Bij het titelscherm voelde ik het al. Een uitgeklede en eh, ingereden Mustang wacht rustig op me om dadelijk helemaal afgeragd te worden. Wreckfest bevredigt me, met z’n soft body.. physics.

In Wreckfest neem je het in gedeukte en aangepaste Volvo’s, Amerikanen, Jappen en een enkele Saab op tegen de g-krachten. Zolang je ontheiligde koe het toelaat, baan je je een weg naar de finish of tracht je als laatste over te blijven in een derby. Trappen in z’n achteruit, vooruit of geheel zonder ruiten. Wreckfest vult de niche waarbinnen we eigenlijk sinds de FlatOut serie en Demolition Derby geen titels hebben gezien. Wreckfest is minder arcade dan deze inspiratiebronnen, maar de mayhem is er zeker niet minder om.

Soft body

De grote trekpleister hier zijn de schademodellen, veroorzaakt door zogenaamde soft body physics. Stel jouw Saab wordt gesandwiched tussen twee trucks dan blijft er ongeveer zoveel van over als je je voor kunt stellen. De klappen zien er geloofwaardig en spectaculair uit. Je waant je in Wreckfest bijna in een botsauto, ik merkte dat ik mezelf telkens schrap zette voor de impact.

Neem je een aanloop om een halve en over de grond schrapende Nissan met twee wielen de genadeklap te bezorgen, dan word je plots van de zijkant geramd door een tegenstander die je over het hoofd hebt gezien. Dit is pure fun, heel veel plezier maken. Naast dat het er kan uitzien als de plaatselijke milieustraat heeft Wreckfest ook wel wat sierlijks. In het ontwijken van elkaar, met z’n vierentwintigen tegelijk, waan ik me soms in een balzaal, het heeft wel eens wat weg van een Weense wals.

Afijn, het schademodel is solide voelt geloofwaardig aan. Binnen de grenzen die de ontwikkelaar heeft gesteld om het spelplezier te bevorderen, tenminste. Verwacht bijvoorbeeld niet dat de olie uit je blok loopt waardoor je even later je race moet beëindigen. Hoe bestuurbaar je wagen blijft met drie wielen of het verschil tussen het nemen van een sprong met een goede vering en demping of kapot gereden onderdelen, dat verschil is dik in orde. Je verliest op controle, maar dit zorgt eigenlijk nooit voor frustratie. Het effect van een impact is over het algemeen gewoon begrijpelijk.

Heel af en toe heb je een moment van, ‘dat had toch anders moeten lopen’. Dan kom je ogenschijnlijk erg goed weg na een megaklapper of vallen er juist systemen uit (remmen, versnellingsbak) na een lichte aanraking met een ander. Dit lijkt deels van doen te hebben met een levensbalk die gehanteerd wordt voor de voertuigen. Je hebt de keuze uit twee varianten als het op het schademodel aankomt, normaal en realistisch. Dat wil zoveel zeggen als dat je de keuze hebt uit plezier of een uitdaging. Op normal kun je meer klappen vangen, verlies je minder snel je wielen en heb je dus een grotere kans een evenement te voltooien. Op normal kun je behoorlijk agressief te werk gaan, de schade die je vangt als je iemand anders ramt is vrij minimaal in vergelijking met realistisch.

Evenementen

In Career ga je van de regional juniors richting de world masters. Niks geen verhaal, in Wreckfest doorloop je gewoon een serie uitdagingen. Op de latere niveaus draai je meer ronden, beschik je over meer vermogen en worden de banen wat wilder.

In elk evenement probeer je goed te scoren door in de top drie te rijden of goed te scoren in een derby. Daarnaast heb je ook nevendoelen zoals op een x aantal meters voor je concurrent te finishen of een x aantal man in de rondte te laten tollen. Je verdient hier punten mee waarmee je op een gegeven moment promoveert naar de volgende divisie. Hoewel ik veel plezier heb gehad met het voltooien van de losse uitdagingen voelt de career mode in die zin wel wat droog aan.

Je hebt de keuze uit heel diverse evenementen waaronder challenges, waarin je bijvoorbeeld op een wacky gemotoriseerde bank als eerste moet finishen of op je snelle grasmaaier uit de metalen klauwen van en combine moet blijven. Verder heb je banger racing waarin je op een verharde of onverharde baan de finish moet halen maar alle contact geoorloofd is, mijn persoonlijke favoriet. En dan is er nog de demolition derby waarin je op een graanveld, zanderige put of stuk asfalt elkaar helemaal naar de klote moet rijden.

De mini-games uit de FlatOut serie ontbreken helaas. Ik denk dat dit beslist een goede match was geweest om die ook in Wreckfest te introduceren. Het handling model en de physics in de game laten dat wel toe. Naast een tof schademodel staat Wreckfest ook voor een verfijnd stukje sturen. Het rijden voelt gewoon heel degelijk en lekker aan. Je voelt goed aan wat er (eventueel) loos is met je vehikel. In de bochten vecht je tegen overstuur en probeert verder zo bewust mogelijk te zijn van wat er om je heen gebeurt. Klaar voor een ram of een ontwijkende beweging.

