Jouw reis naar antwoorden begint bij Ambros Manor, waar je Wilhelmina Ambrose leert kennen. Zij weet je het één en ander te vertellen over de arm, maar wil in ruil daarvoor dat jij wat klusjes voor haar opknapt. Over het verhaal inhoudelijk zal ik omwille van spoilers niet nader ingaan.

Diegene die The Outer Worlds gespeeld hebben, zullen de typische fetch-achtige quests, die allen tezamen wel voor een vermakelijk verhaal garant staan, herkennen. In Peril on Gorgon ben je veel tussen plekken op pad en ontmoet je NPC’s die je best verder willen helpen, maar in ruil hiervoor iets terug willen. Hier hebben de ontwikkelaars wat mij betreft wel de grenzen opgezocht. Houd je er in verhalende RPG’s van om meer over de context te weten te komen? Dan zit je met Peril on Gorgon gebakken. Ben je na drie keer heen-en-weer gestuurd te zijn wel een keertje klaar met de loopjongen uit te hangen en focus jij je liever op enkel het overkoepelende verhaal? Dan zal Peril on Gorgon je geduld testen.

Zelf zat ik er tussenin. Ja, ik werd er wel eens wat geïrriteerd als ik weer ergens iets moest gaan ophalen. Dit gaf toch veelal het gevoel dat de game gerekt moest worden. Maar anderzijds, de ruimte die deze missies bieden om je character te levelen, de lekkere shooter-actie tussendoor en de vele verhalen die The Outer Worlds rijk is, hielden mij toch aan de game gecommitteerd.

Ook zul je in Peril on Gorgon de nodige stukken tekst lezen. Ofwel in de vorm van dialogen of middels de bekende notes en computerhacks. De actie zul je veel meer vinden in de stukken die je reist om op deze plekken te komen. Je voornaamste vijanden? De Marauders. Of wezens die wel heel erg van de Marauders zijn afgeleid. En ik kan je zeggen, daar zitten wel een paar badass-figuren tussen. Sterker nog, in het begin van de DLC had ik het gevoel met te weinig power te zijn begonnen. Ik heb nog overwogen om terug naar de basegame te gaan om via side quests op Monarch mijn character eerst wat meer te levelen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Dit had er onder andere mee te maken dat ik met mijn character weinig had geïnvesteerd in mêlee en defense (beiden lvl < 20). Dat bleek niet slim. Gelukkig biedt de Unreliable nu de mogelijkheid om de levels van je character te wissen, waarna je de opgedane XP opnieuw kunt inzetten. Ik zou je aanraden het eerst eens een half uurtje te proberen en mocht je er niet doorkomen dit vervolgens te overwegen. Je hebt op dat punt dan zelf wel gemerkt waar je eventueel power te kort komt.

De game wordt door de characters en dialogen gedragen

Er zijn verschillende gameplay-aspecten te benoemen die de game goed uit de verf doen komen. Het exploreren van de werelden werkt belonend, de combat is nog steeds heel erg lekker en het overkoepelende verhaal van de DLC is oké. Wat de game, en ook deze DLC, echter meer dan een voldoende maakt is de mate waarin je jouw character kunt levelen en hoe dat wederzijds van invloed is op de verschillende dialogen. Ook in Peril on Gorgon laat Obsidian Entertainment opnieuw zien de kunst van het character-driven verhaalvertelling tot in de puntjes te beheersen. Hoe jij jouw character levelt is direct van invloed op de dialogen opties die je hebt. Daarnaast bieden de dialogen vele verschillende mogelijkheden om jouw ei helemaal in kwijt te kunnen. Wil je de sarcastische eikel uithangen? Opties genoeg. Wil je de nerd uithangen die het telkens net even iets beter weet? Ga je gang. Wil je met liegen en intimideren je zin doordrukken? Als je jouw XP goed hebt ingezet dan is er niemand die je tegen zal houden.

Conclusie

Met Peril on Gorgon bezoeken we een aantal nieuwe planeten, waarbinnen een verhaal zich afspeelt dat zeer de moeite waard is om gespeeld te worden. Het verhaal past in het geheel van The Outer Worlds en voegt daarnaast extra verdieping toe aan het universum, waar je in 2019 voor het eerst mee kennis hebt kunnen maken. Peril on Gorgon biedt qua gameplay meer van hetzelfde, maar als je de gameplay van de basegame van The Outer Worlds kon waarderen dan zul je met deze DLC niet klagen. Naast het vele verkennen, de heerlijke shooter-actie en focus op character building, wordt ook deze DLC gedragen door de vele leuke kleine verhalen met veelal hilarische dialogen. Voor 15 euro haal je een prima uitbreiding in huis van één van de betere verhalende games van de afgelopen twee jaar.

RECENSIES OVERZICHT
Review: The Outer Worlds - Peril on Gorgon (DLC) - meer van hetzelfde
7.5
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments