Regelmatig zien we berichten over wel of niet gehaalde resoluties waarbij de 1080p grens een soort heilig doel is. Als deze resolutie niet gehaald wordt, lees je vaak dat de ontwikkelaars hebben gekozen om dit op te offeren voor de framerate. Goede of slechte keus?

Waarom is die framerate belangrijker dan een hoog-resolutie beeld? En waarom voor de ene game wel en de andere niet of minder? We proberen het uit te leggen. De meeste games worden gemaakt met een framerate van 30fps oftewel; per seconde zijn er 30 frames of plaatjes te zien. Maar soms wil de maker de 60 of hoger halen om de game beter te laten lopen. Dat een hoge resolutie goed klinkt en voor velen belangrijk is in een game-aankondiging, is merkbaar aan de reacties als men het beloofde niet haalt. 900p wordt al snel als slecht gemarkeerd door de community en met last-gen geassocieerd. Toch is het kiezen van een goede framerate meestal de juiste keus. Monitors en tv’s geven steeds vaker een hoger Hertz getal aan waardoor hogere framerates echt een verschil laten zien. Voor diegene die niet weten wat Hertz of Hz inhoudt, het is het aantal beelden wat het scherm per seconde kan verwerken. In het onderstaande filmpje zie je het verschil tussen de verschillende framerates. De laatste twee, 60 en 120fps, laten alleen op 120+ Hz monitoren een verschil zien.

Reactiesnelheid

De meeste van ons hebben waarschijnlijk een 60 Hz scherm die je in staat stelt om 60fps te zien. De filmindustrie beperkt zich meestal tot 24fps. De wat nieuwere films, zoals The Hobbit serie, gaat al naar het dubbele, 48fps. In de gamingwereld zijn er eigenlijk twee waardes die je steeds ziet terugkomen, 30fps en 60fps. Of men voor 30fps of 60fps kiest, hangt voornamelijk van het type game af en of de ontwikkelaar voor resolutie of framerate kiest.

framerate

Maar waarom is die framerate soms zo belangrijk? In het algemeen kan je zeggen dat een hogere framerate, een betere spelbeleving geeft. Hoe hoger de fps, hoe sneller jij kan reageren op datgene wat je in de game ziet gebeuren. Een 30fps game laat je elke 0,033 seconde een plaatje zien, een 60fps game halveert dat naar 0,016 seconde waarbij deze tijdwinst er voor zorgt dat je eerder kan reageren op wat je ziet. Dit is de reden dat een multiplayer game meestal met een hogere framerate draait dan een singleplayer, omdat bij een multiplayer de reactiesnelheid van groot belang is en dit het verschil kan maken tussen winnen of verliezen. Een hogere framerate wordt ook gebruikt om een game soepeler te laten lopen waardoor hij visueel gezien een stuk prettiger speelt. Dit is ook de reden dat men bij virtual reality (VR) of in headsets zoals de Oculus Rift, kiest voor een 90 Hz scherm. Een soepel lopend beeld zal de spelers nog meer in het spel trekken.

Om het verschil tussen een 30 en een 60fps beeld te laten zien, hebben wij een video van Project CARS gekozen die beide framerates naast elkaar laat zien. Speel deze inhoud wel op HD af om het verschil op te merken. Vooral in de snelle stukken moet het verschil zeer duidelijk te zien zijn.

Resolutie verkoopt beter

Als je door de ogen van ervaren multiplayer gamers kijkt, wordt het kiezen voor een hogere framerate in plaats van een hogere resolutie, altijd toegejuicht en is dit een teken dat de makers naar de spelers kijken in plaats van naar het makkelijk verdienen op een game. Waarom? Omdat het aangeven van een hogere resolutie voor het grote publiek vaak beter wordt ontvangen en meer reden is om een game te kopen dan een hogere framerate. Neem als voorbeeld Assassins’s Creed Unity maar. Een game die behoorlijke problemen wat betreft de framerate had maar toch in grote getale gekocht werd. Ook in reviews zie je meestal weinig commentaar op hoe goed de framerate van een spel is. Framerate, resoluties, het zal altijd wel een discussieonderwerp zijn en blijven. Zeker met de voortschrijdende techniek in consoles. Maar als je volgende keer weer een bericht leest over een ontwikkelaar die niet voor de 1080p heeft gekozen maar voor de 60fps, maak dan even een klein vreugdedansje. Want die studio snapt het.

 

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Stijlloosert
Stijlloosert
7 jaren geleden

Er zal ongetwijfeld een pakket redenen aan ten grondslag liggen (en ik hoor ze dan ook graag, mocht je goed geinformeerd zijn), maar waarom niet zowel 60fps en 1080p en/of de keuze bij de gebruiker leggen?