Review: Resident Evil Village: The Winters’ Expansion – Goed excuus voor een terugkeer

Resident Evil Village: The Winters' Expansion is een fijne uitbreiding van de hoofdgame. Qua geluid en graphics zit alles op hetzelfde niveau als de hoofdgame en met de keuze om in first of third person te spelen worden ook een hoop gamers blij gemaakt.

Shadows of Rose is een lekker stukje extra verhaalcontent. Je doet oude locaties aan, maar komt hier nieuwe situaties en vijanden tegen. Dit houdt de boel fris en zorgt ook voor genoeg verrassingen. De krachten van Rose voelen een beetje aan als een gimmick, maar zorgen desondanks ook wel weer voor wat toffe puzzels.

The Mercenaries Additional Orders is gewoon lekker lomp schieten en een zo hoog mogelijke score halen. Vermakelijk om te spelen, totdat je alle personages en levels vrijgespeeld hebt.

Hoewel het allemaal net niet zo spannend voelt als de hoofdgame biedt The Winters' Expansion je wel gewoon een lekker pakket met extra content. Fans van Resident Evil Village kunnen deze met een gerust hart binnen hengelen.

+ Grafisch wederom fantastisch
    + Shadows of Rose is een lekkere uitbreiding
    + Mercenaries speelt lekker soepel

- Niet zo spannend als de hoofdgame
    - Nieuwe camerastandpunt speelt net niet helemaal lekker

Ik heb maar weinig excuses nodig om een Resident Evil game nogmaals te willen spelen. De DLC voor Resident Evil Village was dus aanleiding genoeg. Is dit pakket de moeite waard?

Resident Evil Village kwam alweer anderhalf jaar geleden uit. Ik beloonde de game destijds met een vette 9,5 als cijfer. Een cijfer waar ik nog altijd volledig achter sta. Net als de vele andere titels voor Village heb ik ook deze inmiddels meerdere keren doorlopen en de game blijft gewoon goed, maar ondertussen ken ik hem dus wel behoorlijk goed. Een beetje nieuwigheid in de game zou voor mij dan ook wel weer fijn zijn en kijk; daar is de Gold Edition van de game met The Winters’ Expansion. Oh joy.

Verhalende content

The Winters’ Expansion brengt een aantal dingen voor de game met zich mee, maar de belangrijkste is wat mij betreft Shadows of Rose. In deze verhaaluitbreiding gaan we aan de slag met Rosemary Winters, het dochtertje uit de hoofdgame waar Ethan alles voor op het spel zette om haar uit de klauwen van het kwaad te bevrijden.

Rose is inmiddels jongvolwassen en probeert een normaal leven op te bouwen. Ze gaat naar school, probeert vrienden te maken enzovoort. School gaat haar goed af, maar vrienden maken niet. Rose heeft namelijk vreemde, onverklaarbare krachten en haar klasgenoten vinden haar daarom nogal een freak waar ze niks mee te maken willen hebben.

Op een dag spreekt ze af met een collega van Chris Redfield die beweert dat hij een theorie heeft over hoe Rose wellicht van haar krachten af kan komen. Hij neemt haar mee naar zijn lab en laat haar een stuk van de megamycete zien, de schimmel die de familie Winters al zoveel ellende heeft gebracht. Volgens hem bewaart de megamycete herinneringen van iedereen die ermee in aanraking is geweest en ligt in deze herinneringen de sleutel voor het verwijderen van Rose haar krachten. Het is echter gevaarlijk om deze theorie te toetsen. Rose is echter vastbesloten om van haar krachten af te komen en besluit om in deze herinneringen te duiken.

Het verhaal is tof opgezet. Je komt op plaatsen die je herkent uit de hoofdgame, maar dan wel met een twist. Nieuwe puzzels, nieuwe situaties en andere vijanden. Daarnaast kom je ook dingen tegen uit Resident Evil 7. Heel tof en ondanks dat de locaties dus niet nieuw zijn, voelt het wel allemaal totaal anders.

Ondanks dat Rose enorm haar best doet om van haar krachten af te komen, komen ze gedurende haar avontuur wel erg goed van pas. Zo kun je ze gebruiken om nieuwe routes te openen door schimmel te verwijderen, maar ook door vijanden ermee te bevriezen. Je kunt ze echter niet onbeperkt gebruiken, dus wordt het kiezen wanneer je ze wel en wanneer je ze niet gebruikt. Echt volwaardig voelt dit overigens nooit, het begint als een gimmick en dat blijft het eigenlijk ook.

Daarnaast zal een grote groep gamers ook het nieuwe camerastandpunt met open armen verwelkomen. Geen first person meer, maar een iets minder intense third person camera. Al met al is Shadows of Rose een toffe uitbreiding en met drie tot vijf uur speeltijd ook best een grote toevoeging. Hoewel het niet het niveau haalt van de hoofdgame, is het wel een toffe extra om te doorlopen.

The Mercenaries Additional Orders

The Mercenaries mode is een oude bekend binnen de Resident Evil games. In deze mode is het de bedoeling om met een personage met beperkt aantal wapens en munitie zoveel mogelijk vijanden te verslaan. Dat is ook nu weer de bedoeling, maar voor elke vijand die je verslaat krijg je geld en punten. Dat geld kun je tussen de verschillende stages door gebruiken om bij The Duke sterkere wapens te kopen, of om je huidige wapens te upgraden. Ook kun je healing items, mijnen en ander materiaal bij hem komen.

Zo probeer je dus om alle stages te voltooien en zo het level uit te spelen en een highscore te halen. Daarna probeer je het gewoon nog een keer met een ander personage. Aanvankelijk is er alleen de keuze tussen Ethan en Chris, maar door genoeg punten te halen kun je ook andere personages vrijspelen zoals de befaamde Lady Dimitrescu of Heisenberg. Idem voor de levels, waar je begint in The Village, maar ook locaties zoals het kasteel Dimitrescu kunt unlocken.

Elk personage heeft andere eigenschappen en vereist dus een andere speelstijl. Zo is Ethan redelijk allround met wapens. Perfect om dus gewoon lekker allerlei gedrochten af te schieten. Chris daarentegen is fysiek weer veel sterker en zijn stijl vereist dan ook dat je veel dichter bij de monsters komt om ze ook fysiek te lijf te gaan. Zo blijf je de game spelen om uit te zoeken welk personage en speelstijl het beste bij je past.

Nieuw perspectief

Ik haalde het hierboven al eerder aan, maar het is vanaf nu ook mogelijk om Resident Evil Village met een nieuw camerastandpunt te spelen, namelijk de third person. Nu kun je het avontuur dus over de schouder van Ethan meekijken, in plaats van het vanuit zijn perspectief te beleven. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat je wat verder van de actie zit en zo iets beter het overzicht kunt bewaren in intense situaties, maar anderzijds verdwijnt er hierdoor ook een stukje extra spanning in mijn beleving. Ook vind ik het lastiger om voorwerpen in de omgeving te spotten en om goed te kunnen richten op vijanden. Ethan staat eigenlijk de hele tijd een klein beetje in de weg. Zo merk je dat Resident Evil Village oorspronkelijk niet bedoeld was om zo te spelen. Desondanks was het voor mij wel een reden om de game nog een keer opnieuw uit te spelen.

Ik denk dat er veel mensen erg gelukkig gaan worden van dit nieuwe perspectief. Mocht je nou echter net als ik liever in first person spelen dan kan dat ook nog gewoon. Je kunt gewoon kiezen welke camera je wilt gebruiken.

Resident Evil Village: The Winters’ Expansion is een fijne uitbreiding van de hoofdgame. Qua geluid en graphics zit alles op hetzelfde niveau als de hoofdgame en met de keuze om in first of third person te spelen worden ook een hoop gamers blij gemaakt.

Hoewel het allemaal net niet zo spannend voelt als de hoofdgame biedt The Winters’ Expansion je wel gewoon een lekker pakket met extra content. Fans van Resident Evil Village kunnen deze met een gerust hart binnen hengelen.