Wie van ons TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 wilde reviewen? Dat leek de rest van de mannen wel iets voor mij en dus stapte ik op mijn digitale Kawasaki om het eiland Man eens onveilig te gaan maken.

In de Ierse zee, tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk, ligt het eiland Man. Een eiland dat niet bij Ierland hoort, maar ook niet bij de Britten. Het eiland is 572 km² groot, er wonen ongeveer 89.000 mensen, het telt een vijftal grotere steden die voornamelijk langs de kust liggen, heeft 26 voetbalclubs verdeeld over 2 divisies, een nationale rugbycompetitie, een uitstekend wegennetwerk en geen snelheidslimieten buiten de bebouwde kom.

Die ongelimiteerde snelheidslimiet trekt elk jaar veel toeristen naar het eiland en met name motorrijders. Er worden elk jaar dan ook 3 grote motorraces georganiseerd. De Manx Grand Prix, de Southern 100 en de Isle of Man TT. Dit zijn alle 3 wegraces waarbij de openbare wegen op het eiland Man gebruikt worden en gedurende de races worden die dan ook volledig afgesloten. Het parcours waar de coureurs over moeten racen is ruim 60 kilometer lang en aan alle kanten omringd door bomen, huizen en muurtjes. Fatale ongelukken komen dan ook regelmatig voor en je moet dus wel helemaal knettergek zijn om er aan mee te willen doen.

Met de game TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 is er een alternatief voor iedereen die wel nieuwsgierig is naar deze race, maar liever op een normale manier en op een wat oudere leeftijd sterft.

De lange weg naar glorie

Wanneer je de game opstart zie je dat er maar een beperkt aantal speltypen is. In de singeplayer kun je kiezen voor Career, Quick Race, Time Attack, Free Roam en een Tutorial. In Quick Race selecteer je een race, tijdstip van de dag en een motor en vervolgens race je tegen een aantal andere coureurs. In Time Attack doe je hetzelfde, maar dan race je voor een zo snel mogelijke tijd. In Free Roam kun je vrij rondrijden door Ierland, Engeland en het eiland Man en in de Tutorial wordt je kort uitgelegd hoe de game werkt.

Er is ook nog een multiplayer waarin je het zowel online als offline tegen andere spelers op kunt nemen, maar de mode waarin je verreweg de meeste tijd zult steken is de Career. Je vult je naam en nationaliteit in, koopt een motor en dan is het tijd om de lange weg naar glorie af te gaan leggen.

Het doel in de game is vrij simpel: meedoen aan en het vervolgens winnen van de Isle of Man TT. Om dat doel te bereiken valt alleen niet mee. De TT is een behoorlijk prestigieuze race en voordat je er überhaupt over na mag denken om mee te doen zul je jezelf moeten kwalificeren. Kwalificeren onder meer door domweg op te vallen met goede prestaties gedurende een seizoen, of door genoeg punten te verzamelen in het Ierse kampioenschap. Hou er rekening mee dat kwalificeren ook zomaar meerdere seizoenen in beslag kan nemen.

Gedurende een seizoen kun je er voor kiezen om voor een team uit te komen, of door lekker solo te proberen de TT te bereiken. Beide opties hebben hun voor- en nadelen. Wanneer je er voor kiest om voor een team uit te komen moet je ook met hun materiaal racen. Dit is in het begin niet zo erg. De motoren zijn in het begin redelijk gelijk, je krijgt af en toe een gratis upgrade van je team, je kosten zijn nul en je kunt dus lekker wat poen verdienen om te sparen voor je eigen motor. Verder krijg je een aantal doelstellingen mee waar je aan moet voldoen en als je die haalt verdien je een beloning. Niks mis mee.

Racen voor een team betekent ook dat je hier voor een volledig seizoen aan vast zit. Dikke pech dus als je met je zuurverdiende geld een aantal upgrades voor je eigen motor hebt gekocht waardoor deze sneller is dan de motor die je van je team krijgt. Je zult het nog steeds met hun materiaal moeten doen. Een probleem dat je dus niet hebt als je solo gaat, maar dan zijn ook alle kosten voor jezelf en die afweging zul je voor jezelf moeten maken.

Een seizoen bestaat uit een volledig jaar waarin je elke maand een aantal races kunt rijden. Je kunt zelf uitkiezen welke races je rijdt. Kies je een relatief makkelijke waarin je wat minder verdient, maar wel meer kans maakt op een overwinning, of ga je voor de moeilijke races waarin de beloningen groot zijn, maar de tegenstand ook?

Tussen de races door is er ook de mogelijkheid om te freeroamen en dus lekker op je gemakje (of juist niet, geen snelheidslimiet weet je nog?) door Ierland heen rijden. In deze freeroam modus kun je ook meedoen aan diverse uitdagingen om extra beloningen vrij te spelen in de vorm van nieuwe motoren, onderdelen voor specifieke motoren of liveries. Uitdagingen kunnen eliminatieraces zijn, races met klasiek motoren, punten halen door een bepaalde snelheid zo lang mogelijk vast te houden of door een bepaalde afstand te rijden binnen een bepaalde tijd.

Aan het eind van je seizoen wordt de balans opgemaakt en gekeken of je genoeg punten verzameld hebt om mee te doen aan de junior TT. Is dat niet het geval, dan begin je gewoon aan het tweede seizoen met de ervaring en middelen die je in het eerste hebt verdiend en probeer je het opnieuw. Zoals gezegd, de weg naar de glorie is lang.

Moeilijk met een hoofdletter M

TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 is moeilijk, ontzettend moeilijk. Zeker de eerste paar uren heb ik behoorlijk zitten vloeken omdat ik het maar niet voor elkaar kreeg de game onder de knie te krijgen. Om de haverklap schatte ik een bocht verkeerd in, raakte ik een stoeprandje of een stukje berm, schoot ik te snel over een heuveltje of gaf ik te vroeg gas. Resultaat? Dat ik over een rondje van 10 kilometer zeker 43 keer op mijn muil ging en ergens in een weiland lag. Verdomme, ik als motorrijder moest een spelletje over motorrijden toch voor elkaar kunnen krijgen?

Uiteindelijk heb ik mijn trots maar doorgeslikt, ben de settings ingedoken en heb alles op amateur gezet. Maximale tractioncontrol, wheelie en stoppie control aan en de remmerij maar gecombineerd gezet zodat de voor- en achterrem allebei gebruikt worden. Dat hielp wel wat, maar ook met alle deze settings blijft de game moeilijk. Dit komt ook door de manier waarop de motoren zich laten besturen. Je zou verwachten dat een 600 cc motor in de categorie Supersport zich vrij eenvoudig om laat gooien om zo snel door bochten heen te kunnen sturen, maar niks is minder waar. Vrijwel alle motoren die je onder de knoppen krijgt in de game voelen als lompe, logge apparaten. Hierdoor is snel een links-rechts combinatie een drama. Je motor ’trekkende houden’ zodat je ook op lage snelheden door een klein beetje gas te geven wat makkelijker door een scherpe bocht heen kunt draaien werkt in de game ook niet fijn.

Wat ook niet helpt is dat game geen rewind functie heeft en dit is ontzettend frustrerend bij vlagen. Korte races waarbij je een minuut of 5 bezig bent is niet zo’n punt om eens opnieuw te starten, maar als je met het zweet op je voorhoofd in opperste concentratie ruim 20 minuten aan het racen bent en je verknoeit het dan is het ontzettend irritant als je compleet opnieuw moet beginnen voor een goed resultaat. En dan heb ik het nog niet eens over de TT zelf waarbij je 4 ronden van 60 kilometer moet rijden en al met al meer dan een uur bezig bent.

Daarnaast voelt de game niet altijd even eerlijk. Het mag duidelijk zijn dat een stoeprand raken op een hoge snelheid niet een heel goed idee is. Het probleem is alleen dat niet altijd even duidelijk is waar de weg ophoudt en waar de stoep begint. Wat ook vreemd is, is dat je de ene keer een val wel kunt voorkomen, maar een andere keer in gelijke omstandigheden weer niet. En waarom begint mijn motor op een kaarsrecht stuk af en toe vanuit het niets te slingeren met een val als gevolg? Omdat de game vindt dat ik eigenlijk iets af zou moeten remmen? Het voelt af en toe gewoon compleet random aan. Ook lijken je tegenstanders hier geen last van te hebben. Zij kunnen op snelheden door de bochten heen waar jij niet eens bij in de buurt komt. Heel raar, heel irritant en enorm frustrerend. Deze game heeft me tot meerdere rage quits weten te drijven.

Ben even touren

Het duurde al met al dus behoorlijk lang voordat ik een beetje feeling kreeg met de game, maar als je dan eindelijk dat punt bereikt waarop je lekker over zo’n parcours kunt jakkeren, dan voelt dat ook echt heel goed. Met name de langere, vloeiende parcoursen zijn dan echt ontzettend leuk om te doen.

Ik betrapte mezelf er op een bepaald moment op dat ik meer tijd doorbracht in Time Attack races, dan in de races die me punten opleverden voor kwalificatie voor de TT. Ik zat helemaal in de flow van die lange, bochtige wegen en was dus gewoon lekker even een stukje aan het touren. Met name de races in Ierland kunnen me erg bekoren. Van die typische muurtjes langs de kant van de weg, wat bossen hier en daar, een groot meer. Dit zijn de plekken waar je op motorvakantie wilt. Probleem is alleen dat dit dus een racegame is en niet een tourvakantie game…

Technische imperfecties

De game ziet er op zich best goed uit. Je hebt mooie glooiende landschappen, bossen, dorpjes met publiek aan de kant van de weg, races met een heldere lucht en ondergaande zon of juist bewolkte dagen. Ook de animaties van je coureur zijn goed. Hoe hij aan de motor gaat hangen om hem de bocht door te gooien, knietje aan de grond, kleine beweginkjes zoals het schakelen, alles ziet er goed uit.

Wel heeft de game vrij veel last van pop-ins. Een berg die in de verte ineens vanuit het niets opdoemt is niet ongewoon. Datzelfde geldt voor bomen en huisjes, maar af en toe ook borden die aangeven dat je toch echt linksaf zult moeten en niet rechtdoor kunt. Dit maakt dat je een enkele keer een bocht niet meer kunt halen omdat je gewoon net te laat zag welke kant je uit moet en dit zijn dingetjes die echt niet kunnen in een racegame.

Qua geluid is de game verder oké. Elke motor klinkt anders, het op- en terugschakelen klinkt goed en de soundtrack van de game is ontzettend fijn. Ik had misschien ook nog wel de keuze willen hebben om die muziek af te kunnen spelen tijdens de races, want op lange rechte stukken was ik het gejank van mijn motor op een bepaald moment ook wel een beetje zat.

TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 is een game voor de échte motorfanaten onder ons. De game is ontzettend moeilijk onder de knie te krijgen en voelt bij vlagen ook gewoon oneerlijk aan. Het gebrek aan een rewind functie is met name in de lange races echt een ontzettend gemis en dat kan in de langere races voor veel frustraties zorgen.

Het is niet zo dat je geen plezier aan de game kunt beleven. Ik heb echt wel genoten van sommige races, maar over het algemeen was het net wat meer frustratie dan plezier. Je moet een ontzettende liefhebber van motorrijden of de Isle of Man TT zijn om je aan deze game te wagen en dan nog is het prijskaartje van €49,99 dat aan TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 hangt eigenlijk net een tientje te hoog om een directe koop te rechtvaardigen.

Review: TT Isle of Man: Ride on the Edge 2
6.5
review-tt-isle-of-man-ride-on-the-edge-2-alleen-voor-de-die-hardsPluspunten <br> <br> + De game ziet er best goed uit <br> + Voelt heerlijk als je de boel eindelijk onder controle hebt <br> + Lekker touren <br> <br> Minpunten <br> <br> - Game is ontzettend moeilijk en bij vlagen ronduit oneerlijk <br> - Niet heel veel gamemodes <br> - Geen rewind functie <br> - De game kent een aantal technische imperfecties, met name pop-up