Soms maak je opnieuw kennis met een gameserie en ben je razend benieuwd naar het volgende deel. Dat had ik vorig jaar met WWE 2K19 en dus keek ik vol goede moed uit naar WWE 2K20. Al snel keek ik echter meer terug naar het vorige deel dan naar diens opvolger.

Wat heb ik me vorig jaar lekker vermaakt met WWE 2K19. Het hele WWE-sfeertje zat er goed in, de MyCareer mode was erg leuk, Showcase was een schot in de roos en ik verheugde me dan ook erg op 2K20. Er zaten wel wat minpunten in 2K19, maar als die aangepakt zouden worden en de rest hier en daar een beetje gepolijst zou worden, dan moest het toch helemaal goed komen met 2K20? Nou, niet helemaal.

Grafisch een enorme stap terug

Wat direct opvalt in WWE 2K20 is de enorme stap terug in de graphics. Het begint al bij de laadschermen en de afbeeldingen van de worstelaars die daar op te zien zijn. Sommigen vertonen nog wel enige overeenkomsten met hun echte zelf, maar de meesten lijken op vreemde verwrongen karikaturen van de werkelijkheid. In-game wordt het er bij de meesten ook al niet veel beter op.

Dan maar zelf een Superstar aanmaken. Het is dit jaar voor het eerst ook mogelijk om een vrouwelijke worstelaar te maken en daarom probeerde ik zowel een toffe gast als een stoere chick aan te maken. Dit valt echter niet mee. Je kunt kiezen uit een paar verschillende templates die je aan kunt passen, maar stuk voor stuk lijken ze op opgeblazen Playmobil poppetjes. Ook het haar ziet er uit alsof het gewoon een stuk plastic is dat je er bovenop drukt.

Nou heeft onze collega Rik een machtige baard, maar deze kan hij vast niet tegenop

Na flink wat sleutelen besloot ik dat het er niet veel beter meer op zou gaan worden en ging ik met mijn eigen creaties aan de slag in de MyCareer mode. In-game zou het allemaal vast wel wat meevallen. Helaas valt het ook in-game zeker niet mee. Waar ik nog heel even twijfelde over mijn eigen vaardigheid bij het maken van een personage, werden die twijfels daar al heel snel weggenomen. Ook de personages die je in het verhaal tegenkomt zien er namelijk vreemd en lelijk uit.

De omgevingen dan. Die zagen er in 2K19 nog heel tof en sfeervol uit. Dat zou toch wel goed zitten in 2K20? Helaas. Ook hier wordt de plank flink misgeslagen. Omgevingen zijn korrelig, lichteffecten zijn blokkerig en de achtergronden zien er uit alsof ze rechtstreeks uit een game van de originele Xbox zijn getrokken, zeker als je kijkt naar de evenementen die buiten de WWE om gehouden worden. Zodra je bij de WWE binnenkomt en op evenementen als Summerslam, Money in the Bank of Wrestlemania mag acteren, dan valt het allemaal nog wel wat mee. Maar ten opzichte van voorganger WWE 2K19 is het wel een serieuze stap terug.

Kijk die prachtige lichtjes eens en die details van het gebouw in de achtergrond. Je kunt als je goed kijkt de planten in de vensterbank nog zien staan.

Ik heb voor de zekerheid ook WWE 2K19 nog eens opnieuw opgestart. Gewoon om uit te sluiten dat die game in mijn herinneringen niet vele malen mooier is dan dat hij daadwerkelijk was, waardoor 2K20 nu zo tegenvalt. Al vrij snel bleek dit niet het geval te zijn. Bekijk de afbeeldingen hieronder maar eens.

Rare physics en bugs

Goed, de game ziet er dus niet goed uit. Dit hoeft op zich helemaal niet zo’n probleem te zijn, als de rest maar klopt. Dus kloppen de physics en zitten er geen vreemde bugs in? Je raadt het echter al. Ook dit is niet het geval in WWE 2K20. De physics van bijvoorbeeld de haren van sommige worstelaars zijn echt vreselijk. Sommige kapsels en baarden zien er uit alsof er een octopus aan het hoofd van een worstelaar hangt. Eentje die nog leeft en compleet een eigen weg gaat.

Dit noemen ze dus een bad hair day

Maar er zitten meer van dit soort gekkigheden in. De touwen van de ring zien er bij sommige animaties uit alsof ze uit een geheel massief stuk staal bestaan, worstelaars die mis grijpen bij het inzetten van een greep, slachtoffers die over de grond schuiven terwijl jij bezig bent op de touwen te klimmen om een luchtaanval in te zetten of pins die ingezet worden op een bepaalde plek terwijl de tegenstander zeker een meter verderop ligt. Het klopt voor geen meter.

