De Sherlock Holmes games, je hoort er maar weinig over. Na Sherlock Holmes: Crimes & Punishment van twee jaar geleden gedaan te hebben was het nu tijd om de nieuwe (nou ja, een maand oud) Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter te bekijken.

De intrige van het Victoriaanse tijdperk, de excentrieke Sherlock en zijn briljante analytisch vermogen waardoor hij elk gesprek en gevecht naar zijn hand kan zetten, ik ben echt een fan. Ik ken niet alle nerdy feitjes rondom het karakter, maar ik kijk graag naar de films met Robert Downey en de serie met Benedict Cucumberbatch. Wat mooi is het dan om de legendarische detective zelf te kunnen spelen in de nieuwste game van Bigben en Frogwares.

Sherlock Holmes is een echte crime-solver

Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter (hierna te noemen als Sherlock Holmes) is net als zijn voorganger Crimes & Punishment een crime-solver. Je hebt telkens een ruimte waarin je aanwijzingen (clues) moet vergaren door te ontdekken of gesprekken te voeren. Het is zaak om zoveel mogelijk clues te verzamelen en de juiste conclusies te trekken om tot een goed opgeloste zaak te komen. Bij te weinig info zou je zomaar de verkeerde schuldig kunnen verklaren.

originalIntrige

Een belangrijk onderdeel van elk willekeurig stukje Sherlock Holmes entertainment is natuurlijk de intrige tijdens het onderzoek, maar ook de intrige van de setting en de tijdgeest. In Sherlock Holmes baan je je een weg door vijf cases, hoewel ze op zichzelf staan en behoorlijk gevarieerd zijn is er wel een groter verhaal te ontdekken waar een echte finale bij zit.

Dat allemaal in een setting die het Victoriaans London goed neerzet. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met het occultisme van de tijd en de verschillende klassen in de samenleving. Dankzij de Unreal Engine ziet het er prachtig uit. Ik las dat menig collega-reviewer vond dat de game er gedateerd uitzag, ik ben het daar stellig mee oneens. Bekijk de screenshots in deze review maar eens.

Wat technisch wel ontzettend kut is, dat zijn de lange laadtijden tussendoor. Het weerhoudt je er gewoon van om nog even naar een bepaalde locatie te gaan om mogelijke gemiste clues te ontdekken. In de vorige game was er geen laadscherm, maar zag je Holmes rijden in een koets, daar kon je rustig je bevindingen en clues doornemen. Dat werkte prima en ik snap niet waarom de ontwikkelaar dat er uit heeft gehaald!?

sherlock_devilsdaughter_screenNA-1

Excentrieke Holmes

Hoewel de game er grafisch prima uitziet is het met het acteerwerk wel anders. Dat is niet echt fantastisch te noemen. Holmes is eerder een malle gekkerd dan een briljant manische detective die het niet helemaal op een rijtje heeft.

De slechte voice-acting heeft ook zijn weerslag op het verhaal. Die is op papier goed, maar slaat niet echt aan. Holmes, Watson (die wel erg veel op Jude Law lijkt) en de rest van de cast hebben totaal geen humor, wat wel essentieel is voor een Holmes verhaal. Mocht je de vorige game gespeeld hebben dan kom je er achter dat je zomaar een dochter hebt die door Holmes wordt behandeld als een blok aan het been, “ga maar lekker bij Mrs. Hudson spelen joh!”

maxresdefault (4)

Analytisch vermogen

Het briljante analytisch vermogen van Holmes is een handelsmerk in de films en series. Het zorgt voor interessante conversaties en coole actie. Datzelfde geldt voor de game, want er zijn aardig wat actiescènes waar Holmes in slow motion de verschillende opties snel moet doornemen om vervolgens een split-second beslissing te maken. Tijdens ondervragingen kan Sherlock de verdachte analyseren om meer clues te ontdekken en te gebruiken in het gesprek. Op zulke momenten voel je je op-en-top Sherlock Holmes en dat is precies de reden dat je deze game speelt.

Ook zul je dat gevoel hebben als je een puzzel oplost. De puzzels zijn best complex en regelmatig zul je verbanden moeten zoeken waarvan je niet wist dat ze er waren. Goed gedaan dus!

Omdat het een puzzel- en ontdek-game is zal het niet voor iedereen weggelegd zijn. Mocht je dat begrijpen, maar voor een meeslepend Telltale-verhaal gaan, dan ben je ook niet aan het juiste adres. Maar ben je niet vies van een puzzel-game of een point-and-click-adventure, dan hoef je geen eens een Sherlock-fan als ik te zijn om de game leuk te vinden. Ben je sowieso een Sherlock-fan, dan kun je de game met een gerust hart en met veel plezier spelen.

Sherlock Holmes: The Devil's Daughter
80 %
review-sherlock-holmes-the-devils-daughterPlus:<br> + Goede puzzels<br> + Intrigerende scenes<br> + Echte Sherlock Holmes-momenten<br> Min:<br> - Voice acting<br> - Verhaal niet echt pakkend<br> - Laadtijden<br>