Wellicht ken je ze al: de preview games. Games die nog niet af zijn, maar wel voor een leuke prijs alvast uitgebracht worden voor het publiek zodat iedereen de game kan testen, vaak gaat het dan om indiegames. De laatste tijd beginnen het aantal preview games steeds meer toe te nemen en één van die games trok vanaf het begin mijn aandacht: Subnautica van ontwikkelaar Unknown Worlds Entertainment. Of Subnautica mijn aandacht ook vast wist te houden lees je hier.

Dit is een community member review, goedgekeurd door de eindredactie. Vind jij het ook leuk om zo’n review voor ons te schrijven? Laat het ons weten via [email protected]

Subnautica begint op het moment dat je met je naamloze mannetje neerstort op een planeet die voor 90% uit water bestaat (de overige 10% bestaat uit mysterieuze eilanden die random spawnen) en dus eigenlijk een grote oceaan bevat. Je lifepod is uit je ruimteschip gelanceerd en dat is maar goed ook, want je ruimteschip is behoorlijk radioactief geworden. Wat je eigenlijk vanaf dat moment doet is helemaal aan jou. Ik besloot om direct op mijn lifepod te klimmen en met m’n pretbek het water in te duiken en de prachtige onderwaterwereld te bezoeken. Het eerste wat me opviel was hoe gebalanceerd en levendig de wereld van Subnautica is. Overal zwemmen verschillende soorten vissen, alleen of in hele scholen, koraal wat in alle soorten voorkomt, maar ook stukken metaal die van je ruimteschip zijn afgeblazen. Helaas kon ik niet vanaf het begin direct de volledige diepte in, want dat liet m’n zuurstoftank helaas nog niet toe.

Subnautica

Een survival adventure game. Zo laat Subnautica zich het liefste omschrijven. Hoewel je hier zelf als speler ook invloed op hebt. Subnautica heeft namelijk vier verschillende game modes. De eerste mode heet de Freedom Mode, in deze mode heb je alleen zuurstof en health nodig om in leven te blijven. Vind je dat iets te makkelijk, dan kun je kiezen voor Hardcore Mode. In deze mode is het belangrijk dat je ook gaat eten en op tijd drinkt aangezien honger en dorst anders resulteren in een langzame, maar pijnlijke dood. De derde mode is survival mode, deze rust je uit met een permadeath. Dit betekent dat je maar één leven hebt en bij een sterfgeval helemaal opnieuw mag beginnen, oh ja en je zuurstoftank waarschuwt je niet als de zuurstof bijna op is, yikes! De laatste mode in Subnautica is ook de makkelijkste en gaat door het leven als Creative Mode. Deze mode is zoals de naam al zegt voor de creatievelingen onder ons die houden van dingen bouwen en zorgt ervoor dat je je nooit zorgen hoeft te maken over je health, zuurstof en nog meer van dat soort onbelangrijke dingen. Trouwens dat bouwen kom ik zo nog op terug.

Craften is samen met het ontdekken van de oceaan een heel belangrijk element in Subnautica wil je progressie boeken in je game. In de oceaan ligt namelijk van alles, denk aan kristal waar je glas van kan maken, metalen waar je titanium uit maakt, of explosief poeder wat je gebruikt voor batterijen. Je hoort het al, er is van alles om een eindproduct van te maken, zoals zuurstoftanks. Het is best wel handig om in de oceaan wat meer zuurstoftanks te krijgen om dieper te verkennen en zo weer meer grondstoffen te verzamelen en nog beter: een seaglider waardoor je je snel door het water kan bewegen. Of wat dacht je van een duikpak dat beschermt tegen radioactieve straling en er zo voor zorgt dat je hebt gebied rondom je neergestorte ruimteschip kunt ontdekken. Het craften is goed verweven in de game als het gaat om je uitrusting. Maar wat even belangrijk is, is om een basis te gaan bouwen. Basis? Ja, je hoort me goed. In Subnautica kun je namelijk zowel boven water als onder water je basis uitbreiden met complete gangenstelsels, opslagdepots en nog leuker: aquariums waar je je gevangen vissen in kan gooien en kan analyseren. Voor mij was deze feature het eerste wat me aan sprak toen ik hoorde over Subnautica en ondanks het feit dat de game nog in de preview zit ben ik hier dik tevreden over omdat het verslavend, maar ook toegankelijk is.

