Koekoek, daar is tie weer. De jaarlijkse upgrade van vorige edities. FIFA 20 is weer uit. Gaan we weer een balletje trappen?

FIFA 20. Als je de naam al schrijft dan hoor je in je achterhoofd de reacties al. En die zijn meestal niet erg lovend. Wat gaat deze nieuwe editie van de langlopende reeks ons brengen. En belangrijker nog, is dat de moeite waard?

Zoals ik al eerder bij de NBA review had geschreven, de jaarlijkse trein aan sportgames zijn vaak alleen updates van de vorige versie. Ook bij FIFA zien we dat toch snel een beetje terug. Al was het maar dat je bij het opstarten eigenlijk exact dezelfde stijl ziet als de versie ervoor. Men heeft niet eens de moeite genomen om die berichten wat anders te brengen. Het verraadt direct dat het team voor het grootste deel de code van versie 19 heeft genomen en daar wat in is gaan schuiven.

19 of toch 20?

Laten we maar gewoon beginnen bij het begin, namelijk de verschillende opties die je hebt als je FIFA gaat spelen. Na enkele jaren The Journey is er dit jaar geen echt Career verhaal. Wel een Career mode natuurlijk maar dat is toch net even anders.

Villa Volta

Wel hebben we Volta gekregen en daar vinden we wel een verhaal. Het is een beetje de bekende cliches op een rij. Jongen wil meedoen aan straatvoetbalteam. In team zit een vervelend mannetje. Team heeft tegenslag. Strijd met het mannetje. Dat is in vogelvlucht het verhaal. Hoe cliche ook, het is wel leuk om te doen al is het soms wel een grind als je voor de zoveelste keer een rij aan kwalificaties moet doen of in de halve finale eruit wordt geschopt en dan het hele toernooi weer van voor af aan moet starten.

Volta is sowieso een leuke mode. Een mode die ons nog het meest doet denken aan het oude FIFA Street. Straatvoetbal op pleintjes overal op de wereld waar je met 5v5, 4v4 of 3v3 tegen anderen mag strijden. FIFA heeft veel promotie gedaan puur gericht op dit onderdeel. Lekker snel, geen ingewikkelde regels maar de manier om op een klein gebied je skills te tonen. Ik denk ook dat deze mode bij veel online spelers, die Pro clubs gewoon niet interessant meer vinden, een groot succes zal zijn.

FIFA Fortnite

FIFA heeft een nieuwe vorm van ‘beloningen scoren’ gekregen. In Volta zien we vooral veel cosmetische aanpassingen. Oftewel je spelers een eigen stijl geven, iets wat je trouwens voor je hele team kan doen. Dit lijkt een beetje op een battle pass waarbij je voor een beperkte tijd een lijst aan kledingstukken kan scoren. Na elke periode komt er weer een nieuwe lijst met hebbedingen.

Ook in FUT is dit systeem te vinden. Een systeem wat we kennen uit Fortnite of BF V. Je hebt een week de tijd om bepaalde doelen te behalen waarna je de beloning scoort. Men probeert hiermee de nare smaak die in het verleden met de microtransacties was ontstaan, weg te wassen. En om eerlijk te zijn werkt dat wel. Ik ben nooit een groot FUT-fan geweest, juist om het pay-to-win systeem wat er in zit. Het rucksichtslos kopen van pakketjes, waar mensen honderden euro’s in stoppen, puur om die sterspeler te scoren, is gewoon niet mijn ding.

Nu kan je met het hele Seasonal onderdeel lekker een balletje trappen en heb je ook gerichte doelen om naartoe te werken. Dat EA nu vooral met FUT is bezig geweest, zien we ook in de verschillende fun-onderdelen in de mode.

FUT legt dus de nadruk op fun, alleen of met vrienden. Dat zie je ook terug in het nieuwe FUT Friendlies menu waarin je de keus krijgt om zowel lokaal als online met je vrienden te gaan ballen en je zelfs potjes met eigen regels kan starten.

fun modes

In FUT vinden we nu een aantal spelsoorten die het vooral leuk moeten maken. Zo is er Mystery Ball waarin de bal willekeurig boosts geeft. Dit brengt iets onvoorspelbaars naar de game. In King of the Hill moet je de bal zo lang mogelijk in een bepaalde zone houden. In Max Chemistry krijgt elke speler automatisch een ‘10’ chemistry rating en dit maakt dat je speler makkelijker kan mixen zonder iets van je kracht te verliezen. In Swap mode worden er willekeurig drie spelers gewisseld met je tegenstander. Je ziet het al, FUT zit vol met nieuwe modes en is gericht om jou als speler geboeid te houden.

Ik heb al een carrière

Helaas heeft dit er wel voor gezorgd dat andere modes minder aandacht hebben gekregen. Mijn favoriete mode is Career en er was de stille hoop dat men er in deze versie echt iets meer van gemaakt had dan in de vorige delen.

Maar ik kan daar alleen maar zeer teleurgesteld over zijn. Je kan nu je manager totaal customizen. Leuk pak aan, juiste kop erop, dat is het. Het is grappig maar meer dan dat ook niet. Men heeft wat meer ‘interviews’ geïntroduceerd maar wilde er blijkbaar geen geld en moeite in stoppen om dit daadwerkelijk met voice acting te vullen. Saaie ondertitels die je moet lezen en waar je op moet antwoorden. Waarom kan NBA 2K dit wel en FIFA niet? Het is mij een raadsel. Verder is er weinig nieuws in Career te vinden, jammer, gemiste kans.

Move like Jagger

Zoals elk jaar heeft men geprobeerd wat nieuwe moves in de game te brengen. Een daarvan is zeer interessant te noemen. Je kan met deze move namelijk zijdelings met de bal bewegen. Het mooie is dat dit een One Star skill is, dus iedere speler kan deze move uitvoeren. Uitermate effectief om tegenstanders te passeren. Richting verdedigen zijn er ook wat aanpassingen gedaan.

De jockey beweging heeft versterking gekregen met de fast jockey waardoor je richting de bal blijft kijken en heel snel mee kan bewegen. FIFA 20 brengt het manueel verdedigen terug. Kon je bij versie 19 de AI verdedigers redelijk het werk laten doen, in versie 20 zal je weer zelf aan de bak moeten. Men heeft ook tweede verdediger functie minder sterk gemaakt en ook het volgen van de aanvaller met een druk op je knop is minder effectief. Het maakt dat er echt meer van jou als speler wordt gevraagd en ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij nog niet heel makkelijk gaat.

Wat ik merk is dat het spel trager is geworden en men vooral de automatische handelingen die we altijd uitvoerden, aangepast heeft. Geen focus meer op de through ball pass, die nu veelvuldig mis gaat, maar meer op het gewoon passen. Ik moest echt mijn FIFA 19 gewoontes afleren. Ook voelt het alsof de verdedigende AI veel beter ‘ziet’ wat je wil doen. Het maakt het scoren best lastig. Het tempo voelt gewoon anders, realistischer.

Het nemen van een vrije trap of penalty is ook veranderd. Je kan nu een richtpunt instellen en vervolgens effect aan de bal geven tijdens het schieten. Het is veel meer stick gedreven en voelt meer gecontroleerd.

Wat nou koekoek?

We zaten er natuurlijk allemaal met smart op te wachten. Eindelijk af van het saaie duo Mulder en ten Napel. Eindelijk de smeuïge Sierd de Vos en zijn compaan Jeroen Grueter. Maar helaas, ik ben teleurgesteld. Ik hoopte dat ik weer eens terug kon schakelen naar Nederlands commentaar maar hoe grappig en gevat Sierd de Vos live ook is, in FIFA wordt het gewoon weer een opdreunen van zinnen zonder dat daar beleving in te horen is. Je ziet maar weer, commentator zijn tijdens live voetbalwedstrijden vergt iets anders dan het ‘acteren’ van commentaar leveren tijdens een virtueel partijtje. Het is alsof je een slechte PABO student hoort falen op het onderdeel voorlezen. Geen beleving, geen ziel. Die kwaliteit missen beide mannen voor mij toch echt.

Daarnaast lijkt Grueter qua stem en qua oplees-tempo verdomd veel op Youri Mulder en hebben ze beide een soort obsessie met het opdreunen van de soort opstellingen die we in beeld zien. Voor mij helaas geen verbetering. Ook niet als er ‘koekoek’ een doelpunt wordt gescoord.  Dan maar weer terug naar mijn Engelse vrienden. Die klinken in mijn oren toch altijd net wat realistischer en nog beter, men wisselt het commentaar ook in de league nu af tussen Martin Tyler en Alan Smith en het duo Dixon en Rae

Levensgrote Johan

El Salvador krijgt ook een eerbetoon

FIFA zorgt, zoals elk jaar, dat men de game als een tv-wedstrijd presenteert. Vooral de Johan Cruijff Arena met een grote beeltenis van Johan zelf, ziet er erg goed uit. Ook het overnemen van de lokale tv-kenmerken van de gekozen league doet men goed. De grote projectie van beide logo’s en de stand op het veld, de manier waarop men de spelers voorstelt, de grafische layout, het klopt goed.

net als op tv

Wat minder blijft is dat men van een groot aantal spelers de gelijkenis niet kan raken. Zeker in de Eredivisie lijken veel spelers totaal niet op hun echte versie.

De grote vraag bij deze games is altijd, is FIFA 20 leuk genoeg om versie 19 te vervangen? Dat ligt totaal aan jouw eigen interesses. Ben je fervent FUT-speler dan denk ik dat de nieuwe FUT-vorm je erg veel plezier gaat geven. Het levert je zoveel nieuwe mogelijkheden en is best afwisselend. Dit geldt ook voor Volta. Een andere vorm van het spelletje spelen en ook een mode die vast veel fans gaat krijgen. Maar ben je een liefhebber van Career, dan ga je er niet veel nieuws in vinden. Dit geldt ook voor Pro clubs en Seasons. Andere layout maar in de basis exact hetzelfde spelletje.

De veranderingen in de gameplay zijn wennen maar vind ik wel een verbetering. Dus het ligt totaal aan de categorie speler die je bent of je deze FIFA moet gaan halen.

FIFA 20
7.5
review-fifa-20-fut-en-volta-funPlus<br> <br> + FUT is meer fun<br> + tempo realistischer<br> + verdediging minder automatisch<br> + Volta is vermakelijk<br> <br> Min<br> <br> - Sierd en Jeroen ook tenenkrommend<br> - Career kind van de rekening<br> - waar zijn de voice actors?<br> - Online ook weinig veranderd<br>