[Review] Tekken 8 – een flinke stap voorwaarts

Tekken 8 maakt, ten opzichte van het vorige deel, een enorme stap voorwaarts als het aankomt op productiewaarden, game engine en solo speler game modes. De Story Mode en Arcade Quest bieden voldoende content om spelers zo'n 15 uur bezig te houden, zelfs zonder online tegenstanders tegen te komen. In vergelijking met de directe concurrentie, zoals Mortal Kombat 1, presteert Tekken 8 op hetzelfde niveau in Story Mode en overtreft het zelfs visueel. Hoewel de online mode solide is, ontbreekt het aan echte innovatie voor de solo speler in vergelijking met bijvoorbeeld Street Fighter 6. Ondanks dit gebrek aan diepgang zoals in Street Fighter's World Tour, biedt Tekken 8 de solo speler meer dan voorgaande delen en is het zeker een aanrader om te spelen.

+ Zeer vermakelijke Story Mode
    + Prachtige visuals, helemaal met OLED in combinatie met HDR of Dolby Vision.
    + Leuke Arcade Quest-mode
    + Vele online modes en features

+/- Ontbreekt enigszins aan innovatie (in vergelijking met concurrentie)

- Special Style functioneert niet heel goed
    - Heftige leercurve voor beginners en casuals

Vanaf 26 januari 2024 ligt Tekken 8 in de schappen. In aanloop naar release heeft XBNL de game kunnen spelen. Op verzoek van de redactie is Danny gevraagd om de game van een review te voorzien. Danny heeft als tiener in de jaren ’90 de geboorte van de franchise meegemaakt en sindsdien draagt hij de Tekken-games een warm hart toe. Zo ook Tekken 8, zoals je hier kunt lezen:

Wat worden we als liefhebbers van vechtspellen goed verwend de laatste tijd. Het afgelopen jaar zijn we regelmatig voorzien van nieuwe delen van gevestigde namen of relatieve nieuwkomers in het genre. Het is duidelijk te merken dat het genre weer leeft. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat al de AAA-fighting games weer oog hebben voor de solo-speler.

Gek genoeg hebben juist de gevestigde namen enorm bijgedragen aan de toegenomen populariteit van brawlers door te innoveren en niet alleen te voldoen aan de wensen van de vocaal aanwezige eSports-minnende minderheid. De eSports scene domineerde het afgelopen decennium, en ontwikkelaars respecteerden de wensen van deze hardcore gamers wellicht iets te veel, waardoor de games steeds verder van de mainstream afdreven.

Met de komst van de nieuwe generatie spellen is het tij gekeerd. Zowel Mortal Kombat 1, Street Fighter 6 als Tekken 8 hebben de ‘single player experience’ verder uitgebouwd.

Roster herbouwd

Zoals gezegd, ook aan Tekken is aanzienlijk gesleuteld. De volledige roster heeft een flinke opfrisbeurt gekregen. Waar Tekken 7 bij de lancering slechts 20 karakters had, beschikt het nieuwe deel meteen over 32 vechters. Daarvan zijn er drie volledig nieuw, terwijl de rest een soort reünie is van voorgaande delen. Vooral Reina valt op als nieuw personage, aangezien zij een belangrijke rol speelt in het verhaal van Tekken 8. Het is waarschijnlijk dat het internet snel gevuld zal zijn met Reina-Cosplay, want laten we eerlijk zijn, deze dame heeft een swag waar je ‘u’ tegen zegt. Zoals vaak het geval is bij fighting games, zijn de nieuwe personages juist zeer toegankelijk met overzichtelijke movesets. Dit geldt zeker ook voor Tekken 8. Azecuna en Reina zijn bijvoorbeeld eenvoudig onder de knie te krijgen en zal in het begin zeker online voor wat quick-wins zorgen.

Familiedrama

Wederom staat de story mode centraal in Tekken. Uitgebreide cinematische scènes worden naadloos gecombineerd met de gameplay. Het verhaal vervolgt de existentiële zoektocht van Jin, waarin we zien hoe hij zijn duistere kanten probeert te beteugelen terwijl hij de strijd aangaat met zijn vader Kazuya die opa’s G-Corp gebruikt om oorlogje te spelen en de wereld naar zijn hand te zetten. In zijn strijd tegen innerlijke demonen botst hij al snel met zijn dynastieke aartsvijand, waarna er een epische strijd ontstaat waarin Jin zijn eigen slechte ‘fase’ probeert recht te zetten. Het verhaal is sterk gericht op ‘lore’, maar gelukkig heeft de game een sectie met recapvideo’s waarin het verhaal per deel kort wordt samengevat. Bij het bekijken van deze video’s valt één ding op: er worden veel mensen in vulkanen geyeet.

En man, wat is de story mode een spektakel. Het lijkt alsof Michael Bay en Akira Toriyama (Dragon Ball Z) samen dit 5-6 uur durende CG-epos hebben geregisseerd. Compleet over de top! Al vanaf de eerste minuut gaat de actie op standje 11. De CG-gedeeltes vloeien naadloos over in de gevechten. Hierbij moet worden opgemerkt dat de geheel nieuwe game engine er eigenlijk beter uitziet dan de CG-cutscenes. Vooral met een OLED en HDR of Dolby Vision ondersteunende TV komt dit tot zijn recht. Zowel de arena’s als de karaktermodellen hebben enorme vooruitgang geboekt sinds Tekken 7, dat naar mijn mening ver achterliep op de concurrentie.

Arcade Quest

Tekken 8 heeft echter meer te bieden voor de solo-speler dan alleen de story mode. Naast de story mode zijn er ook de ‘Character Episodes’ en ‘Arcade Quest’. In de Character Episodes speel je met het betreffende karakter door het King of the Iron Fist toernooi, waarna je wordt beloond met een korte cinematic en tegelijkertijd geld en unlockables vrijspeelt. De ‘Arcade Quest’ doet denken aan Street Fighter 6’s World Tour, maar probeert veel meer de arcadecultuur en -ervaring over te brengen. Je karakter speelt Tekken 8 en niet ín Tekken 8. Op veel manieren lijkt het op de anime serie ‘High Score Girl’ (Netflix).

Met een dun verhaaltje moet je toernooien in lokale arcadehallen winnen om vooruitgang te boeken en uiteindelijk de koning van de arcadehallen te verslaan. Het vereist wat grinden, maar je boekt ook relatief snel vooruitgang. Door het grindy karakter van de mode is het gelijk ook een goede oefening voor nieuwkomers. Daarnaast geeft Max, het personage dat je begeleidt, je gedurende je queeste korte tutorials waarin zowel oude als nieuwe game mechanics worden uitgelegd.

Online skill gap

Dan zijn er natuurlijk de online features. Net als bij alle andere Tekken-games: houd rekening met een steile leercurve en een enorme ‘skill gap’. Tekken is altijd al een technische en complexe game geweest, en Tekken 8 is geen uitzondering. Als je geen ervaren Tekken-speler bent, zul je merken dat het moeilijk is om mee te komen. Net als bij de meeste fighters, vergt het begrip van de onderliggende systemen en bij Tekken zijn deze systemen erg diep en complex.

Dit komt doordat het vechtsysteem sterk op combo’s is gericht en vereist dat je deze routines oefent en automatiseert voordat je enigszins competitief kunt worden. Ook op het gebied van verdedigen is het bijna noodzakelijk om bekend te zijn met de combo-sequenties van je tegenstanders om ze effectief te kunnen pareren. Dit gaat elke casual speler boven de pet, vrees ik. Gelukkig merk je hier in de single player modes dan weer vrij weinig van, aangezien losse moves en specials juist eenvoudig uit te voeren zijn.

Het toegevoegde “Heat” systeem lijkt in eerste instantie wellicht snelle overwinningen te bieden voor beginners, aangezien je door drie keer goed getimed op RB te drukken behoorlijk wat schade kunt aanrichten. Maar bij nadere inspectie van de move list wordt duidelijk dat het Heat systeem veel diepgang heeft. Dezelfde combo’s die zorgen voor de skill gap, zijn veel effectiever in standje Heat, waardoor beginners snel ten prooi vallen aan spelers die het Heat systeem goed beheersen.

Special Style

Om de skill gap te ondervangen is het ‘Special Style’ systeem toegevoegd. Dit systeem is makkelijk aan en uit te zetten door op LB te drukken en zorgt er voor dat combos, specials en break charges onder ‘snelknoppen’ geplaatst worden en simpel uitgevoerd kunnen worden. Ik ondervond echter dat het averechts werkte, doordat de keuzes die het systeem maakt voor je niet altijd de juiste zijn. Zeker ook omdat de grab en low attack onder één knop zitten en het systeem af en toe niet de juiste aanval weet te vinden. Het is in ieder geval te onvoorspelbaar om online tegen andere spelers te gebruiken. Maar ook in Story Mode, waar soms pittige gevechten tussen zitten, vond ik het aloude Tekken control scheme veel betrouwbaarder.

Daar tegenover staat dat de online speelopties in overvloed aanwezig zijn, waardoor altijd wel ergens evenknieën te vinden moet zijn. De Tekken Lounge is een leuke vertaling van de Arcade Quest naar het online lobby systeem en geeft ook de multiplayer ervaring wat meer productiewaarde. Prerelease is nog niet echt te beoordelen of het matchmaking goed werkt, aangezien de lobby’s, prerelease, alleen bevolkt worden door eSporters, content creators en reviewers. Ervaring leert dat Tekken niet uitzonderlijk goede matchmaking heeft. Getuigen ook deze quote op reddit over de matchmaking en skill gap in Tekken 7 : “This is a game where you can play thousands of matches and still be trash.”  Ook de netcode is altijd al niet “class-leading” geweest, maar de partijen die ik tot nu toe gespeeld heb, gingen vrij probleemloos.

In productiewaarden en solo speler modes is Tekken 8 zonder twijfel de allerbeste Tekken ooit gemaakt. De Story Mode en Arcade Quest geven de game eindelijk een lange adem met genoeg content om je zo een 15 uur bezig te houden, zonder ooit een online tegenstander te zijn tegengekomen.

Uiteraard ontkom je er niet aan om Tekken 8 met de directe concurrentie te vergelijken. De Story Mode staat op dezelfde hoogte als die van Mortal Kombat 1 en visueel zelfs erboven. Ondanks de niet-zo-goed werkende toegankelijkheidsmiddelen, is de online mode wederom zeer solide met veel opties om je uit te leven op anderen en dat ondanks de flinke skill gap. Ik mis echter voor de solo speler de echte innovatie die bijvoorbeeld van Street Fighter 6 een game maakte met een geweldige gameplay loop. De Story Mode en Arcade Quest bieden de Tekken-spelers meer dan in voorgaande delen, maar zo diep als World Tour in Street Fighter gaat het zeker niet. Desondanks, levert Tekken 8 juist de solo speler meer dan ooit en is zonder twijfel een die je wilt gaan spelen!

Over de reviewer: Danny is vaste gastreviewer bij XBNL. Hij is een verzamelaar van retrogames met een fascinatie voor vreemde Japanse Sega Saturn-imports. Zijn liefde voor retro moet geuit worden en zodoende richtte hij Retrolike.net op om het subgenre van retro-geïnspireerde indiegames en remakes de aandacht te geven die het verdient. Wil je meer reviews van Danny lezen? Check dan Retrolike!