Review: Neighbours back from Hell – Om te gieren

+ Heerlijke slapstick humor
    + Leuke puzzels om de vallen op te zetten
    + Goeie opbouw qua moeilijkheid
    + Toffe presentatie

- Ik mis een aantal levels ten opzichte van mijn Gamecube-exemplaar
    - Cutscenes zijn niet opgepoetst

Neighbours from Hell was in 2005 een game die ik voor de Gamecube oppikte en waar ik me ongelooflijk goed mee vermaakt heb. Uiteraard wilde ik de remake dus ook wel reviewen. Is het ook nu nog steeds die hilarische game van toen?

Welkom bij Neighbours from Hell! De vreselijke meneer Rottweiler maakt zijn buurman Woody het leven behoorlijk zuur. Hij dumpt afval, laat zijn moeders hondje op zijn gazon kakken en is gewoon een afschuwelijke persoon. Woody wil graag wraak nemen en hij heeft daarvoor ons gebeld. Hij is bij onze show aan juiste adres! Wij komen met een tv-ploeg en camera’s en laten Woody inbreken bij meneer Rottweiler om vervolgens allerlei valstrikken te zetten. Wij volgen ondertussen meneer Rottweiler en leggen alles op camera vast voor uw vermaak. Dat deze show al in 2005 opgenomen en uitgezonden is mag de pret niet drukken. Wij hebben de oude afleveringen tussen de mottenballen vandaan gevist, ze afgestoft en opgepoetst en nu zijn ze klaar om opnieuw uitgezonden te worden. Maak je klaar voor een viertal seizoenen slapstick comedy! Welkom bij Neighbours Back from Hell!

Hilarische puzzelgame

Neighbours back from Hell is een puzzelgame en een ontzettend grappige. Het doel is dus om de kwaadaardige buurman Rottweiler te saboteren bij alles wat hij doet en hem volledig uit zijn plaat te laten gaan. In elke aflevering (level) volgt Rottweiler een vast schema. Hij kijkt wat tv, haalt bier op uit de keuken, eet een snack en gaat weer terug naar zijn leunstoel om het hele ritueel over te doen. Aan jou als speler dus de taak om dat patroon te leren en om je brein in overdrive te zetten om te bedenken wat je zou kunnen doen om dat patroon te doorbreken.

Verspreid door het level liggen diverse voorwerpen die je kunt gebruiken om valstrikken te zetten. “Hey, Rottweiler probeert constant een glimp van de buurvrouw op te vangen met zijn verrekijker? Hmm, ik heb hier een tube met secondelijm”. Nou, reken de rest zelf maar uit.

Die levels worden steeds ingewikkelder. In het begin is het alleen nog maar een kwestie van dingen saboteren, later moet je dingen gaan combineren. Rottweiler die uitglijdt over een stuk zeep is leuk, maar als hij uitglijdt en vervolgens overboord lazert van het cruiseschip omdat jij de reling ook gesaboteerd hebt, dat is nog veel leuker. Ook moet je in latere levels rekening houden met meer tegenstanders dan alleen Rottweiler zelf. De game wordt dus steeds iets lastiger, maar blijft gewoon ontzettend grappig om te doen. Ook zit er gewoon een goeie opbouw in de moeilijkheidsgraad, dus je staat zelden ineens met de handen in je haar omdat je geen flauw idee hebt wat te doen.

Mocht Rottweiler je trouwens betrappen, dan slaat hij je helemaal in elkaar en verlies je een leven. Drie keer betrapt? Game over. Dan kelderen de kijkerscijfers van Neighbours back from Hell en gaat de show op zoek naar een andere ster. Niet betrapt worden is dus het devies.

Presentatie

Zo’n game vol met slapstick humor vraagt om een presentatie die dat ondersteunt en dat zit wel goed met Neighbours back from Hell. De game kent een supergrappig cartoony stijltje met heerlijk overdreven personages. Rottweiler met z’n kwaaie bakkes en roze slippers, Woody met zijn overdreven blije bakkes en nog veel meer. Alles in deze game laat je gniffelen.

De levels zelf zijn ook lekker verschillend. Je begint in het huis van Rottweiler, maar na een aantal levels gaat de boze buurman op vakantie en volg je hem. Zo kom je ook op een cruiseschip, in China, India en meer. Elk level heeft zijn eigen uiterlijk, zijn eigen unieke grappen en muziek. De muziek is niet hoogstaand, maar laat je wel wel weten dat je bijvoorbeeld in China bent en doet met ontzettend overdreven Chinese muziek.

De geluidseffecten zijn van hetzelfde niveau. Van die typische tekenfilmeffecten. Rottweiler die onder stroom komt te staan, van dat heerlijk overdreven geschreeuw wanneer hij zichzelf pijn doet en noem het maar op. Alles draagt bij aan de sfeer en de humor in de game.

Ontbrekende levels

Is er dan niks op de game aan te merken? Jawel. Zo hebben ze bijvoorbeeld deze remake gebaseerd op een versie waar een paar levels minder in zaten dan degene die ik zo lang geleden op de Gamecube heb gespeeld. Daardoor miste ik een aantal levels. Hierdoor slaan sommige levelomschrijvingen ook nergens op, omdat die refereren aan iets wat je dus in die ontbrekende levels gezien zou moeten hebben. Maar goed, mocht je het origineel nooit gespeeld hebben, dan ga je dit waarschijnlijk niet eens merken.

Daarnaast valt het op dat de game zelf wel op alle fronten is opgepoetst, maar dat de cutscenes aan het begin en eind van de game niet meegenomen zijn, maar dan ben ik aan het muggenziften.

Neighbours from Hell was een hilarische game en deze remaster is ook nog steeds ontzettend leuk om te spelen. De levels zitten goed in elkaar en de vallen die je zet zijn hilarisch. Het heeft een ontzettend hoog slapstick gehalte, dus als je daar van houdt zit je goed. Zeker in de latere levels moet je echt wel even flink puzzelen om alles in elkaar over te laten lopen, maar als je Rottweiler zichzelf dan bijvoorbeeld ziet elektrocuteren dan is dat het wel waard.

De game is niet overdreven lang, maar met een prijs van slechts €14,99 kan ik je deze puzzelgame echt ontzettend aanbevelen!