Crash je door de boarding naast de baan en kom je via een omweg later weer op de baan op dan is dat geen probleem. Tracklimits zijn er niet of nauwelijks. Dat bevordert het duw en trekwerk in de game. Verlaat je de baan, dan ben je meestal niet alleen. De AI doet regelmatig spectaculaire dingen, soms gaan ze helemaal apeshit. Af en toe besluiten ze jou de muur in te rammen tijdens een race. Tijdens de custom events is dat niet zo hinderlijk, maar als je als eerste moet finishen en je zit in de laatste ronde van de zes, dan kan dit voor frustratie zorgen.

Om het feest af te maken bevat de game banen die de gekte tot het kookpunt brengen. Sprongen, een soort halfpipes en zelfs een enkele looping. Wanneer je op tracks komt waarbij je ander ‘verkeer’ kruist, dan wordt het gevaarlijk. Denk aan een een baan in de vorm van een acht. Elke keer dat je de kruising neemt is het maar de vraag of je hem overleeft. DNF verschijnt meer dan eens op je scherm en in career betekent dat meestal dat je moet herstarten. Dan zijn er nog banen waarbij je tegen het verkeer in komt te rijden. Chaos. Wreckfest bevat overigens een kleine 30 banen verdeeld over de verschillende disciplines, soms gaat het dan om een andere layout van hetzelfde circuit. Hou het op een 20 unieke omgevingen.

Dan nog twee punten van aandacht wat betreft de singleplayer. Het heeft er alle schijn van dat de AI tegenstanders worden geholpen door middel van een vorm van rubberbanding. Nu komt dit wat mij betreft het spektakel en de spanning ten goede maar reken maar dat het iets is wat als hinderlijk kan worden ervaren. Combineer deze wetenschap en het feit dat je nog wel eens een tik krijgt met soms behoorlijk pittige uitdagingen in de career mode en je kunt er zeker van zijn dat je vaak op de restart knop ramt. Gelukkig heeft de ontwikkelaar aangegeven de game op dit vlak te tweaken. Met de eerstvolgende patch moet het effect van rubberbanding al sterk verminderd zijn.

Sleutelen en schuifjes bedienen

Voortgang in Wreckfest is ook meetbaar in de vorm van een experience balk. Op basis van je positie, voltooide subdoelen, lompe acties en moeilijkheidsgraad verdien je ervaringspunten. Hiermee speel je upgrades vrij en stukken waarmee je het uiterlijk van je wagens kunt aanpassen. Gelukkig verdien je zowel in career, de custom events en de multiplayer ervaringspunten.

Ik heb nog niet alle bakken vrijgespeeld maar er zitten er rond de 30 in de game. Ze hebben dan misschien niet de juiste namen vanwege een ontbrekende licentie, toch zijn ze direct herkenbaar. Lichtere Europese en Japanse klassiekers, een schoolbus, wat zwaardere Amerikanen, ze zien er stuk voor stuk bruut uit en variëren sterk van elkaar. Hoe verder je komt, hoe meer keuze je hebt in het aanpassen van je voertuigen. Rust je het voertuig uit met een sterke rolkooi en bepantsering, dan heeft dat gevolgen voor je acceleratie en wendbaarheid. Het is ook een manier om de klasse van het voertuig omhoog of omlaag te brengen. Zo kun je een voertuig waar je mee start ook in de hogere klassen blijven rijden. Een kanttekening is hierbij is dat ik helaas geen mogelijkheid heb gevonden om verschillende configuraties voor hetzelfde voertuig op te slaan.

Voorafgaande een race, derby of uitdaging kun je jouw voertuig ook tunen. In de meeste titels laat ik dit ongemoeid, hier heb je de keuze uit een handvol sliders met een duidelijke beschrijving van welk effect het zal hebben op het gedrag van de wagen. Ik heb er plezier aan gehad om naar een setup te zoeken die werkte voor mij. Zo’n setup kan absoluut het verschil maken tussen winst of verlies. Op een figure 8 baan kies je voor korte versnellingen, speel je met het differentieel om de bochten strakker te nemen en breng je de rembalans naar voren.

Wat ook alle verschil maakt is of je traction control, ABS en stabiliteitscontrole volledig of half aanzet of geheel uitzet. Je bent sneller en helpt jezelf ermee door ze gedeeltelijk of geheel uit te zetten.

Online multiplayer

Offline zijn de klappers mooi, online zijn ze toch het mooist. In de multiplayer heb je de keuze uit servers voor elk speltype. In tegenstelling tot de pc-versie heb je helaas niet de mogelijkheid zelf een lobby te beginnen met je eigen regels. Het is wel iets wat de ontwikkelaar onderzoekt maar waar nog niets over is besloten. Heb je een voorkeur voor last man standing en wil je upgrades aan de voertuigen uitbannen? Jammer maar helaas. Je hebt ook enkel de keuze uit Europese servers, er is sprake van een regioslot. Nu zitten de servers op moment van schrijven lekker vol en verwacht ik hier op korte termijn geen problemen, maar een Australische gamer had minder geluk..

Tussen de evenementen moet je twee minuten wachten tot de volgende start. Omdat de races zelf soms maar 2 korte ronde beslaan, zit je samen met de laadtijden in de game soms langer te wachten dan dat je aan het rijden bent. Ik hoop dat Bugbear hier nog aandacht aan schenkt.

Partycrasher?

Enkele dagen na release heeft Bugbear een flinke patch uitgebracht voor Wreckfest waarmee een een deel van de problemen die ik hier wilde beschrijven is verholpen.

De vele glitches die ik in de eerste dagen ben tegengekomen, lijken ook grotendeels verholpen te zijn met de patch waar Bugbear daags na release mee kwam aanzetten. Het figuur dat trots naast de wagen staat aan het einde van een derby, uitdaging of race is al een beetje een kwibus maar de grafische glitches maakte hem helemaal niet om aan te gluren. Ach ja, hoe zou jij je voelen als je uit een verwrongen wrak moet klimmen. De ‘checkerboard’-achtige glitches in de menu’s waar je elders misschien over leest, lijken ook verholpen. Verder had ik voor de patch problemen met het geld dat je per evenement binnenhaalde. Dat werd of niet goed weergegeven of niet toegevoegd aan je balans. Dit is inmiddels verholpen. De patch lijkt wel een nieuw probleem te hebben geïntroduceerd, in career mode bevriest het scherm soms vijf tot tien seconden tussen races in een kampioenschap.

Clipping blijft in deze game een probleem, maar naar mijn mening is dat met de soft body techniek en alle brokstukken de ontwikkelaar niet aan te rekenen. Verder zijn de laadtijden nog steeds niet om naar huis te schrijven. Het kan wel 35 tot 40 seconden duren voordat je het gaspedaal kon intrappen. Dat is althans mijn ervaring op de One X. Het scheelt overigens wel een hoop dat er geen sprake is van laadtijden als je een evenement herstart. In de eerste volgende patch, die begin september voor de Xbox wordt verwacht, tweakt Bugbear de rubberbanding en het schademodel in de game. Daarnaast krijgen enkele van de meer frustrerende evenementen in career ook de nodige aandacht. De laadtijden worden op een later moment onderzocht.

Grafisch en Geluid

Met de hierboven beschreven fixes heeft de ontwikkelaar het op audiovisueel vlak voor elkaar. De voertuigen klinken, op een enkele uitzondering na, best goed. Zo is het 2-takt motortje van de Saab herkenbaar. De crashes in de game klinken eveneens goed, al heb ik wel wat met de mix moeten spelen voor ik mij er helemaal lekker bij voelde. De soundtrack bestaat uit rock, metal drum ‘n bass en andere elektronische muziek. Ik denk niet dat het eenieder kan bekoren. Persoonlijk pruim ik het wel.

De game is niet enhanced voor de Xbox One X en draait ook niet op een 4k resolutie. Toch kan ik niet anders zeggen dan dat de game er goed uit ziet. Helaas draait hij op alle Xbox One varianten maar op 30 fps, locked. Met de hoeveelheid voertuigen en rotzooi op de baan is dat geen crime.

Wat wel jammer is dat,hoewel je van ochtend naar middag kunt wisselen of bijvoorbeeld een bewolkte of zonnige versie van een circuit kunt kiezen, er geen weereffecten in Wreckfest zitten.

Wreckfest is wat mij betreft een succes. Ik ben heel blij dat de game na een lange periode toch zijn weg heeft gevonden naar de consoles. Het is uniek in z’n genre. Voor hetgeen geboden wordt is € 39,99 euro een nette prijs. Bugbear belooft de game te blijven ondersteunen met gratis updates (naast een betaalde season pass) door met nieuwe banen, game modes en andere verbeteringen te komen. In de eerste week na release bewijst de studio hard te werken om de vele foutjes in de game weg te poetsen. Voor een enkeling zullen de beperkte framerate of online opties een dealbreaker zijn. Neem de problemen die de game kent gerust voor lief, de pluspunten wegen zoveel zwaarder.

Review: Wreckfest
8.3
review-wreckfest-trappen-tot-je-niet-meer-kuntMin </br> </br> - De laadtijden zijn niet best</br> - Chaos kan in career mode voor frustratie zorgen als je voor specifieke doelen gaat</br> - Beperkte opties in online multiplayer, geen custom lobby's</br> - Glitches, al zijn de meest in het oog springende reeds verholpen!</br> - Beperkte framerate van 30 fps, geen ondersteuning voor de One X</br> </br> Plus</br> </br> + Het laat zich lekker sturen, verfijnd</br> + Diversiteit aan voertuigen en disciplines</br> + Tuning gebruiksvriendelijk en bruikbaar</br> + Toffe voertuigen zijn naar wens aan te passen</br> + Totale chaos zorgt voor prachtig verwrongen wrakken en hilariteit</br>