Elite Dangerous is voor de grote fanbase die het heeft meer dan een spelletje. Het is een universum dat leeft en ademt.

Die groep kijkt dan ook naar de ontwikkelingen binnen de game op een manier waarop wij in het echte leven een maatschappelijke ontwikkeling bekijken. Dat dit botst met die gamers die het wel als een spelletje benaderen is niet te voorkomen. De invloed van spelers binnen het Elite universum kan je best groot noemen. De game is gewoon meer dan een simpele shooter omdat het naast de vele ‘beroepen’ die je kan doen om geld te verdienen het ook nog eens een heel uitgebreid politiek systeem heeft en alles wat er gebeurt binnen de game zijn consequenties heeft. Verschillende groeperingen waar jij je als speler aan kan verbinden en waarin verschuivingen plaats vinden. En zoals in alle politieke systemen zie je dan ook dat spelers daar invloed op willen uitoefenen. In hoeverre moet Frontier, de makers van Elite Dangerous, dat proces beïnvloeden?

Goed, laten we het wat concreter maken. Op Facebook en andere social media zijn er sites die spelers van een bepaalde politieke kleur samenvoegen. Omdat Elite nu eenmaal een MMO is, betekent het ook dat je een groep spelers kan oproepen om bepaalde delen van het zeer uitgebreide heelal aan te pakken. Zo zijn er facties die alleen maar aan het irriteren zijn en voornamelijk rondhangen bij het start universum om daar groentjes af te knallen. Facties die eigenlijk geen doel hebben in de game behalve dan met zwaar geschut alles en iedereen kapot te schieten. Ook aan de andere kant zitten er groepen. Facties die een soort ANWB vormen en commanders te hulp schieten die ergens in het heelal zonder brandstof komen te zitten, de welbekende Fuel Rats. Facties die transporten begeleiden zodat ze veilig hun waren kunnen afleveren. Je ziet al dat we met meer dan een simpel spel te maken hebben. Het gelazer met Frontier is begonnen omdat een groep spelers bewust een Community Goal hebben ondermijnd. Community Goals worden vastgesteld door Frontier waarbij de community een bepaald doel moet halen en daarvoor beloond wordt.

pestgedrag of gewoon spel?

Een groep spelers besloot om zijn achterban op te roepen en hen de order te geven om het gebied Segovan, waar dit doel zich bevond op lockdown te gooien door simpelweg elke onafhankelijke piloot, handelaar en de veiligheidsdiensten neer te knallen. Volgens deze groep paste dit gedrag bij de piraten-stijl die de game ook in zich heeft. Anderen vonden het onder de Griefing act vallen, het bewust lastig vallen van andere spelers.

Door deze actie ging de factie die daar de politieke scepter zwaaide op ‘lockdown’. De lockdown is een automatisch mechanisme in de game. Omdat Elite Dangerous van een economisch model is voorzien, had dit als resultaat dat de markt op slot ging wat weer resulteerde in het niet meer kunnen voltooien van de community goal. Dit zorgde ervoor dat een aantal spelers Frontier om hulp vroegen en hen te vragen om dit op een Elite Dangerous manier aan te pakken namelijk om het gebied onder martial law te plaatsen en er galactic government troepen naar toe te sturen. Eén speler had een geweldig idee over de manier waarop Frontier dit zou kunnen doen. “Laten we de losse traders voortaan vergezellen van een volledige escorte.  Zorg dat er hunter-killer groepen met vier Federal Assault schepen rondvliegen die iedereen met een bounty aanvallen. Zorg dat er altijd een directe reactie komt door een Security schip ter bescherming van onafhankelijke piloten die worden onderschept. Zorg dat de huidige controlerende factie zijn invloed verliest op het systeem en zet het systeem in staat van een burgeroorlog tussen de tweede en derde factie die dan om de controle van het systeem mogen vechten.”

elite-dangerous-players-accuse-frontier-of-god-modding-1468578209[1]

Frontier reageerde zoals altijd, want richting community is er heel veel communicatie, zelf. Zac Antonaci, Frontier community chief, gaf aan dat het veroorzaken van een lockdown niet tegen de regels was. “Dit vraagt om een creatieve gameplay. Wat voor effect dat op de lange duur heeft en of er iets verandert in de toekomst, dat is afwachten. Hetgeen hier is gebeurd is onderdeel van een Community Goal en geen bug.”

Dit antwoord veroorzaakte een heftige discussie op het Elite forum of je dit wel als valide manier van spelen mag markeren of dat het gewoon pesten is. Terwijl de discussie nog heftig bezig was, ontdekte spelers ineens dat de lockdown was verdwenen en dat de markt weer open was gegaan. Antonaci reageerde als volgt: “Na een gesprek met het ontwikkelteam vanmorgen hebben we een consensus bereikt en besloten dat, ondanks dat dit een slimme manier om de CG te ondermijnen, er een verandering in het lockdown systeem moet komen zodat spelers bij kunnen blijven dragen aan het doel. Ik begrijp dat dit frustrerend zal zijn voor groepen die invloed willen uitoefenen op de CG en dat verzeker hen dat dit niets te maken heeft met hun acties. We zijn nog aan het bekijken hoe we dit lockdown onderdeel een plek kunnen geven binnen het Community Goal verhaal.”

voor God spelen

Deze actie resulteerde weer in pissige spelers aan de andere kant van de lijn. Zij beschuldigen Frontier van God Modding oftewel het voor God spelen in de game. Zij vinden dat hiermee de kern van de game, namelijk het maken van een levende, zelf ontwikkelende maatschappij, ondermijnd wordt. Omdat Frontier de game betiteld als een game die door de spelers gemaakt wordt, vinden zij dat je ook uitwassen moet toestaan en het aan de community zelf moet laten om dit op te lossen. Eén van de spelers gaf aan dat dit ‘het spel heeft verpest’. Er is geen door spelers gemaakt universum meer omdat door het ingrijpen via game mechanics er uren werk die de commanders hebben geleverd om zeep zijn geholpen. “In een tijd van vier dagen heb ik meer dan 30 uur in de game zitten, de gemiddelde tijd die commanders aan dit stuk hebben besteed zit rond de 15 uur of meer. Het is echt belachelijk wat men nu heeft gedaan.”

Frontier blijft bij zijn besluit. De discussie zal blijven omdat er verder weinig aan het ‘pestgedrag’ van sommige spelers in Elite Dangerous gedaan wordt. Wat dit incident wel heeft blootgelegd is de botsing tussen spelers die op een piratenwijze de game spelen en de filosofie van de makers van Elite Dangerous. Het blijft nog lang onrustig in space.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties