Een virtuele Escape Room van Assassin’s Creed!? Dat moet ik zien. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ging met mijn collega-redacteuren naar de ‘Assassin’s Creed: Beyond Medusa’s Gate’ bij Enversed in Eindhoven. Wat vonden we er van?

Vorig jaar konden virtual reality (VR) en Escape Room liefhebbers aan de gang met ‘The Lost Pyramid’, een virtuele Escape Room van Assassin’s Creed! Mijn oren klapperde van nieuwsgierigheid en vreugde. Nu – driekwart jaar later – ben ik samen met mijn collega’s naar de tweede virtuele Escape Room gegaan, genaamd ‘Beyond Medusa’s Gate’. Deze Escape Room hebben we gedaan bij Enversed in Eindhoven. Dat is een centrum voor virtueel genot waar je allerlei virtuele games kan proberen met vrienden en familie. Denk aan boogschieten, samen stressen in een drukke keuken (Overcooked, maar dan in VR), sneeuwballen gooien, in de ruimte schieten tegen ruimtepiraten etc.

Nu wil ik niet overkomen als één of andere gesponsorde YouTuber die heel toevallig een nieuw horloge 10 seconden lang in de camera laat zien, maar er is bij Enversed nu een aanbieding. De bezoekers die gebruik maken van de uit-zegeltjes van Albert Heijn, kunnen hun tweede kaartje bij Enversed gratis krijgen. Dan is bijv. een Escape Room van Assassin’s Creed niet 30 euro p.p., maar 15 euro p.p. (mits je met 2 man gaat) en dat is een leuke prijs om er kennis mee te maken.

De virtuele kleedkamer

Na een korte introductie van onze Escape Room leider mogen we aan de gang met de virtual reality headset (HTC Vive). Wat is namelijk een virtual reality Escape Room? Je raadt het al, een Escape Room in een digitale wereld waar je met behulp van een headset het gevoel krijgt dat je echt in die wereld aanwezig bent. Niet alleen kun je 360 graden om je heen kijken, maar het is ook nog in 3D waardoor je echt het idee hebt in een andere wereld te staan.

We kregen van de leider eerst even een moment om alles te kalibreren. Je hebt een beperkt loopgebied, die overigens wel groot genoeg is voor de Escape Room. Daarna gaan we aan de gang met Assassin’s Creed: Beyond Medusa’s Gate. Voordat we het echte level in gaan, komen mijn collega’s en ik in een soort lobby. Het is dat we maar een uur de tijd hadden, maar anders hadden we er nog 30 minuten kunnen klooien. Wat is namelijk het geval? Je krijgt allemaal tafeltjes te zien met cosmetische stukken zoals diverse helmen en dingetjes voor je outfit. We konden ook allemaal een personage kiezen en omdat ik een ‘open-mind’ heb, koos ik voor een vrouwelijk personage. In de lobby stonden overal spiegels, dus het is gelijk lachen gieren brullen om elkaar virtueel te zien en te testen hoe nauwkeurig de bewegingen zijn (die zijn nauwkeurig). Na 5 minuten te hebben gegiecheld als een stel dames in de H&M zijn we eindelijk het level in gedoken.

Jeff en Clenn in de wondere virtuele wereld van Assassin’s Creed

Let there be light!

Ik ga niet verklappen hoe de Escape Room zich precies ontvouwt, want dat mag je zelf ondervinden. Het eerste wow-moment was het begin voor mij. Je moet met een fakkel de kamer verlichten en je ziet dan ineens hoe de kamer er uit ziet en je hebt echt het gevoel dat je er staat. Dat was voor mij het eerste moment waar ik mij echt in VR voelde. Gedurende de Escape Room zijn er genoeg wow-momenten, maar toch zijn er ook momenten waar je helaas uit de VR-ervaring wordt gehaald. Zo krijg je regelmatig te maken met de kabel die aan jouw headset vastzit, want die wikkelt zich om jouw lichaam heen als je te vaak om je as draait. Op het moment dat je naar iemand in de verte wilt kijken, dan is het eigenlijk te wazig en zie je het screendoor-effect heel goed (dat wil zeggen dat je dan de pixels van je scherm bijna kunt tellen omdat je er zo dicht bovenop zit met je ogen). Om even aan te geven hoe vaak dit voorkomt. Het is slechts 4 keer voorgekomen in een heel uur dat ik echt met die kabel aan het klooien was voor een paar seconden. Het screendoor-effect heb ik eigenlijk maar 2 keer echt gehad omdat ik mij moest focussen op iets in de verte. Op zo’n moment dat je uit VR wordt gehaald merk je dat er nog grote stappen te maken zijn met de technologie. De resolutie moet omhoog en de schermpjes moeten beter worden. Dit heeft echter niks met het centrum Enversed zelf te maken. Dit is gewoon de technologie waar we nu mee te maken hebben. Hopelijk is dit over 2 jaar een stuk verbeterd.

Gameplay – Escape Room of Escape Adventure?

Samen met mijn collega’s heb ik gekozen voor de 4 speler samenwerking i.p.v. 2-tegen-2 competitie en samenwerken zul je (tot een bepaalde mate). Je moet met de andere spelers puzzels oplossen waar je meer dan twee handen voor nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan speler 1 die met pijl en boog schiet en speler 2 die de pijlen moet gebruiken om ergens bovenop te klimmen. Het is leuke gameplay met prima puzzels. Het is echter geen Escape Room zoals je ‘m gewend bent waar je echt je hersenen moet kraken om iets te ontdekken. Dit is meer een lineair avontuur met puzzels om verder te komen. De ervaring zit ‘m echt in het VR gedeelte en de wereld van Assassin’s Creed waar je in loopt. Er is echter geen gevecht of actie zoals je uit de games gewend bent.

Het spelen met vier spelers in totaal is ook leuk, maar in feite doen twee teams hetzelfde qua handelingen. Team 1 schiet bijvoorbeeld op een oranje object en team 2 op een blauw object wat verder op hetzelfde neerkomt. Dat valt dus mee qua variatie.

Conclusie

Assassin’s Creed: Beyond Medusa’s Gate is echt een hele toffe ervaring en kan ik elke fan aanraden! De VR technologie is nog niet perfect, maar je hebt wel het gevoel dat je ergens anders bent. Ik kijk er al naar uit om meerdere Escape Rooms van andere games te zien. Misschien is Far Cry te gebruiken voor een Escape Room waar je niet lineair iets volgt, maar echt in een kamer zit opgesloten of meerdere stadia van een kamer hebt. Er is ook nog ruimte om de wisselwerking tussen de vier spelers te verbeteren. Als deze wisselwerking en de moeilijkheidsgraad van de Escape Room worden verbeterd, dan zie ik een mooie toekomst voor VR Escape Rooms zoals die van Assassin’s Creed.

Het is mogelijk om bij jou in de buurt te checken waar je deze Escape Room kan doen. Ubisoft heeft afspraken met meerdere VR centra in Nederland waar deze game te spelen is, dus kijk vooral naar je eigen omgeving waar het beschikbaar is. Misschien kan je een keer gaan als de Escape Room een aanbieding heeft. Ik vind 30 euro p.p. (wat het nu ongeveer kost bij alle centra) op het uiterste randje van wat ik zou uitgeven aan een Escape Room, maar dan verwacht ik wel meer uitdaging.

Bijna een voltallige YMCA, ware het niet dat ik de ingeving had om een dab te doen

We hebben uiteraard de Escape Room gehaald en dat hebben we gedaan in 46 minuten. We hadden een veel betere tijd kunnen neerzetten als we niet zo ontzettend aan het klooien waren met nutteloze shit tijdens onze sessie. Zo heb ik namelijk de neiging om met alles te gooien waar je mee kunt gooien. Jeff schiet niet één pijl raak, maar schiet er ongeveer 100 voor je neus zodat je bijna een nieuwe aangelegde vloer hebt waar je over kunt lopen om naar de overkant te komen. Clenn was zodanig afgeleid door zijn eigen borsten dat hij een cruciaal voorwerp van een puzzel niet meer kon vinden (ik was ook afgeleid als virtuele vrouw zijnde, ik zal eerlijk zijn). Renco was misschien wel de enige die alles wat sneller doorhad, alhoewel hij aan het einde iets bijna van de boot liet flikkeren wat we nodig hadden om de Escape Room te halen. Je leest het al, een zootje ongeregeld. Tel daar ook nog onze kostbare Barbie-tijd in de lobby bij op en we hadden het misschien wel in 30 minuten kunnen doen. Maakt niet uit, we hebben gelachen, we hebben gehuild… gelukkig hebben we de foto’s nog.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties