Zoals Rik al eerder beschreef, wie is er niet groot mee geworden. Ik zeker wel. Maar is dit soort Settlers games nog populair in deze tijd?

geen bouwstop hier

Want daar hebben we het natuurlijk over. Rik had het al over de klassieker Theme Hospital. In diezelfde periode was ik ook zeer verslaafd aan The Settlers. Ik weet nog goed hoe gefascineerd ik was door al die mannetjes die druk bezig waren met het weven, zagen, koken, slachten en noem het maar op. Townsmen: A Kingdom Rebuilt is de nieuwste Settler-achtige game van dit moment.

Townsmen: A Kingdom Rebuilt is gemaakt door HandyGames. Deze game in het resource management-genre neemt je mee naar de Middeleeuwen. Daar mag je als nieuwe heerser van een stad aan de slag om de stad groter te maken en te beschermen tegen allerlei vreemd gespuis en rampspoed. Ben je niet bekend met dit genre, dan biedt de game je een uitgebreide tutorial met allerlei kleine scenario’s waardoor je onder het bouwen een verhaal volgt en doelen moet volbrengen.

Je krijgt waar voor je geld want deze versie zit propvol content. Het heeft naast het basisspel ook de DLC “The Seaside Empire” in het pakket zitten. Er zijn meerdere scenario’s, een uitgebreide tutorial en natuurlijk kan je ook gewoon lekker bouwen zonder doel.

Bouwen tot je erbij neervalt

Vaak lijken dit soort games redelijk simpel totdat er problemen komen. Dan blijkt er een gecompliceerder systeem achter te hangen. Deze games hebben dan ook vaak redelijk uitgebreide statistieken waarin je van alles kan lezen. Als je Townsmen: A Kingdom Rebuilt een tijdje speelt, dan merk je dat dit hier minder aanwezig is. En dat levert je dan ook direct het eerste minpuntje op van de game, je tast soms in het duister over de redenen van allerlei tekorten.

Townsmen: A Kingdom Rebuilt is in de opbouw ook zo simpel te noemen. Om een huis te bouwen heb je mensen en materiaal nodig. Planken en stenen. Om planken te krijgen, heb je bomen nodig en een zagerij. Met die stenen en planken bouw je huizen om meer mensen te krijgen. Die mensen hebben weer voeding nodig dus brood. Maar brood maak je van meel en voor meel heb je graan nodig.

let op, de houthakker heeft problemen

Dit geeft eigenlijk aan hoe je een soort productielijnen moet opbouwen. Je bouwt een boerderij die je graan, wol of kruiden kunnen leveren. Dan maak je een molen om van graan, meel te maken en als laatste is daar de bakker die met meel en water brood maakt. De ellende begint als er tekorten van iets ontstaan. Dit geldt voor Townsmen: A Kingdom Rebuilt ook. Als je eenmaal een beetje in de game bezig bent, krijg je een rij aan meldingen. Tekort aan graan, tekort aan ijzer, tekort aan bier. Dat is een teken dat je in moet gaan grijpen en daar gaat het een beetje mis.

je voorraad

Ten eerste is het aantal meldingen die je langs ziet razen groot. Daarnaast zeggen die meldingen weinig. Wat je merkt is dat die rij aan meldingen pas na meerdere seizoenen iets doen met je stad. Het lijkt het ook bijna onmogelijk om ze op te heffen. Je zou denken dat een stad met vier boerderijen, drie molens en twee bakkers toch genoeg graan moet produceren om de voedselvoorraad op peil te houden. Maar ik krijg dat niet voor elkaar. Waar je normaliter dan iets in de managementschermen kan gaan schuiven, is die optie er hier niet. De enige optie om zaken te veranderen is: of de werkers daar laten stoppen met werken, of meer werkers inzetten, of meer van dezelfde soort gebouwen maken, wat dan blijkbaar toch weer weinig effect heeft. Dus blijf je maar in beeld krijgen dat je volk te weinig voedsel heeft. De enige echte oplossing is de voedselvoorraad kopen op het handelspleintje. Maar goed, dat is tijdelijk en daar moet je dan wel weer geld voor hebben. Aan dat laatste heb je ook een chronisch tekort.

Nog vager is de melding dat de burgers niet blij zijn. Dit laat je helemaal in het duister tasten. Waarom zijn ze niet blij? En bij het ontbreken van die precieze informatie is het ook lastig dit op te lossen. Dus je kan je voorstellen dat je dan maar ergens gaat bouwen en rommelen om je volk enigszins wat blijer te laten worden.

gelukkig is er genoeg te koop op de markt

Er zijn wel gebouwen, zoals een handelspost, waarin je het een en ander kan instellen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal begrijp. Het instellen van: ‘Ik wil graag bier kopen en uiteindelijk 50 vaten in voorraad hebben’, zorgt niet voor een oplossing van mijn problemen. Maar goed, dat kan ook aan het eerder genoemde chronische geldtekort liggen.

Naast alle logistieke zaken, heb je ook te maken met bandieten. Rijen aan bandieten. Dus is het eindpunt van alles wat je maakt, je strijdkrachten. Barakken, wachttorens en de daarin wonende soldaten moeten ervoor zorgen dat die bruten je voorraad niet elke dag leeghalen. Ook daarin is de balans heel lastig te vinden. Soldaten leven namelijk, volgens het spel, op worst en drank. Maar hoe hard ik de monniken ook bier laat brouwen, ze hebben nooit genoeg. Er zijn ook geen upgrades mogelijk dus je blijft met dezelfde voetsoldaten vechten. En tja, als je deze hardwerkende mannen nooit een promotie geeft, dan kan ik begrijpen dat ze het zat worden om voor je te vechten.

Ik merk dat ik na een aantal uren spelen wel wat gefrustreerd raak omdat ik er gewoon geen vat op krijg. Het scherm zit vol met boze burgers en ik weet niet goed hoe ik ze happy moet krijgen. Dat ik bij Chapter 6 van de tutorial ook nog eens tegen een bug opliep waardoor ik de boel niet kon afmaken, maakte dat mijn irritatiefactor best aardig was opgelopen.

Is Townsmen: A Kingdom Rebuilt dan een game waar je niet aan moet beginnen? Nee, het is absoluut wel een game die, ondanks mijn frustraties, best verslavend is. Zoals vaak met dit soort games is de verslavingsfactor best hoog. Je wil je stad groot maken en die doelen in je scenario halen. En grafisch zit de game leuk in elkaar. Alle werkers in je beeld zijn druk bezig met waar ze mee bezig moeten zijn. En er zitten veel grappige elementen in. Heb je teveel monniken maar te weinig houthakkers. Dan krijgen de eerste gewoon een omscholing te verduren. Je ziet de dikke monnik in een wervelwindje veranderen in een slanke Robin Hood met een bijl. Dit soort dingen zijn in leuke animaties in beeld gebracht. Je volk blij maken met een evenementenplein laat leuke animaties zien die ook nog eens elk seizoen veranderen, van de kerstboom in de winter naar de meiboom in de lente.

Men heeft de bestuurbaarheid met een controller, wat toch altijd een dingetje is bij dit soort toetsenbordgames, goed omgezet. Hij is zeer goed met een controller te spelen. De menu’s zien er overzichtelijk uit en steken logisch in elkaar.

overzichtelijke menu’s

Na sneeuw komt zonneschijn

Kerstfeest!!

Want dat kent Townsmen: A Kingdom Rebuilt wel, het veranderen van de seizoenen. Voor het grootste deel is dat alleen een verandering in kleuren, behalve in de winter. Dan zien we een dik pak sneeuw en kan je geen graan meer verbouwen. Ook komen er regenstormen, lawines en ander natuurgeweld voor. Het is dus gedeeltelijk van invloed.

De DLC “The Seaside Empire” zorgt ook nog eens voor een leuk mediterraan tintje. Je krijgt met een andere bouwstijl te maken en natuurlijk weer wat andere verhalen. De winters zijn milder en natter en het leven is zonniger. Al met al zorgt het voor een behoorlijk gevuld pakket.

Wat wel vreemd is, is dat je de map maar vanaf een oogpunt kan bekijken. Vreemd genoeg zit er geen optie in om je map te draaien. Dat levert helaas weleens een probleem op als die bouwput net achter een gebouw zit en je die bijna niet kan selecteren als je iets wil veranderen.

mediterranee zo blauw, zo blauw

Met de leuke geluiden zit het wel snor. Je volk spreekt een onbekende taal waarin de zinnen korter zijn dan gesprekken in het Twents. Ik krijg soms een lap tekst in beeld en hoor het personage dan een zin zeggen in de trant van: Haje koty kipsolaas. Volgens mij heeft men in de studio de grootste lol gehad met het inspreken van de teksten en het doen van allerlei stemmetjes.

Ondanks al mijn geklaag beleef ik wel plezier aan het spelen en heb ik al menig uur gespendeerd aan het bouwen van mijn dorpen. Juist omdat er weinig ingewikkelde managementtools in het spel zitten, is deze uitermate geschikt voor beginners in dit genre. Met een klein prijsje van net geen 30 euro ben je uren zoet en kan je genieten van de bezige bijen op je scherm. Vind je dit toch teveel, wacht dan gewoon even een sale af. Mocht het richting de 20 euro gaan, dan heb je daar sowieso een leuke game voor in je verzameling.

Townsmen: A Kingdom Rebuilt
6.5
review-townsmen-a-kingdom-rebuilt-een-land-vol-bandietenPlussen</br> </br> Veel inhoud</br> Goede controllerbesturing</br> Verslavend</br> Grafische stijl</br> </br> Minnen</br> </br> Geen draaibaar beeld</br> Te weinig invloed op productie</br> Vloedgolf aan meldingen</br>