Vanaf vandaag kun je op de Xbox One aan de slag in het tropische en dictatoriale Tropico 6. Een bouw- en managementgame met een heerlijk Caribisch tintje. Maar speelt de game ook lekker weg?

Het is alweer het zesde deel uit de franchise, maar het eerste deel dat door Limbic Entertainment ontwikkeld is. Om maar direct duidelijk te zijn. De ontwikkelaars hebben geen grote veranderingen doorgevoerd en zijn trouw gebleven aan het concept dat de franchise al jaren kenmerkt. In deze review zal ik de verschillende modes bespreken die de game kent. Ook zal ik bespreken waarom ik weinig plezier aan de game heb beleefd maar waarom het voor jou mogelijk toch een game is om aan te schaffen. Laat ik beginnen bij de gameplay.

Gameplay en modes

Tropico 6 is een zeer uitgebreide game. Je kunt deze in je eentje spelen, missies volgen, in een open sandbox wereld spelen en in een online multiplayer mode. Voor de beginners is er een uitgebreide tutorial, maar mis ik een tutorial voor de tutorial, waarover later meer.

In Tropico 6 kun je missies spelen, in Sandbox mode of via online Multiplayer

Tropico 6 heeft veel te bieden. De gemene deler in alle modes ligt gelegen in het uitbouwen van je regime. Jij bent namelijk El Presidente, de leider van een eilandenarchipel. Aan jou de schone taak om verschillende groeperingen op de eilanden tevreden te houden, zorgen dat hun buikjes (en levers) goed gevuld zijn, dat zij zich genoeg kunnen ontplooien en dat de economie van het eiland draait en in balans blijft.

Zorgen voor de balans in deze game is key en is ook verdraaid moeilijk. Bouw je een winkel? Dan zul je mensen moeten aannemen, hun salaris bepalen, zorgen dat de productie op de velden en dat je lokale export voldoende is. Het uitbreiden zorgt ook voor meer bewoners. Dus als gevolg van je acties moeten er huizen gebouwd worden. Om deze klus te klaren moeten er vervolgens weer eilandbewoners beschikbaar zijn.

Tropico 6 is als een ingewikkeld web. Als je draait aan de ene schakelaar, dan draait en verandert de rest als gevolg hiervan mee. Dat is uitdagend maar soms ook weinig inzichtelijk. Op indirecte wijze krijg je feedback terug of de balans door je acties (te) verstoord raakt. Bijvoorbeeld: doordat de staatsinkomsten negatieve cijfers laten zien, de tevredenheid onder je bevolking daalt of dat bepaalde groeperingen op het eiland in verzet komen.

In deze gameplay aspecten schuilt mijns inziens de kracht en de beperking van deze game. Laat ik beginnen met enkele positieve kanten te belichten. Tropico 6 biedt een enorme diepgang in het bouwen en managen van je eilanden. Al je acties hebben consequenties op de verschillende gameplay-aspecten. Tropico 6 biedt een veelheid aan tab menu’s (zie bovenstaande printscreens) om hier zicht op te krijgen. Dat kan zelfs tot op het niveau van de individuele inwoner op je eiland. Ook zijn er grappige bouwopties. Zo kun je jouw bewoners inhuren om raids te verrichten en bijvoorbeeld historische gebouwen uit de hele wereld te jatten. Om deze vervolgens uiteraard op je eigen eilandenarchipel een prominente plek te geven. De politieke tinten in deze game zijn ook gedetailleerd uitgewerkt in verschillende era’s uit de geschiedenis, zoals de Koude Oorlog.

Ondanks de diepgang wist de game me niet te pakken en merkte ik dat ik bij vlagen het spelplezier mistte. Zo vond ik het na 10 uur spelen nog steeds moeilijk om grip te krijgen op de gameplay. Het was me (te) vaak onduidelijk wat voor acties ik zou kunnen uitvoeren om bepaalde groeperingen mijn dictatoriale kant op te laten bewegen, hoe ik mijn infrastructuur efficiënt kon inrichten en grip kon krijgen op mijn staatsinkomsten om die in de groene cijfers te houden. Te vaak was het hit or miss. De vele tab menu’s, die je met een controller moet besturen, zijn dan ook niet altijd even overzichtelijk.

Als je een achievement kon verdienen door op 1000 tabjes te klikken in Tropico 6, dan heb je deze al snel te pakken

In de spelmode waar je missies speelt, vond ik bovendien dat de achtergronden vaak te onduidelijk waren. Wat wordt er nu gevraagd en hoe kan ik daar invloed op uitoefenen? Tegelijkertijd zijn dit allemaal onderdelen waarvan ik wel ik het gevoel heb dat je hier in zal groeien. Het is een complexe managementgame en het heeft dus ook even tijd nodig, maar het duurde me vaak te lang. Daarbij speelt dat de game zich soms moeilijk laat besturen (met muis en toetsenbord gaat dit ongetwijfeld beter) en ziet het er grafisch ook allemaal erg gedateerd uit.

Zo mooi, levendig en gedetailleerd als de trailers er van Tropico 6 uit zien, zie je het zelden terug in de daadwerkelijke game zelf…

Een ander punt van kritiek is de sfeer van de game. Ja, de game heeft een lekkere Caribische vibe, de humor is er bij vlagen en het zonnetje schijnt. Het punt is echter dat de game wat mij betreft te weinig tot leven komt. Het uitbouwen van je eiland zorgt wel voor meer zichtbaar verkeer in de tab menu’s en het veel zenuwachtig heen-en-weer bewegen van karakterloze poppetjes op de map. Het eiland, hoe groot uiteindelijk ook uitgebouwd, wordt in mijn beleving nooit erg bruisend. Je ziet gewoonweg niets terug van levendigheid wanneer je op de map inzoomt en goed kijkt wat er nu allemaal gebeurd. Dat is echt een gemis want wat er vervolgens van de game overblijft is een goede, weinig gekleurde bouw- en managementgame.

Het eiland uitbouwen kent veel diepgang, maar gaat niet gepaard met een bruisend eilandleven

De ontwikkelaars van Limbic Entertainment zijn met het zesde deel uit de franchise trouw gebleven aan de principes waarop Tropico gebouwd is. De bouw- en management aspecten zijn enorm gedetailleerd uitgewerkt en bieden een diepgang waar je, als fan van dit type game, je naar hartenlust kunt uitleven. Dat gaat wel gepaard met veel zelf uitzoeken en zeker als nieuwkomer kunnen de vele, weinig intuïtieve gameplay-elementen een belemmering vormen om echt te genieten van de game. Daarbij vind ik de hoeveelheid aan tab menu’s overweldigend, weinig inzichtelijk en laat de game zich in zijn geheel traag besturen door een controller. Het uitbouwen van je eilandarchipel kan leuk en uitdagend zijn, maar gaat voortdurend gepaard met verstoringen in de balans op het eiland waar je vervolgens weer moeilijk grip op krijgt. Dit alles is gegoten in een ouderwets graphics-sausje, een geheel dat weinig bruisend aanvoelt en dat maakt dat ik gematigd ben in mijn enthousiasme over Tropico 6.

Als je echter houdt van echte bouw- en management games en de voorgangers met veel plezier gespeeld hebt, dan zul je ook in Tropico 6 ongetwijfeld weer tientallen (zo niet honderden) uren speelplezier hebben. Overweeg je om eens een dergelijke game te proberen, dan zou ik je willen adviseren om te wachten tot een moment dat de game in Game Pass komt of in de Deals with Gold verschijnt.

Review: Tropico 6 – Op zoek naar de dictator in jezelf (en in Tropico)
6.5
review-tropico-6-op-zoek-naar-de-dictator-in-jezelf-en-in-tropicoMin </br> - Grafisch gedateerd </br> - Vele menu’s waar moeilijk overzicht over te houden is </br> - Niet een ideale game om met controller te spelen </br> - Weinig bruisende noch levendige game </br> - Beperkte opties om plekken waar gebouwd is te veranderen </br> - Soms erg onduidelijk wat je moet doen</br> - Weinig tot geen context in missies</br> </br> </br> Plus</br> + Enorme diepgang in management gameplay</br> + Enorme berg aan mogelijkheden om te bouwen</br> + Diverse modes en era’s om te spelen</br> + Een noodzakelijke tutorial</br> + Balans in de game brengen is uitdagend</br>