Zo droegen wij onze rugzakken ook op de middelbare shool

Wie de game, het internet en onze eigen website een beetje in de gaten heeft gehouden is ongetwijfeld op de hoogte van de vele rare bugs en glitches die spelers tegengekomen zijn. Worstelaars die in de touwen blijven hangen, dwars door voorwerpen of de ring heen vallen of als een razende door het level heen vliegen. Gelukkig ben ik dat soort extreme en gamebreakende dingen niet tegengekomen, maar een worstelaar die in de touwen blijft hangen of met enige regelmaat ineens door zijn hoeven heen zakt wel. WWE 2K20 is zeker niet bugvrij.

Niet alleen maar ellende

Is het dan alleen maar kommer en kwel met deze game? Wat mij betreft niet. Toegegeven, ik had wel de nodige moeite om er echt in te komen, maar langzaam maar zeker vond ik de game steeds leuker worden. Het hele WWE-sfeertje zit er wederom wel lekker in en WWE 2K20 biedt je, net als zijn voorganger, een enorme hoeveelheid content.

Ook dit jaar kun je weer aan de slag met vrijwel alle matches die je maar kunt bedenken. Een tegen een, Tag Team, Royal Rumble, Cage Matches, Tables Ladders and Chairs en dan heb ik de helft nog niet gehad. Ben je daar klaar mee, dan is er nog de enorm uitgebreide MyCareer, Showcase en de Towers Mode. Van die laatste twee modes komt er binnenkort nog meer naar de game, dus je hoeft je in dat opzicht voorlopig niet te vervelen.

MyCareer is overigens iets minder sterk dan die van vorig jaar, omdat de aandacht nu verdeeld wordt over twee personages. Ik had een redelijk stoere meid en een wat goofy gast en dat werkte best aardig. Helaas liggen die karakters vast. Toen ik dus een nieuwe career opstartte en een worstelaar zoals The Rock of Roman Reigns wilde maken (grote, sterke gasten dus) bleef hij datzelfde goofy karakter houden. Jammer. Desondanks heb ik best een paar keer lekker gegniffeld om de dwaze dingen die je dit jaar weer mee gaat maken.

Wat wel een absolute verbetering is ten opzichte van 2K19 is dat je nu wel vanaf het begin met elke Superstar die je maar wilt aan de slag kunt. Vorig jaar zat werkelijk alles verborgen achter een paywall of lootboxes, maar dit jaar zijn in elk geval dus alle Superstars direct beschikbaar. Cosmetische dingen, nieuwe moves en dat soort spul dient nog altijd eerst vrijgespeeld of gekocht te worden, maar daar heb ik iets minder moeite mee dan worstelaars die gewoon in de game horen.

Controls zijn nog steeds niet helemaal lekker

Ik had gehoopt dat de controls wel iets aangepast zouden gaan worden dit jaar, maar dit is niet het geval. Dat betekent dat het grootste deel gewoon prima werkt. Aanvallen, grepen inzetten, finishers uitvoeren en je tegenstander door de ring heen smijten, werkt ook dit jaar weer naar behoren.

Helaas betekent geen veranderingen dat die ellendige minigame voor de submissions ook weer terug is. Dat vond ik vorig jaar niks en nu nog steeds niet. Precies dezelfde frustraties kwamen weer bovendrijven toen ik moest proberen te ontsnappen uit een houdgreep. Hier moet toch een ander, beter systeem voor te bedenken zijn?

Conclusie

WWE 2K20 is een behoorlijke stap achteruit qua graphics, heeft wat vreemde physics hier en daar en heeft best veel (kleine) bugs. Aanvankelijk vond ik het geheel niet best, maar na even doorploeteren heb ik me uiteindelijk toch best vermaakt met deze titel. Er zit erg veel content in en het WWE-sfeertje is wederom duidelijk aanwezig.

Toch zou ik de game niet aan willen raden wanneer je WWE 2K19 hebt liggen. Ja, de storylines zijn anders en je hebt om dit jaar de mogelijkheid een vrouwelijke Superstar aan te maken, maar voor de rest is het grotendeels dezelfde game en dan is 2K19 in mijn ogen de winnaar ten opzichte van 2K20.

Heb je 2K19 niet in bezit, maar zou je toch graag een game van de WWE willen hebben? Wacht dan even totdat WWE 2K20 in de sale gaat of probeer 2K19 goedkoop ergens op te pikken.

RECENSIES OVERZICHT
Review: WWE 2K20
6.0
Please Login to comment
  Subscribe  
Abonneren op