Subnautica

Een ander belangrijk onderdeel in Subnautica is het verkennen van de flora en fauna die onder water leven. Deels omdat je deze kan vangen maar ook omdat je deze kan analyseren voor in je encyclopedie. Er zijn veel interessante, maar ook humoristische vissen aanwezig. Zo is er een vis met een oog en drie haakjes erom heen, een dikke vis met een gezwel aan zijn poeperd die je flink vergast als je te dichtbij komt (zie video), een roze kwal die niets anders doet dan een beetje rondhangen en een vis die gekruist lijkt tussen een krokodil en een zwaardvis en jou maar al te graag oppeuzelt. Het schijnt zelfs dat er in de mysterieuze diepten van Subnautica reusachtige dieren leven die je graag met seaglider en al opeten, helaas ben ik deze nog niet tegengekomen, maar ik blijf om me heen kijken!

Het grafische gedeelte van Subnautica is in mijn ogen op dit moment moeilijk te beoordelen daar we te maken hebben met een preview versie. Toch doe ik een poging, maar weet dat ik de graphics niet meeneem in mijn oordeel. Op dit moment zijn de graphics redelijk te noemen. Redelijk omdat alles wat boven water gebeurt er best fijn uitziet. Binnen in je eigen lifepod mag je ook niet klagen, al kreeg ik in het begin een flashback waarin de game me een beetje deed denken aan Portal. Gaan we echter onder water dan zien we af en toe duidelijk dat de game inlevert en soms zelfs zijn ware pixels laat zien (letterlijk en figuurlijk). Daarbij lijkt de game op dit moment een probleem te hebben met bepaalde objecten onder water en de daarbij behorende collision detection. Zo kom je af en toe neergestorte lifepods van je soortgenoten tegen en hier glij je gracieus doorheen en ook kijk je af en toe onder de map, wat er niet heel fancy uitziet.

Subnautica is al met al een leuke game met een geheel eigen stijl en setting. De game weet te boeien en een zekere verslaving op te wekken (al ben ik volgens redacteur Niels sowieso verslavingsgevoelig). Mocht je toch al stiekem gekeken hebben naar het eindcijfer, dan denk je misschien; ‘waarom dat cijfer’? Nou om, twee belangrijke redenen. Belangrijkste wat ik op dit moment heel jammer vind is het feit dat je Subnautica niet in multiplayer kan spelen, want het had me heel leuk geleken als je in deze game net als in Ark:Survival Evolved samen met je vrienden op duikexcursie had gekund. Ik heb een onderzoek gedaan waarom men dit niet heeft gedaan. Charlie Flayravan van Unknown Worlds Entertainment heeft in het verleden aangegeven dat men Subnautica eigenlijk als co-op game had bedacht. Echter omdat men de game zo snel mogelijk wilde uitbrengen is besloten dit niet te doen. Men is er nog niet uit of er een multiplayer komt, omdat men een klein team heeft en de introductie van een multiplayer zou betekenen dat de verbetering van bepaalde aspecten binnen de game stil zouden komen te liggen. Ik blijf het echter van harte toejuichen. Voor de mensen die Ark, die andere preview game die ik noemde, hebben gespeeld komen er waarschijnlijk op het gebied van craften en letten op je voeding veel herkenbare elementen voorbij. Dat klopt, want waar de game een geheel eigen, vette setting kiest, daar zijn bepaalde features overeenkomstig met Ark. Als men in Subnautica qua features misschien iets meer had gebracht had het cijfer hoger kunnen uitvallen. Toch kan Subnautica alvast een applaus in ontvangst nemen, de game is nog niet af, maar zeker geslaagd en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de uiteindelijke release.

Overall
75 %
review-subnauticaAls je een game zoekt om je af en toe eens lekker in te verdiepen, bouwen je passie is, je niet dagelijks loopt te mouwen over graphics en je indiegames een warm hart toedraagt, dan is deze game zeker weten een aanrader voor jou!