Exclusieve titels. Niet een onderdeel waar Xbox in grossiert. Een aantal jaar geleden was er met Scalebound een erg interessante exclusive in de maak, maar helaas werd die game geannuleerd. Lange tijd leek het erop dat we die game dus ook nooit meer zouden zien, maar als het aan PlatinumGames ligt komt daar verandering in.

Lange tijd wilde geen van beide partijen, Microsoft en Platinum, ingaan op het hoe en waarom de game geannuleerd is en of we de game op een later moment alsnog zouden gaan zien. Tot nu. In een recent interview met IGN Japan spraken de directeur van PlatinumGames Atsushi Inaba en de vice-directeur Hideki Kamiya over de wens om met Microsoft in gesprek te gaan om de game alsnog te maken.

Kamiya heeft Scalebound altijd willen maken, dus we zouden hier graag serieus over in gesprek willen met Microsoft.

Atsushi Inaba

Kamiya, die destijds de regisseur van Scalebound was voegde hier aan toe:

We hebben al veel werk in die game gestopt en het heeft geen enkele zin voor Microsoft om Scalebound in zijn huidge vorm te behouden, dus daar zouden we graag iets aan doen. Kom op Phil! Laten we samen aan de slag gaan.

Zowel Xbox als Platinum hebben uitleg gegeven over wat er met Scalebound is gebeurd, maar recentelijk heeft Kamiya het boetekleed aangetrokken en aangegeven dat hij zich verantwoordelijk voelt voor het annuleren van de game. Onlangs vertelde hij in een video op YouTube hoe het idee van de game tot stand kwam en waarom het project uiteindelijk is geannuleerd.

Van kinds af aan was ik dol op fantasiewerelden. Ik heb altijd iets met dat thema willen maken. Zo kwam ik op het idee van een wereld die draait om een jongeman die vecht samen met een draak. Dit was echter een enorme uitdaging voor PlatinumGames.

We werkten in een omgeving die we niet gewend waren. We ontwikkelden de game met de Unreal Engine en het ontbrak ons aan de benodigde kennis om een game te bouwen gebaseerd op online features.

De uitdagingen die we moesten overwinnen waren erg groot. We hadden niet genoeg ervaring en het lukte ons dan ook niet dit voor elkaar te krijgen wat uiteindelijk weer zorgde voor de annulering.

Het spijt me voor de spelers die naar de game uitkeken en het spijt me ook zeker voor Microsoft die ons hun vertrouwen gaven als partner. Ik wil mijn excuses aanbieden als zowel ontwikkelaar als lid van PlatinumGames.

Inaba vertelde in 2019 dat hij het lastig vond om te zien hoeveel kritiek Microsoft kreeg op het annuleren van de game. Hij gaf aan dat beide partijen hadden gefaald en dat de game uiteindelijk gewoon niet deed wat de ontwikkelaars voor ogen hadden.

Sinds de annulering van Scalebound is Inaba gepromoveerd tot directeur van PlatinumGames en heeft hij gezegd dat hij graag zou zien dat Platinum gaat werken aan grootschaliger en riskantere projecten.

Wat vindt Microsoft?

Phil Spencer heeft ondertussen altijd volgehouden dat het project definitief dood was, maar ook dat er geen wrok jegens PlatinumGames is.

Het is een lastig onderwerp, want ik heb ontzettend veel respect voor Platinum, Kamiya-san en het team en ik voel dan ook geen enkele wrok. We praten nog steeds met hen en er is geen enkele vijandschap tussen de teams.

We hebben iets geprobeerd te maken dat niet is gelukt en het spijt me dat we zo vocaal waren over wat we probeerden te doen. Ik heb geleerd van Fable Legends en ook van Scalebound over het publiek gaan met dingen voordat we een degelijk, geloofwaardig plan hebben en ik zeker weet dat we iets in handen hebben dat uitgebracht gaat worden.

Dat hebben we met Scalebound niet bereikt en met we bedoel ik beide teams.

Goed, vooralsnog zijn er dus geen plannen om Scalebound opnieuw op te pakken, maar de wil is er aan de kant van PlatinumGames in elk geval wel. Daarnaast lijkt de sfeer tussen Microsoft en Platinum ook gewoon goed te zijn, dus dat levert in elk geval al geen problemen op. Of we ooit daadwerkelijk nog met Scalebound aan de slag mogen gaan is dus serieus koffiedik kijken, maar ze zeggen wel eens: waar een wil is, is een weg. Kijk er dus ook niet raar van op als de game ooit nog wel uitgebracht wordt.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties