Vorige week opperde ik het nog, laten we een rubriek beginnen die we “Ome Phil vertelt” gaan noemen. De Xbox baas heeft namelijk elke week wel weer wat leuke uitspraken te delen.

De titel zegt het al, Phil heeft wat commentaar gegeven over de console-oorlog. In een interview gegeven in San Francisco tijdens een persdemonstratie van Halo 5: Guardians, waar onze Phil Spencer lekker casual aanwezig was, had hij het hier onder andere over.

Phil geeft aan dat hij veel van de games zelf speelt. Vorige week was hij nog bij Coalition om Gears of War 4 te bekijken en daar feedback op te geven. Deze feedback heeft vaak een ander karakter, komt vanuit een andere bredere kijk dan die van de ontwikkelaars omdat zij, logisch, meer met een gerichte visie werken. Dit vult elkaar dus best wel aan. Phil vergelijkt zijn teams niet met elkaar. Elke game heeft een andere insteek en manier van spelen. Maar hij gebruikt zijn ervaringen met andere games wel in zijn feedback en zorgt hiermee voor een wat bredere visie.

Halo is daar een heel goed voorbeeld van. Deze game is ontzettend belangrijk voor de Xbox en heeft in het verleden een behoorlijke impact op de verkoop gehad. Ook met dit volgende exclusieve deel zal dat weer te merken zijn. Halo 5 zal ook weer met veel toeters en bellen gereleaset gaan worden, net zoals zijn voorgangers. Met Halo 5 heeft het team van 343 weer geweldig werk geleverd. Games hebben tegenwoordig ook een veel langere houdbaarheid, niet alleen vanwege een goede PvP maar ook vanwege nieuwe content en mods door spelers. “Vroeger kocht je een game en speelde die een maand, daarna was het uitgespeeld, ging als een soort trofee de kast in en dan kocht je weer een andere game. Daar doen de spelers het nu niet meer voor, die willen meer en langer kunnen genieten van de game.”

“Van Halo 4 hebben we dit wel geleerd. Het was een groot succes maar het hield geen spelers vast. Dat wilden we wel.” De focus is nu dus daarop gericht, games maken die lang speelbaar blijven. Veel shooters van tegenwoordig hebben dat ook in zich.

Jaarlijks Halo
Halo 5

Phil geeft aan dat Halo geen titel is die een vaste jaarlijkse uitgave is. Alhoewel de game wel bijna elk jaar uitkomt, al ligt dat meer aan het ritme van ontwikkelen. Maar om dit echt vast te zetten als wet, nee, daar ziet Phil geen brood in. Hij wil het enthousiasme over de release van elk van de Halo-delen vasthouden. Als je dat forceert, gaat het weg. Deze franchise kan volgens Phil nog wel 20 jaar mee, net zoals Star Wars en Spider-Man. Hij denkt dat er een balans is en dat je die balans verstoort als je teveel games in een franchise achter elkaar geforceerd uitbrengt.

Phil geeft aan dat hij veel leert van games en studio’s. Hij is goed bevriend met het team van Bungie. Dit team zit in de plaats waar Phil woont en daardoor ziet hij ze dus best veel. Phil is een grote fan van co-op , mede omdat hij waardeloos is in PvP. Hij heeft veel plezier in het samen spelen van games op de bank. Daarom is hij ook groot fan van de originele Gears of War waar co-op de basis is. Destiny doet het ook goed op het samenspel-gebied. Phil speelt dus over het algemeen de PvE modus. Nu speelt hij bijvoorbeeld Lovers in a Dangerous Spacetime en hij vindt de game geweldig.

In Halo 5 is geen co-op. Het team heeft een andere weg gekozen omdat ze een bepaalde visie hadden over de game, een visie die best complex was. Men doet dan ook zijn uiterste best om Halo 5 goed te lanceren zonder de problemen die de Master Chief Collection wel allemaal had. Phil heeft daar vertrouwen in, zeker gezien de releases van Rare, Gears en Forza die bijna zonder problemen verliepen.

De toekomst van VR

VRPhil heeft daar wel een uitgesproken mening over. Hij hoopt eigenlijk dat de HoloLens en VR geen essentieel onderdeel van het gamen gaan worden. Dit betekent niet dat hij de pracht van een VR-ervaring niet ziet maar in zijn visie speel je games in de huiskamer samen met je familie, je kinderen. Met elkaar dus, zodat je ziet hoeveel plezier de ander beleeft aan de game. Hij zou het zonde vinden als dit weg zou gaan omdat iedereen met zo’n apparaat op zijn hoofd gaat zitten en ze afgesloten zijn van alles wat er om hen heen gebeurt.

De focus bij Xbox blijft volgens Phil dus op het gamen gericht en hij is nog lang niet tevreden met waar ze nu zijn met de Xbox. Er kan nog veel meer. Zeker met de input van de community die hij zeer waardevol vindt.

Oorlog

Er is maar één ding waar Spencer wakker van ligt en dat is de strijd die er tussen de gebruikers is over de verschillende consoles. Het gaat vaak meer over het stukje plastic wat je bezit dan over de gezamenlijke games die we allemaal spelen. Phil vind dit geen goede ontwikkeling voor de industrie. Het gaat te vaak over het falen van de ander in plaats van het succes van de games waar hij van houdt.

Je kan zo makkelijk giftige dingen over elkaar zeggen maar Phil blijft hier liever zo ver mogelijk bij uit de buurt. Hij ziet het niet als zijn taak om mensen te overtuigen dat ze geen andere console moeten kopen maar wil gebruikers trots laten zijn op wat Xbox uitbrengt. Phil vindt zich hierdoor geen beter mens. “Ik zie geen reden waarom ik anderen moet kleineren terwijl ze hard bezig zijn met een mooi product te bouwen”.

Het gaat erom dat je elke klant verdient. Dat je moeite voor ze doet. Je koopt Halo 5 omdat je het een geweldige game vindt en je laat hem liggen als je er niks aan vindt, daar kan Spencer zelf weinig aan veranderen. Hij zit niet met het feit dat de PS4 meer verkocht wordt. Zo erg vind hij dat niet. Tuurlijk vind Phil het fijn dat er veel Xbox Ones worden verkocht, meer dan de 360 en dat er een groei in zit. Dat is vooral waar hij zijn focus op ligt. Hij geniet van het grote aantal mensen die op Xbox Live zitten, meer dan ooit daarvoor.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties