Review: Tin Hearts – en Hij zag dat het goed zat

Een geweldig spel! Ik heb enorm genoten van deze puzzelgame en het prachtig weergegeven verhaal. Een game die iedereen die van puzzelgames houdt, eigenlijk zou moeten spelen. Het hele spel is prachtig en straalt sfeer en liefde voor games uit.

+ Een prachtige game met een mooi verhaal
    + Uitdagende puzzels die soms ook best uitvoerig zijn
    + Geluid is keurig in orde. Muziek perfect en de stemacteurs worden beter gedurende de game
    + Goede lengte (ongeveer 40 levels)

+/- Dit komt mogelijk omdat ik op een Xbox One heb gespeeld, maar er zijn wat lange laadtijden
    +/- Geen save-mogelijkheid gedurende lange levels

- Absoluut niets!

Vandaag komt Tin Hearts voor de Xbox uit. De redactie van XBNL heeft veteraan Eddie gevraagd om deze game te reviewen. Je leest hier zijn indrukken:

Tin Hearts is een tijdlang volledig onder mijn radar gebleven. Sterker nog, ik was er niet eens bekend mee. De ontwikkelaar, Rogue Sun, zei me ook niet veel. Maar na wat verder onderzoek kwam ik erachter dat verschillende mensen die aan Fable hebben gewerkt ook bij Rogue Sun betrokken zijn. Dat wekte verwachtingen, en ik moet zeggen dat die verwachtingen ook echt worden waargemaakt.

Tin Hearts is zonder twijfel binnengekomen in mijn top 3 van indie-games die ik in 2023 heb gespeeld. Deze game straalt een geweldige sfeer uit en ademt liefde voor games! Aan elk detail is gedacht en er is veel aandacht besteed aan het spel.

Lekker met tinnen soldaatjes spelen

Waar gaat deze puzzelgame over? Op het meest basale niveau gaat het erom dat je een aantal tinnen soldaatjes van de doos waarin ze zich bevinden naar het einde van het level brengt. Uiteraard gaat dat niet zomaar, daar moet je wel iets voor doen. Tinnen soldaatjes staan namelijk niet bekend om hun intelligentie. Daar hebben ze jou voor nodig. Jij bent verantwoordelijk voor het creëren van een pad waarlangs ze naar de deur kunnen komen die leidt naar het volgende level.

Op een dieper niveau gaat het over het leven van Albert J. Butterworth. Wie is dat in vredesnaam, vraag je je misschien af. Nou, deze man is de uitvinder van de tinnen soldaatjes waar de oudere generatie als kind mee speelde. In het spel ontvouwt zich een prachtig verhaal dat zich afspeelt naast de puzzels, en dat gaat over Albert en zijn interacties met zijn vrouw en dochtertje. Dit verhaal wordt gepresenteerd in de vorm van herinneringen die tot leven komen terwijl je speelt.

Je moet echt genieten van dit laatste aspect van het spel. Het verhaal vormt de achtergrond voor de puzzels waarin je jouw tinnen soldaatjes (die in aantal toenemen) moet begeleiden. Je wordt door het hele huis geleid en moet blokken en alledaagse voorwerpen gebruiken om je soldaatjes langs het parcours te leiden. Dit parcours moet je zelf met logisch nadenken zien te ontdekken. Naast het gebruik van voorwerpen moet je ook de tijd manipuleren. Je kunt de tijd versnellen (handig als je een groot parcours hebt uitgestippeld en je de soldaatjes sneller wilt laten gaan), de tijd terugspoelen en de tijd vooruitspoelen. Deze laatste twee zul je vaak gebruiken in het spel, omdat je anders de parcoursen niet kunt voltooien.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat je soldaatjes verliest. Je kunt ze van tafels laten vallen, waardoor ze “dood” gaan. Je wilt dit natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen, want je doel is om alle soldaatjes levend naar de uitgang van het level te brengen. Naarmate je verder komt, worden de puzzels moeilijker. Het is dus onvermijdelijk dat je soldaatjes verliest omdat je even niet oplet of omdat je te laat beseft dat je de tijd moet terugdraaien om ruimte te maken voor jezelf en de oplossing te vinden.

Een visueel pareltje

Om meteen met de deur in huis te vallen, de graphics van dit spel zijn geweldig. Aan alles is gedacht. Zowel de omgeving als de tinnen soldaatjes zelf zijn prachtig vormgegeven. Ook de spookachtige verschijningen van de personages van Albert, zijn vrouw en zijn dochter zijn keurig neergezet. Wanneer deze personages worden ingekleurd om het verhaal te verduidelijken, is het helemaal af.

Als aanvulling op dit visuele spektakel is het geluid ook fantastisch. De muziek die gekozen is voor de levels waarin je speelt, is perfect. In het begin is er rustige muziek met viool en piano, ideaal om de tutorial door te komen. Wanneer je naar de kelder gaat, wordt de muziek wat intenser om de druk en de urgentie te versterken. Later in het spel wordt de muziek nog grootser en soms zelfs bombastisch om naar hoogtepunten in het verhaal toe te werken.

Tijdens het verhaal worden stemmen ingesproken, en dit is op een hoog niveau gedaan. Er zijn geen stemacteurs die je op Marktplaats vindt en met een zwaar accent Engels proberen te praten. Nee, er zijn goede stemmen gekozen die passen bij de personages. Het Engels dat wordt gesproken is ook van hoog niveau. Aan het begin van het spel merk je misschien dat de stemacteurs nog aan het wennen zijn (de stemmen klinken soms wat vlak), maar later in het spel voelt iedereen zich op zijn gemak en zijn de ingesproken stemmen uitstekend.

Besturing

De besturing is, zoals het hoort bij een puzzelgame, redelijk eenvoudig. Je kunt dingen aanwijzen, oppakken en weer neerzetten met de A-knop. Met de pijltjestoetsen kun je voorwerpen draaien. Om de tijd te manipuleren met voor- en achteruitspoelen, gebruik je de schouderknoppen. Voor mij klopte dit allemaal perfect. Dankzij deze indeling speelt het hele spel intuïtief.

Is alles perfect? Nee, het camerastandpunt is soms wat ongelukkig gekozen, waardoor het soms lastig is om in te schatten waar je voorwerpen neerzet, zodat je jouw soldaatjes in de juiste richting kunt sturen. Dit resulteert regelmatig in een trial-and-error benadering op de vierkante millimeter (ja, soms komt het zo nauw).

Een tweede, klein puntje van kritiek is het ontbreken van de mogelijkheid om grote levels op te slaan. Je moet een level in één keer uitspelen, hoe groot het ook is. Is het noodzakelijk om zoiets te programmeren? Nee, uiteraard niet. Maar het zou wel fijn zijn geweest.

Ten slotte (hoewel ik dit toeschrijf aan het spelen op een Xbox One in plaats van een Series S of X) zijn er enkele langere laadtijden. Het is niet schokkend, maar in deze tijd van “ik wil het nu!”, kan dit iets zijn waar moderne gamers teleurgesteld over zijn.

Tin Hearts biedt 30 achievements om te behalen. Sommige zijn gerelateerd aan je voortgang (voltooi verschillende hoofdstukken), andere zijn moeilijker te behalen. Hierdoor word je gedwongen om de puzzels op specifieke manieren op te lossen. Welke manieren? Dat moet iedereen zelf maar ontdekken.

Natuurlijk word je ook uitgedaagd om alle soldaatjes in elk level naar de uitgang te brengen, wat een leuke uitdaging is. Als kers op de taart vergeten de ontwikkelaars die hebben bijgedragen aan Fable hun roots niet. Spoiler: het heeft iets met kippen te maken 😉