Moordmysteries ontrafelen in Pentiment

Tijdens de Xbox en Bethesda showcase is Pentiment aangekondigd. Met de aankondigingstrailer was de nodige nieuwsgierigheid gewekt, maar even zoveel vragen. In een, door de ontwikkelaars, recent gepubliceerde behind the scenes video krijgen we meer informatie.

Obsidian Entertainment werkt aan verschillende games. Avowed en The Outer Worlds 2 zijn de games waar ik het meest naar uit kijk. Na jaren in preview gezeten te hebben, zal in september 2022 Grounded officieel gereleased worden. Drie prachtige titels. Maar er is ook nog een vierde titel. Een op het eerste oog vreemde eend in de bijt. Pentiment kent in vele opzichten een andere stijl dan we van Obsidian gewend zijn. De getekende art-style valt direct op, naast de 16e eeuwse setting. Na het zien van de aankondigingstrailer had ik dan ook de nodige vragen. Hoe zijn de ontwikkelaars op dit idee gekomen? Wat mogen we van de game verwachten? In een behind the scenes krijgen we een beter beeld van de game.

Een levenslang raadsel

In de behind the scenes zien we Josh Sawyer (game director) aan het woord. Hij laat weten dat Pentiment in de basis een verhalende adventure game is die zich in de 16e eeuw afspeelt in een plaatsje genaamd Bavaria, onderdeel van het Romeinse rijk. Als speler zul je in de huid kruipen van een character genaamd Andreas Moller, een kunstenaar werkzaam in het Benedictine abbey. Jouw character raakt betrokken in een reeks van schandalen en moordmysteries. Wat volgt is een tijdsperiode van 25 jaar waarin jij gaat proberen te ontrafelen wat er is gebeurd.

Sawyer ligt toe dat de naam Pentiment verwijst naar schilderijen, waarbij achter de tekening een ander schilderwerk schuilt. Met het verwijderen van de toplaag van het schilderij, zie je wat de kunstenaar aanvankelijk niet heeft kunnen of willen vertellen. Ongetwijfeld zal de gameplay dus sterk leunen op het ontdekken van verborgen verhalen, met als doel de mysteries op te lossen.

Een van de dingen die Sawyer graag terug ziet komen in de game is de focus op een gemeenschap (‘community’), en meer in het bijzonder hoe gemeenschappen over de tijd heen veranderen. Als speler zul je merken dat in een tijdspanne van 25 jaar de omgeving, gebouwen en de characters in Pentiment veranderen. Er ontstaan relaties, mensen gaan trouwen en er ontstaan nieuwe generaties. Obsidian kennende zul je hier als speler invloed op hebben door keuzes die je kunt maken.

Er lijkt ook nog een dieperliggende boodschap te zijn die Sawyer mee wil geven. Zo staat onder andere het thema ‘social change’ centraal en de worstelingen die binnen een bevolking kunnen spelen bij veranderingen in bijvoorbeeld tradities. In de behind the scenes zien we dat er zelfs brandende fakels aan te pas komen. Je zou bijna vergeten dat de game zich in de 16e eeuw afspeelt.

Pentiment komt in november 2022 naar de Xbox en zal vanaf release in de Xbox Game Pass te spelen zijn.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties