Niet iedereen heeft kennis gemaakt met Metal Gear Solid, dus een remake van Snake Eater zou een mooi startpunt zijn. Maar wat zegt dit over Konami? Wat gaan ze precies aanpakken? Mogen we nu remakes verwachten van de complete franchise? Ik geef je in ieder geval vijf redenen waarom ik als fan toch wel blij word van de remake.

Afgelopen week is de remake van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater aangekondigd. Het is onbekend wanneer de game uit komt, maar het is in 2024 precies 20 jaar geleden dat deze game naar de PS2 kwam. Sindsdien zijn er best wat remasters geweest en is de game onder andere naar de PS3, Xbox 360 en PS Vita gebracht. Zelfs nu komt er opnieuw een Metal Gear Solid Collection naar de PS5 (3 generaties uitmelkerij?).

Het zou kunnen dat fans met deze remake van deel 3 enigszins een nare nasmaak krijgen omdat de originele maker Hideo Kojima nogal vervelend weg ging bij ontwikkelaar en uitgever Konami in 2015. De ontwikkelaar had namelijk een andere visie voor MGS5: Phantom Pain waar Kojima het niet mee eens was. Konami forceerde haar eigen keuze als ontwikkelaar en toen ging Kojima weg. Het is onduidelijk welke redenen dat zijn, maar gezien er nutteloze online grafzooi werd toegevoegd aan MGS 5, zal het ongetwijfeld daar mee te maken hebben.

We zien nu dat Konami volledig opnieuw de Metal Gear Solid franchise zal uitmelken omdat het één van hun meest iconische franchises is (maar waarschijnlijk eerder uit creatieve armoede). Daar is natuurlijk op zich niks mis mee. We zien het Capcom doen met Resident Evil, maar in dit geval voelt het gewoon een beetje raar omdat Metal Gear bedenker Kojima weg is en Konami gewoon met niks beters kan komen. Afijn, terug naar de game die gelukkig ook op zichzelf staat zonder alle context.

Vele fans van het Metal Gear Solid franchise zullen deel 3 aanwijzen als meest epische titel van alle delen en daar hebben ze genoeg redenen voor. Hieronder zet ik uiteen welke 5 redenen ik zelf heb om je te overtuigen dat deze game episch is en de remake het epischer zal maken (anders mag Konami opdoeken wat mij betreft).

1. Het verhaal (zonder spoilers uiteraard)

Het derde deel van Metal Gear Solid is eigenlijk het eerste deel in de tijdlijn van de franchise. We zijn namelijk in 1964 beland, midden in de hete politieke strijd tussen de Verenigde Staten en Rusland. Onze protagonist Naked Snake (het is een codenaam) wordt op missie gestuurd om een militaire Soviet basis te infiltreren. Aldaar moet hij een Russisch raketwetenschapper redden en een experimenteel superwapen saboteren. Maar dat is niet alles. Zijn voormalige baas is over gestapt naar de Soviet Unie en die mag dus ook even gestraft worden!

Het verhaal van deel 3 omvat vele unieke personages en dient ook als fundament voor langlopende persoonlijke rivalen voor later in de franchise. Dit verhaal van Metal Gear Solid is gelukkig ook het beste te volgen omdat de zaken nog niet zo gecompliceerd waren over wie nou wie is en bij wie die hoort of afstamt van blabla. Latere delen zijn wat dat betreft veel langdradiger en gecompliceerd (of niet, Metal Gear Solid 2? – met een drie kwartier cutscene).

Wat het verhaal zo goed maakt is gedeeltelijk ook door de presentatie van het geheel. De voice acting is subbliem, de regie van de cutscenes klopt helemaal en gooi daar muziek bij die niet mis zou staan in een James Bond-film en je hebt een prachtverhaal.

2. Graphics met nieuwe mogelijkheden

Metal Gear Solid 3: Snake Eater heeft de grijze omgevingen van deel 1 en 2 achter zich gelaten om juist nu volledig naar het groen te gaan, diep in de Soviet jungles. Dit leverde in 2004 al prachtige omgevingen op, maar zal nu nog mooier zijn dan ooit. Hopelijk wordt er veel raytracing gebruikt waardoor het licht nog beter door de bomen schemert en nog belangrijker… de schaduwen realistisch zijn. Zoals je kunt verwachten in een stealth game, is het gebruik van licht en donker belangrijk. Helaas had de game destijds nog niet zo’n heel uitgebreid systeem met schaduwen en invloed op de gameplay, maar daar is nu veel meer ruimte voor.

De grafische elementen zullen ook invloed hebben op de gameplay en de overtuiging er van. Snake moet namelijk in deel 3 veel gebruik maken van camouflage. Hij zal zich dus regelmatig onder smeren met modder of stil liggen tussen de bladeren. Dat zag er toen misschien een beetje lame uit, maar zal nu een stuk realistischer ogen.

3. Een epische soundtrack

De soundtrack van MGS: Snake Eeter is erg goed en daar kan ik lang over schrijven, maar dat hoeft niet. Het is geen geheim dat Hideo Kojima van Amerikaanse films houdt en voor Snake Eater is er een soundtrack gemaakt die erg veel weg heeft van een James Bond film. De soundtrack van Snake Eater heeft destijds nog lang op mijn mp3-spelers gestaan en maakt nu dus opnieuw indruk in de remake van de game. Naast de muziek is er ook veel aandacht voor de sound effects. Er zijn veel geluiden opgenomen zodat je ook echt voelt alsof je in een jungle bent beland.

4. Gameplay, gaat het veranderen?

De grote vraag met deze remake is of de gameplay gaat veranderen. We zagen later in de ”Subsistence” versie al een toevoeging van een vrije camera i.p.v. fixed. Dus dat zal nu ongetwijfeld worden overgenomen. Verder is de gameplay vrij tijdloos. In Snake Eater zijn er behoorlijk wat dingen toegevoegd die het anders maken dan de eerste twee delen. Zo moet je – zoals eerder gemeld – jezelf camoufleren om uit het zicht te blijven van je vijanden. Er wordt in deze game echter ook CQC geïntroduceerd (Close Quarters Combat), een stamina bar en een manier om jezelf te helen als je gewond bent. En dat is niet zo simpel als een groen pakje oppakken met een ”+”-teken zoals meeste game. Je kunt in de game bijvoorbeeld hoog vallen en dan vervolgens niet meer kunnen lopen of rennen totdat je je wond hebt geheeld waar verschillende zaken uit jouw omgeving voor nodig zijn.

De camouflage in de game is gelukkig wat complexer dan modder over je heen smeren (zoals ik eerder zei). Je hebt in de game een camouflage index en je kunt zelfs van uniformen switchen en verschillende face paints om met jouw omgeving te matchen. Met deze camouflage kan je dicht bij vijanden komen en hen aanvallen of zelfs ondervragen om meer informatie te krijgen.

5. Delta als start van een remake tijdperk

Er is waarschijnlijk een reden waarom deze remake geen Metal Gear Solid 3: Snake Eater gaat heten. Als we tijdlijn technisch kijken naar het verhaal, dan zou Konami er voor kunnen kiezen om de hele Metal Gear Solid franchise te remaken met deze titel als startpunt in 1964. Het verhaal zou dan voor een nieuwe generatie gamers begrijpelijker zijn dan nu. Tegen de tijd dat we dan een Metal Gear Solid 1 remake krijgen, is het alweer 2026 (tegen die tijd is de franchise bijna 30 jaar oud), of 2028 voor Metal Gear Solid 2 (27 jaar na het origineel) en dan 2030 voor Metal Gear Solid 4 en die zou dan tegen die tijd ook alweer 22 jaar oud zijn.

Waarom staat deze laatste reden als reden vermeld dat Metal Gear Solid Delta episch wordt? Omdat het vrij episch zou zijn als we hierna remakes krijgen van 1, 2 wellicht Peace Walker en 4 (laat Phantom Pain maar zitten). Zoals ik al eerder zei is het ook een teken van creatieve armoede bij Konami, maar de fan in mij is blijer met remakes dan de criticus in mij die Konami als een aflopende zaak beschouwd.

En met deze gelijk maar een polletje. Wat vind jij als lezer? De hele MGS franchise opnieuw maken, ja of nee?

Wil jij een remake van de hele Metal Gear Solid franchise?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...
Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Martinspire
Martinspire
10 maanden geleden

Altijd aparte franchise gevonden. Deel 1 heb ik als jong broekie gespeeld en die spionage-vibe sprak me erg aan. Ik had toen alleen de demo dus dat eerste level kan ik wel dromen. “Huh what is that noise” en alles. Uiteindelijk een keer de game gehuurd en verder gespeeld. Maar toen werd het raarder en raarder. Wel uitgespeeld, maar was er uiteindelijk niet echt over te spreken.

Dus kan iemand een game maken zoals het begin van deze franchise was, voordat ze helemaal weird gingen doen? Meer richting splinter cell of zo?