[Review] The Crew: Motorfest – puur plezier onder de stralende zon

+/- + Veel verschillende auto’s om vrij te spelen, maar voelt wel grindy
    +/- Navigeren door het menu en filteren/selecteren van events is niet optimaal
    +/- Schaduw- en belichting op sommige momenten niet optimaal
    +/- AI biedt weinig uitdaging en opschalen van de moeilijkheidsgraad geeft verhoudingsgewijs weinig extra beloning

- Co-op kent nog veel opstart- en serverproblemen
    - Soms vreemde physics

Deze week is The Crew: Motorfest uitgekomen. Deze Ubisoft Original game is alweer het derde deel in de franchise en brengt ons naar de Hawaiiaanse stranden. Redacteuren Domingo en Rik trokken hun mooiste zomerjurkjes aan en scheurden langs de zonnige stranden in hun Lamborghini’s. Klaar om hun review te lezen?

Stralende zon, witte stranden afgewisseld met mooie steden en bosgebieden, een enorme grote open wereld om te verkennen en honderden snelle unieke auto’s om in te rijden. Dit is Forza Horizon 5 The Crew: Motorfest, de nieuwste racegame van Ubisoft. En ja, de game heeft enorm veel weg van ons zeer geliefde Forza Horizon 5. Niet alleen door het genre, maar ook in de details: zoals gebruik van vergelijkbare kleurencombinaties, lettertype in het menu, UI, dialogen en voice-acting. De vergelijking is ook te trekken naar de wijze waarop nieuwe race-events aangeboden worden en de over-all festival-uitstraling.

Kortom, de vergelijkingen zijn eindeloos en de conclusie ‘goedkope rip-off’ ligt dan ook al snel op de loer. Met die insteek zijn we min of meer ook aan de game begonnen, om na 20 uur racen een flinke U-turn in onze te voorbarige conclusie te maken. The Crew: Motorfest is een heerlijke game om te spelen en in deze review gaan we haarfijn uitleggen waarom we de game van harte aanbevelen. Welkom terug Ubisoft, we hebben jullie gemist afgelopen jaar!

Wat mag je verwachten?

Laten we maar beginnen met eerst even wat feitjes op te sommen. The Crew: Motorfest is een open wereld race game. Waar de vorige delen van de franchise (2014; 2018) zich op het Amerikaanse vaste land afgespeeld hebben, gaan spelers in The Crew: Motorfest op bezoek in Hawaii. De eilandengroep van vulkanische oorsprong, met als hoofdstad natuurlijk Honolulu, is prachtig tot uitdrukking gebracht, maar daarover later in deze review meer.

The Crew: Motorfest kent in de basis een drietal manieren waarop de game gespeeld kan worden. Als speler kun je met Playlists aan de slag. Dit zijn events die uit meerdere races bestaan en veelal gecentreerd zijn rondom een bepaald type of merk auto. Hoewel verschillend, gaat het meestal om 8 events die je moet afwerken en die races liggen verspreid over het eiland. Haal je genoeg punten dan voltooi je de Playlist en krijg je vaak een nieuwe auto als beloning. Een leuke en mooie manier om verschillende auto’s en racestijlen te ontdekken.

De tweede manier waarop spelers The Crew: Motorfest kunnen spelen is online met en tegen anderen. Motorfest kent een viertal PvP- en PvE-events waar spelers aan deel kunnen nemen. De Grand Race is een groot PvP-event waar je het tegen tientallen andere spelers tegelijk opneemt. In drie verschillende voertuigen crossen spelers door Hawaii, in de hoop als eerste over de eindstreep te raken. In Demolition Royale wordt het eiland steeds kleiner en hebben spelers als doel om andere auto’s kapot te rijden. Verder kun je als speler in de Summit Contest en Custom Events deelnemen, waar je bepaalde opdrachten en challenges probeert te voltooien.

Tot slot kunnen spelers in The Crew: Motorfest het eiland verkennen en op het eiland allerlei uitdagingen volooien. Denk hierbij aan de welbekende speed traps, driften door bochten in de bergen of zo snel slalommen om op een bepaalde plek te komen. Ook zijn er op het eiland treasures te ontdekken, unieke locaties te ontdekken en plekken waar een screenshot gemaakt moet worden. Je hoort het al, dit derde deel stimuleert de exploratieve kant van deze race game en vormt dan ook een fijne afwisseling tussen al het racegeweld door.

Zon, zee, strand en auto’s

Twee zaken moeten in een race game tenminste op orde zijn om over een degelijke basis te kunnen praten. De plek waar gereden wordt en de auto’s waarmee de speler kan rijden.

Kijken we de naar plek waar gereden wordt, dan zullen spelers weinig te klagen hebben. Ubisoft weet hoe ze een mooie grote open wereld kunnen maken en zijn daar met The Crew: Motorfest wederom in geslaagd. Hawaii is prachtig in beeld gebracht. Spelers zien parelwitte stranden, unieke dorpjes en toeristische gebieden met hoge hotels en strandtentjes. Dit wordt afgewisseld met de kenmerkende vulkanische gebieden en subtropische bosgebieden. In totaal kent Hawaii een achttal biomes: urban areas, dry zones, volcano slopes, meadows, rain forest, beaches, fields en mountains.

Hawaii is adembenemend en sfeervol neergezet en kent als eilandengroep van nature veel variatie in terrein, iets waar de ontwikkelaars dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Schijnt de zon in Hawaii dan net zo mooi als in het Mexico van Playground Games? Nee, dat niet. In The Crew: Motorfest zul je minder details in het straatbeeld terugzien, zijn de lichteffecten en reflecties niet van dezelfde kwaliteit en reageert het terrein minder gedetailleerd wanneer je met jouw bolide eroverheen scheurt. Het is allemaal net even iets minder gepolijst, maar desalniettemin een meer dan goede ervaring. We hebben de photo mode dan ook flink gebruikt.

Laten we weer even teruggaan naar de basis die op orde moet zijn. De omgevingen kunnen we dus afvinken, dat zit wel goed! Maar hoe zit het met de auto’s? Het is tof dat je al jouw voertuigen uit The Crew 2 kunt importeren, een heerlijke manier om een vliegende start te maken. Maar weest gerust als je The Crew 2 niet gespeeld hebt, er zijn meer dan genoeg voertuigen om vrij te spelen.

The Crew: Motorfest kent meer dan 600 voertuigen en meer dan 10 type voertuigen om vrij te spelen. De verschillende voertuigen komen met hun eigen unieke kenmerken en over het algemeen zijn deze voelbaar onderscheidend van elkaar. Motorfest is uiteraard meer een arcaderacer dan een simulator, dus verwacht er ook weer niet te veel van. Toch zijn er genoeg nuance verschillen tussen de voertuigen voelbaar. Met je Audi TT over woester terrein rijden is gewoon minder lekker dan wanneer je even jouw buggy uit het vet haalt. Ook tijdens het rijden van events zul je merken dat het kiezen van je auto met enkele voor- en nadelen komt. Daarnaast is het mogelijk om je voertuig te upgraden en te tweaken.

Upgraden van voertuigen

Een groot pluspunt van de Crew zijn de upgrademogelijkheden. Een groot gedeelte van je upgrades verzamel je door het voltooien van races en activiteiten die op de map verschijnen. Als je denkt dat je hiervoor een garage op moet zoeken, dan heb je het mis. De makers willen duidelijk dat je hier niet te veel tijd aan kwijt bent en geven je daarom de mogelijkheid om gewoon vanuit het menu je auto te upgraden. Een methode die fantastisch werkt, zonder laadschermen en je snel weer in je favoriete voertuig laat stappen.

De eerder genoemde upgrade onderdelen hebben trouwens hun eigen kleuren en kwaliteiten. Dit loopt uiteen van een ‘common’ onderdeel tot een legendarisch onderdeel. Uiteraard zal een legendarisch onderdeel je meer mogelijkheden bieden in de vorm van bijvoorbeeld snellere acceleratie, korte remweg of meer nitro. Het geeft de game hiermee een lichte vorm van simpele RPG elementen die prima passen om je favoriete droombak samen te stellen.

Zoek je toch iets meer uitdaging in het fine-tunen? Dat kan! Per voertuig kun je allerlei instellingen wijzigen, zoals het verbeteren van de Brake Power of het vergroten van de Grip Front. Er is van alles mogelijk, maar fine-tunen vormt niet de kern van de gameplay en je gaat er zeker geen races door verliezen als je het nalaat.

Heerlijke deuntjes

Voor de liefhebbers van muziek in games heeft The Crew: Motorfest voor iedereen wel wat. Bekende hits Nancy Sinatra worden afgewisseld met Trouble’s Coming van Royal Blood. En of je nu een liefhebber bent van Rock, Techno of House het is aanwezig. Tijdens het rijden kun je makkelijk switchen en andere plaatsjes door je speakers laten blazen.

Ook hierin weet de game te verrassen en hoge ogen te gooien. In dit soort games is juist muziek wat de sfeer bepaald en je wel of niet de momentum geeft om te genieten. En waar ik recent Need for Speed Unbound speelde en toch een beetje teleurgesteld was qua soundtracks werd ik door The Crew: Motorfest aangenaam en blijvend verrast.

Nog werk aan de winkel

Helaas heeft The Crew: Motorfest op een aantal gebieden nog wel wat tune werk nodig. Zo zijn de physics in de game echt van bedroevend niveau. Race jij met je auto over een ramp? Verwacht niet dat je die meterslange jump eruit kan gooien want vaak val je als een baksteen naar beneden. Dat geldt ook voor het aantikken van auto’s. Ram jij met je voorkant tegen het achterwiel van je tegenstander? Verwacht niet dat men in de spin of van de weg raakt want de auto’s plakken gewoon aan de weg.

Een ander punt van kritiek is het menu waar je naar toe gaat als je op de view knop drukt. Hier kun je onder andere de shop en je map vinden. Wij werden meermaals getrakteerd op een zwart scherm waarna pas na een seconde of 30 de map getoond werd.

En wil je deze game online met je vrienden spelen? Dan is het wellicht handig om even te wachten tot de servers naar behoren draaien. We gingen samen met MartinSpire en CuriousMoose op pad in een zogeheten crew. Dit ging al niet zonder slag of stoot want één van ons werd constant uit de crew gegooid. Daarnaast probeerden wij in een colonne te rijden, wat resulteerde in laadschermen waarbij onze auto’s constant verdwenen. En ja, als iemand in je crew dan doorrijd, dan ben je elkaar kwijt.

Conclusie Rik

The Crew: Motorfest is een zeer vermakelijke racegame die, hoewel het misschien net niet helemaal aan Forza Horizon kan tippen, qua stijl en speelervaring wel verdomd dicht in de buurt komt. Er zijn leuke evenementen om aan deel te nemen, het racen voelt goed aan en er zijn veel verschillende soorten auto’s om vrij te spelen. Bovenal biedt The Crew: Motorfest een fantastisch grote zandbak onder de prachtige Hawaiiaanse zon, waar spelers zich tientallen uren mee kunnen vermaken.

Conclusie Domingo

Mijn vrouw is groot fan van de Forza Horizon serie en noemde dit al gekscherend een namaak Forza. Dat is The Crew: Motorfest wellicht ook, maar de game is daarbij niet bang om ook een eigen plan te trekken en meer vrijheid te bieden. Dit doet de game in de vorm van boten en vliegtuigen die bestuurd kunnen worden, nitro wat gebruikt mag worden en unieke playlists. We mogen daarnaast genieten van een groot arsenaal aan fantastische muziek die mij het gaspedaal harder in liet drukken. De game weet verder voldoende content te bieden wat garant staat voor uren speelplezier. Het is jammer dat de game niet iets meer gefinetuned is qua physics, besturing en het online gebeuren nog niet optimaal is. Maar als jij toe bent aan een zonvakantie, gek bent op auto’s en vette muziek ga deze game dan eens proberen!