Afgelopen Vrijdag zijn we allemaal erg verrast door Microsoft tijdens de Windows 10 presentatie. Veel dingen zagen wij eigenlijk al een beetje aankomen, maar de HoloLens totaal niet. Microsoft had het dan ook in het geheim ontwikkelt.

Het best bewaarde geheim op een ludieke locatie

Jarenlang was er onder het drukbezochte centrum van Microsoft een geheime ruimte gereserveerd. Stel je voor, je mag niks zeggen en alles moet in het geheim gebeuren. Het enige wat het geheim beschermt is een betonnen laag van een meter dik. In de presentatie kon je de samenwerking van deze HoloLens en een 3d printer zien. Een kind had een tekening gemaakt en zijn vader ontwierp hiervan een 3d model met behulp van de HoloLens en een nog niet bekende applicatie stuurde het ontwerp door naar een 3d printer.

hololens

Dokters en architecten

Naast het 3d printen zijn er tal van toepassingen mogelijk met de HoloLens. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een arts in opleiding. Hij hoeft niet meer te snijden in een dood iemand want deze les kan gesimuleerd worden met een hologram. Ik denk aan een architect die een tekening tot leven brengt van het huis dat veranderd moet worden. Zo zijn er tal van mogelijkheden. Maar wat is de bedoeling van Microsoft als we kijken naar gaming? Want daar zijn wij als fans natuurlijk erg nieuwsgierig naar.

arts-hololens

Het is alsof Phil Spencer deze vraag ruikt. Ze zijn bij Microsoft niet op hun achterhoofd gevallen. Het zit namelijk zo: om de ontwikkelkosten te drukken, maar ook het feit dat als je meer produceert het product goedkoper wordt, heb je ons, de gamer, nodig. Het feit dat Microsoft het IllumiRoom beamer project in 2013 liet afketsen, zegt dat ze wel degelijk kijken naar een goedkope oplossing. Het is simpelweg te duur. De quote van Penello uit 2013 zegt genoeg:

“I wouldn’t expect you’ll see that,” Penello said. “It’s very, very cool tech but it’s, like, for a consumer, it requires projectors and things. It’s really super-neat if you’re in the lab and you’ve got Microsoft money and you could totally set up this awesome lab, but… we looked at it, but for an average customer it’s, like, thousands of dollars [for the set up].”

Je zult dus games moeten ontwikkelen die optimaal gebruik maken van de nieuwe holographics techniek. Tijdens de presentatie lieten ze al zien dat dit mogelijk is met Minecraft. Phil Spencer zei er het volgende over:

“I think gaming will be important. Specific scenarios with the Xbox, we’re thinking hard about. People could ask about streaming solutions. Could I use it as a display for my Xbox? We don’t have answers to any of those things, but know it’s all part of the same organization.”

Kinect buitenspel?

Wat voor rol speelt de Kinect dan in het hele verhaal? Het werd al duidelijk dat je de rekenkracht van de Xbox One als gamedeveloper kan verhogen als je de Kinect niet gebruikt. Moeten wij de Kinect dan als tussenstation zien? Of is dit device geflopt? Of is het een extra ontwikkelkeuze voor de gamedeveloper? Want als je de HoloLens als losstaand item kan gebruiken, die ook gekoppeld kan worden aan de Xbox One, waarvoor gebruik je de Kinect dan nog? Zijn we genaaid door Microsoft?

Een antwoord zou kunnen zijn dat je de lens van de Kinect gebruikt om jezelf live als hologram te uploaden op de bril. Zo kun je dus gebruik maken van de integratie tussen alle drie de devices, Kinect, HoloLens en de Xbox One. We zullen hopelijk op al deze vragen een antwoord in de toekomst krijgen.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties