Ben je toe aan een nieuwe verslaving? Houd je ervan om herhaaldelijk op de restart knop te bashen? Ben je dol op coole tunes gepaard gaande met kleurenexplosies?
Dan is hier voor jou het nieuwe deel in de Geometry Wars (GW) serie.

6 jaar na het tweede deel is hier het echte vervolg. Dimensions neemt de vertrouwde gamemodes uit de voorgaande delen mee en voegt daar een compleet nieuwe adventure mode aan toe.
Ook in dit deel draait alles om de hoogste highscores op de leaderboards te halen. Wereldwijd maar vooral voor je vrienden.

Classic mode

In Classic mode vind je bijna alle oude vertrouwde game modes waar ik, tot hoofdpijn aan toe, vele nachten aan heb gespendeerd.
Gedachten zoals “Nog één keer” en “Dit is de laatste poging”, komen al gelijk weer naar boven borrelen als mijn mini spaceship in het midden van mijn scherm verschijnt en een catchy techno deuntje door mijn koptelefoon dreunt. Maar voordat ik weer te ver afdwaal, eerst de verschillende game types in Classic mode.

– Deadline: In deadline krijg je drie minuten de tijd om een zo hoog mogelijke score te halen. Hiervoor krijg je onbeperkte levens en begin je met drie bommen.

РKing: In king heb je ̩̩n leven en geen bommen. Om de zoveel tijd spawnen er cirkels waarin je veilig bent van enemies. Je kunt echter wel door de cirkel naar buiten schieten. Sterker nog, je kunt alleen maar schieten wanneer je je in een cirkel bevindt. Maar pas op, de cirkels gaan weg nadat je ze activeert.

– Evolved: Drie bommen, drie levens en geen tijdslimiet. Vaste score intervallen (100.000; 1.000.000; 10.000.000) die je een extra bom en leven geven.

РPacifism: Je kunt niet schieten en je beschikt maar over ̩̩n leven. Vlieg door de poortjes om enemies te killen. Oh, had ik al verteld dat de enemies blijven spawnen en je achtervolgen? (Mijn persoonlijke favoriete mode).

РWaves: Met maar ̩̩n leven ga je rijen van rockets tegen het lijf. De rockets spawnen in horizontale of verticale lijnen en vliegen op en neer.

Los van een paar kleine toevoegingen, snelle restart mogelijkheid en een vette nieuwe soundtrack, zijn er verder geen veranderingen op te merken aan deze game modes.

Adventure mode

Adventure mode is een geheel nieuwe game mode waarin je 50 achtereenvolgende missies hebt. Deze missies geven je sterren bij het behalen van een bepaalde score met een maximaal aantal van drie sterren. Met deze sterren unlock je weer missies waardoor je sommige levels met drie sterren moet voltooien om verder te kunnen.
In adventure mode komt de titel ‘Dimensions’ echt tot zijn recht doordat de levels nu driedimensionaal zijn. Er zijn levels die gevormd zijn als een kubus, een bal, of een cilinder. Ook zijn er levels waarin muren zijn die op je af komen. Wat ik persoonlijk misschien wel de beste toevoeging vind, zijn de bosses. Net zoals in de meeste boss-fights, vecht je tegen de kleine enemies terwijl er één grote gemene bigboy tegenover je staat.
GW: 3 Dimensions geeft ons ook een hele nieuwe diepgang in deze adventure mode door je valuta te geven waarmee je upgrades kunt kopen. Zo kun je drones unlocken die met je meevliegen of je eigen firepower verbeteren. Daarnaast beschik je nu ook over een super. Deze komt bij je bom. Zo kun je mijnen plaatsen of zelfs een automatische turret neerzetten die al het werk voor je doet.

Deze grote veranderingen aan het originele concept van Geometry Wars zijn wat mij betreft prima. Terwijl het in de vorige delen voornamelijk om pure skills ging, zorgt het er nu voor dat je terug gaat naar eerdere levels om met betere upgrades een hogere score te halen. Skill blijft uiteraard nog altijd een aanwezige factor. Ook geeft het een uitdaging om per missie de beste upgrades te kiezen om zo elke missie op drie sterren te halen. Even voor de duidelijkheid, ik heb niet de illusie dat ik dat ga halen. Verder dan de 100.000.000 op pacifism ben ik in het vorige deel nooit gekomen (vergelijkend met de world leaderboards, is dit laag).

Vernieuwde level design.
Vernieuwde level design.

 

Driedimensinale levels.
Driedimensionale levels.

Over het algemeen ben ik tevreden met deze game. Ik had graag een custom mode gezien, waarin je zelf de vorm van het level kan kiezen en wat voor restricties je hebt (niet schieten, alleen vanuit cirkels schieten etc.). Helaas is deze mode niet aanwezig en zullen we het hiermee moeten doen. Het spel komt pas echt tot zijn recht als je het met meerdere spelers tegelijk speelt. Het liefste met je vrienden naast elkaar. De co-op mode van deze game is zo verrekte leuk dat het alleen daarom een must have is. Met maximaal vier spelers tegelijk kun je allerlei strategieën toepassen om je door de steeds moeilijker wordende levels te worstelen. Ga je voor eigen succes of spreek je een vooraf gecoördineerde aanval af? Het is aan jou.

Heb je de voorgaande delen gespeeld, dan is dit een leuke herinnering aan het vorige deel en kun je oude skills weer verscherpen in adventure mode.
Als je de game nog nooit gespeeld hebt, is het een leuke game om aan je collectie toe te voegen en je hersenen te kraken tijdens het gamen.

Gameplay: 7
Graphics: 7,5
Muziek: 7,5
Replay: 6,5

Eindcijfer: 7

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties