Review: Telltale Game of Thrones tot nu toe

Om te beginnen wil ik eerst een spoiler alert voor het laatste stukje afgeven.

Zoals de naam van de studio al een beetje doet vermoeden, draait het bij Telltale op de eerste plaats om het vertellen van verhalen. We kwamen dit al tegen in de games over The Walking Dead en nu is Telltale begonnen aan een spin off van Game of Thrones. Afgelopen week mocht ik, weliswaar een beetje verlaat, de eerste twee episodes van de Game of Thrones game spelen. Ik zal niet de hele verhaallijn van deze episodes gaan vertellen want dit moet je maar lekker zelf gaan ervaren.

Het universum van Game of Thrones

Zoals jullie waarschijnlijk allemaal weten is het verhaal begonnen bij de boeken van George R.R. Martin. Het eerste boek “A Game of Thrones” verscheen in 1996. Al bijna 19 jaar lang groeit de fanbase van Game of Thrones als een gek en daarom besloot HBO al een tijdje geleden om op grote schaal een serie van dit grote verhaal te maken. Ondanks dat de boeken een groot succes waren en nog steeds zijn, heeft het verhaal zijn grootste faam en roem wel te danken aan de HBO-serie. Ondanks dat ik een groot fan ben van werelden als Middle-Earth, Westeros en Thedas ben ik er bij Game of Thrones toch niet vanaf het eerste uur bij geweest. Ergens vind ik het wel jammer om niet eerst de boeken te hebben gelezen. Aan de andere kant is er voor mensen zoals ik deze week wel goed nieuws verschenen. In seizoen 5 van de serie gaat de verhaallijn nog veel verder van de boeken afwijken dan al gebeurde in de vorige seizoenen. Zelfs tot het punt waarop de lezers niet eens meer kunnen voorspellen wat er in de serie gaat gebeuren. Als de serie is afgelopen staat er nog steeds een heel ander verhaal voor mij klaar in de boeken die ik ga lezen, ik heb er nu al zin in!
    telltale

Lore-Whore

Zoals ik net al zei ben ik een ongelooflijk groot fan van fantasy werelden. Als er nog ergens een stukje Lore over is, geef dat dan maar aan mij want ik eet het met huid en haar op. Het enige probleem met mij is alleen dat ik de meeste games op de Xbox alleen maar speel om het verhaal, en als dat te lang duurt zoek ik het verhaal wel op de wiki’s en YouTube op. Neem nu Skyrim. Stel mij bij wijze van spreken wat voor vraag dan ook over Tamriel en ik zou hem waarschijnlijk wel kunnen beantwoorden. Als je dan aan mij de vraag zou stellen: “hoeveel uur heb ik je in Skyrim gestoken?”, moet ik het beschamende aantal van 20 uur antwoorden. Sommige van jullie zouden mij een barbaar noemen, dat weet ik, ik kan er alleen niks aan doen. Vind ik gamen dan wel leuk? Ja, natuurlijk vind ik gamen super, alleen zoek ik voor multiplayer/gameplay fun, zoals League of Legends of Heartstone, veel liever mijn game-pc op. De Xbox zie ik meer als een medium om goede en diepe verhalen op te beleven. Zieke jongen, denk je nu misschien wel? Let me.

GoT van Telltale

**Dit stuk bevat spoilers voor degenen die nog niks van GoT weten**

Voor die mensen die onder een steen hebben gelegen, zal ik nog een keer het principe van de Game of Thrones Game uitleggen. Je speelt als een paar leden van het huis “Forrester”. Dit is, op het moment dat de game begint, een huis wat de Starks mee helpt in de opstand tegen de Lannisters. De game begint op de avond van The Red Wedding. De Starks worden vermoord en jij bent één van de laatste Forresters die nog levend door Westeros loopt. Onderweg naar je thuis, vermoord je een paar wachters van de Boltons, de nieuwe heersers van het Noorden. Hiervoor wordt het huis Forrester aansprakelijk gesteld. Vanaf dit moment lijkt alles steeds slechter te gaan voor de familie.

De gameplay bestaat eigenlijk alleen maar uit het lopen naar objecten en die bekijken. Als dit object een mens is, kun je er ook mee praten. Je kunt zelf kiezen uit een aantal antwoorden wat je zegt, denk hierbij aan Dragon Age. Het enige verschil is dat de scene doorloopt en je binnen een aantal seconden moet antwoorden. Als je niks zegt, blijft het karakter wat je speelt ook stil in de scene en zullen de andere karakters ook anders op je reageren. Door deze eigen keuzes kun je dus kiezen of je een harde leider bent, of juist een zachtaardig jongetje. Hetgeen wat mij wel teleurstelt is dat je eigenlijk geen invloed op het globale verhaal hebt. Welke keuzes je ook maakt, het verschil tussen leven en dood zal je in de eerste twee episodes nooit maken. De keuzes die je maakt zijn leuk, maar dus niet zo diep als in een Dragon Age of iets dergelijks. Dit is natuurlijk ook wel logisch omdat je in het land van de zwaarden en draken natuurlijk altijd afhankelijk bent van wat je tegenstanders doen. Het is een logische keuze, maar geen keuze die mij als fan tevreden stelt.

Wat het beste aspect van de episodes is, is de extra diepgang die je in Westeros ontdekt. Even dat extra momentje met Jon Snow, of even dat onderonsje met Tyrion. Dat zijn de leuke dingen die je uit deze episodes kunt halen. Ik raad deze game dan ook aan iedere Game of Thrones fan van harte aan.
    tyrion-game

Dante Plate
    Dante Plate