Microsoft komt met cijfers bij haar eerste kwartaal van het huidige fiscale jaar. Stemmen deze tevreden?

Hoewel de doelen die de Xbox divisie voor zichzelf heeft gesteld met Game Pass niet gehaald zijn, lijkt er reden tot tevredenheid te zijn als er naar de hardware verkopen wordt gekeken. Ons geliefde techbedrijf had een groei van 47,79 procent in abonnees voor Game Pass voor ogen. In werkelijkheid is dit fiscale jaar een groei van 37,45 procent bereikt. Dat is waarschijnlijk te danken aan een gebrek aan echte first party toppers. Daar tegenover staat dat de totale omzet op het gebied van gaming met 16 procent is toegenomen wanneer je deze vergelijkt met het voorgaande jaar. Dan hebben we het over de periode van 1 juli tot 30 september.

Weet Phil het opperhoofd Satya voldoende tevreden te stellen? Dan had ik twee dikke duimen verwacht.

De komst van de Xbox Series S en X zorgen voor een stijging van 166 procent in consoleverkopen. Is dat bijzonder veel? Mijn inziens is het niet verbazingwekkend veel. Je vergelijkt de Xbox One aan het einde van zijn levensduur met gloednieuwe, aantrekkelijke consoles. Maar bedenk je dat je naar het lockdown jaar 2020 kijkt. Waarin iedereen zoveel mogelijk (virtueel) vermaak in huis wilde halen. Verder lukt het Microsoft vooralsnog niet om genoeg consoles te leveren om aan de vraag te voldoen. Daarnaast ontbreekt het nog aan echte toppers waar je een nieuwe console voor in huis wil halen. Hoe aantrekkelijk de Series S en X ook zijn, de meeste titels kun je vooralsnog ook op de One spelen.

Verder is er sprake van een groei van twee procent in de afname van games en diensten. In vergelijking met het sterke 2020 is dat een realistisch cijfer. Microsoft zegt hier zelf van dat de toename in Game Pass gebruikers en het succes van verschillende first-party titels hier voor heeft gezorgd. Tegelijkertijd zagen ze wel een kleine afname in de verkopen van third-party titels. CEO Satya Nadella geeft aan dat de gaming divisie nog nooit zo’n goed kwartaal heeft doorgemaakt. Kijkend naar de inkomsten en het aantal spelers dat ze hebben bereikt met hun games en diensten. Zoals je weet vind Microsoft het aantal abonnees en spelers een stuk interessanter dan bijvoorbeeld consoleverkopen. Dat is waar ze de grootste groei kunnen doormaken. Die Game Pass cijfers zullen dan ook wel een beetje pijn doen, maar deze gestage groei, die zullen ze wel vasthouden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties