Aaru’s Awakening is een bijzondere indie van Lumenox Games die waarschijnlijk niet bij ieders radar staat maar toch zijn weg heeft gevonden naar de Xbox One naast andere platformen. Ik heb de game gespeeld en laat je weten of dit een aanrader is of niet.

aaru_09-620x

TEMPO

De game is qua art volledig met de hand getekend en biedt snelle 2D aktie. In de kern is Aaru’s Awakening een echte platform game. Je maakt kennis met Aaru, een mysterieus wezen met twee unieke vaardigheden: Teleportation en Charging. Aaru gebruikt deze vaardigheden om te reizen door de nogal gevaarlijke maar betoverende wereld van Lumenox om uiteindelijk een kwade entiteit te verslaan. Deze twee vaardigheden vormen eigenlijk de basis voor het ontwerpen van de levels en zorgen voor een uitdagende en vloeiende ervaring. Je zult dus in elke level zeer vlug beslissingen moeten nemen bij de vele puzzels die elkaar in rap tempo opvolgen.

aaru-s-awakening-3-620x

Qua stijl en ontwerp ziet deze game er zeer apart uit, geschetst en alsof het direct uit een droom komt terwijl je zeer hoge koorts hebt. Uniek zeker en zorgde er bij het Start menu voor dat ik in spanning zat om te beginnen aan deze game. Het verhaal wordt narratief verteld in de cut-scenes en daar blijft het bij. Ook het narratieve gedeelte kon mij vanwege de tergende stem niet echt boeien en dwong mij als een neurose gelijk op A te rammen om dan maar met de game te beginnen. Zodra het level begint moet je gelijk aan de slag met Aaru. De plot van het verhaal is dat je met Aaru werelden doorkruist met thema’s als Schemer, Dageraad, Nacht en Dag. De goden van deze dagdelen werkte eerst samen, maar de Nacht wilde steeds meer uren van de dag, wat het conflict oplevert. Deze dagdelen vormen ook gelijk de gedeeltes waar Aaru zich doorheen moet slaan voordat hij de slechte entiteit die dit alles heeft veroorzaakt te verslaan.

Aarus-Awakening-Review

Er wordt tijdens de levels niet meer verteld dan de tutorial aan het begin. De tutorial had zeker in de eerste levels beter uitgewerkt moeten worden. Enkele uitleg was toch niet duidelijk genoeg, ik deed precies hetzelfde als in de tutorial en toch werkte het niet. Ik zat dus vast in het eerste level en dat is echt niet goed. Dat kan frustrerend zijn en zorgen dat je de game snel afsluit alvorens hij echt begonnen is.

aarus-awakening-screenshot_1140_0-620x

KLUNGELIG

De levels zelfs zijn een continue reeks van puzzels om je twee vaardigheden te gebruiken. Het tempo hiervan ligt hoor en zorgt dat je echt niet stil kan staan en even kijken wat je moet doen. Dit kan zeer goed werken ware het niet dat de controls slecht zijn en je dus meer dan eens af gaat. Voor mijn gevoel volgde ik de controls goed maar toch klopt er iets niet. Ik kwam elke keer qua timing iets te kort terwijl ik op 100 verschillende manieren geprobeerd heb dat ene platform met een charge te bereiken.

Het niet nauwkeurig kunnen besturen van Aaru komt denk ik doordat je met de linker analoge stick Aaru van links naar rechts laat gaan en de rechter analoge stick laat je Aaru teleporten of chargen in de aangegeven richting. Springen doe je met A en chargen met RB. Deze combinatie is niet echt handig en voelt compleet niet lekker aan. Wat ook niet goed voelt is de karakter zelf. Aaru mag dan een mysterieus wezen zijn maar qua vormgeving lijkt hij op een springende zeester. Was Patrick van Spongebob soms inspiratie?

Check-out-the-Trailer-Screenshots-of-hand-drawn-2D-action-platformer-Aarus-Awakening

De high-paced puzzels, bestaande uit vooral getimede sprongen met teleporten en chargen langs en over vijanden gaan, lijkt erg leuk en zou een uitdaging moeten zijn. Als de controls goed waren was het nog meer belonend maar nu dus niet. Ik hou als retro gamer van moeilijke games maar ik moet wel het gevoel hebben het bij de volgende poging het te halen. Door de controls is dit dus niet het geval. De wereld die gecreëerd is, is erg mooi en heeft een eigen stijl. Het is echter jammer dat de character er niet bij past. Bij een platformer moet je character gelijk goed zijn en goed besturen want dit volgt je door de hele game heen.

CONCLUSIE

Ik heb mij door diverse levels gebaand met frustratie en verveling. Het verhaal boeide mij niet, de controls zijn klungelig en niet goed uitgewerkt. De audio is oké maar niet bovengemiddeld. Ik heb de game niet uitgespeeld en ik betwijfel of ik dit ooit ook ga doen. Het is erg jammer dat zo’n unieke artstyle en controls niet goed uit de verf komen in deze game. De puzzels en mechanics zijn duidelijk gericht op hardcore platformer fans met super hoge moeilijkheidsgraad. Mocht er een deel 2 komen kunnen ze best hieraan vasthouden maar dan met betere controls en minder slordig, boeiend verhaal.

Aaru’s Awakening is nu gratis via Xbox Live Gold op de Xbox One. Mocht je hem willen proberen is deze gratis kans handig. Na deze aanbieding kan ik je betere games aanraden.