Review: One Piece Odyssey – een avontuur van de Straw Hats

Met One Piece Odyssey hebben de ontwikkelaars van ILCA, inc een solide JRPG op de markt gebracht. Hoewel de introductie van de characters en het verhaal wat aan de magere kant is, is de gameplay grotendeels dik in orde. Mensen bekend met de serie zullen hier wel het nodige plezier uit halen. Al met al heb ik een goede tijd met One Piece Odyssey gehad.

+ art-style schreeuwt One Piece
    + originele voice cast
    + combat animaties zien er goed uit

+/- game is weinig uitdagend
    +/- geen moeilijkheidsgraad optie

- voor nieuwkomers in de serie een hoop onduidelijke referenties
    - verhaal is aan de magere kant
    - te veel backtracking tijdens de main quest

Het jaar 2023 start ijzersterk met de releases van een aantal spraakmakende JRPG’s. Voor de review van One Piece Odyssey hebben we evil terrorr gevraagd om zijn indrukken met de XBNL-community te delen. Je leest de review van de man met de 1 miljoen gamerscore hier:

Als liefhebber van anime, had ik One Piece Odyssey al een tijdje op het oog. De eerste trailers gaven me een Dragon Quest XI vibe en daar ben ik doorgaans niet vies van. Met enige nieuwsgierigheid was ik dan ook de dagen tot de release van One Piece Odyssey aan het aftellen. Is deze game het wachten waard geweest? Ik kom er in mijn conclusie op terug.

Een klassieker

One Piece Odyssey is gemaakt door ILCA, inc, oftewel I Love Computer Art. Dit is een Japanse supportstudio die onder andere heeft meegewerkt aan titels, zoals: Yakuza 0, Dragon Quest XI, NieR: Automata, Naruto Shippuden: Ultimate, Ninja Storm 4 en Ace Combat 7: Skies Unknown. De studio is tevens verantwoordelijk voor de remakes van Pokémon Diamond & Pearl. Kortom deze studio is goed bekend met het ontwikkelen en ondersteunen van RPG’s en One Piece Odyssey past dan ook prima in hun straatje.

One Piece Odyssey is een klassieke turn-based RPG gebaseerd op de actievolle anime One Piece. Ideaal, een combinatie van twee dingen die ik leuk vind, namelijk Anime en JRPG’s. Deze combinatie zien we ook direct in de game terug. De basis van One Piece Odyssey is goed te vergelijken met games zoals Lost Odyssey, Blue Dragon en Dragon Quest XI, en in het geval van One Piece Odyssey ook perfect vormgegeven dankzij de unieke stijl van Eiichiro Oda, de creator van de langlopende serie.

In de game ga je als speler op avontuur met de groep die bekend staat als de Straw Hats. En wie zijn de Straw Hats vraag je jezelf dan af? Dit zijn piraten die altijd op zoek zijn naar nieuwe schatten, met aan het roer natuurlijk Monkey D Luffy.

Wie zijn die piraten?

De game start met een cutscene waarbij je onbekende piraten ziet die op het legendarische eiland Waford zijn gestrand. De groep blijkt de Straw Hats te zijn en vormen samen de hoofdcharacters in de game. De openingsscène roept direct al enkele onbeantwoorde vragen op. Waarom zijn ze naar het eiland gekomen? Geen idee!

We hebben hier eigenlijk direct een minpunt van de game te pakken. Er wordt relatief weinig introductie gegeven. Want, wie zijn de Straw Hats eigenlijk? En hoe komt het dat deze groep bij elkaar is gekomen? Waarom zijn zij naar het eiland Waford gekomen? En, wat is de oorsprong van hun krachten? Neem nu Luffy die door het eten van de Gum Gum Devil Fruit van rubber is en zijn hele lichaam op elastische wijze kan gebruiken. Of Nico Robin die door het eten van de Flower Flower Devil Fruit overal extra armen kan laten groeien als planten. Hoe zit dat precies?

Voor nieuwe mensen in de serie, spelers die deze game voor de eerste keer spelen, kan het gebrek aan verhalende introductie best wel voor de nodige verwarring zorgen. Of in ieder geval heel veel vragen. Nu is het wel mogelijk om veel achtergrondinformatie terug te vinden in de in-game Encyclopedie, waarvan je overigens zelf de entries moet vinden. Maar het was wel fijn geweest als er gewoon individuele introducties waren geweest van onze groep piraten. Het zou geholpen hebben wat meer verbondenheid met de characters te ervaren. Daarnaast maakt het zelf moeten zoeken naar entries ook dat de informatie slechts gedeeltelijk tot de speler komt en het een groot beroep doet op het zelf bedenken van de samenhang.

Niet alleen de beperkte introductie zal de nodige vraagtekens opwerpen, maar ook de wijze waarop het verhaal zelf verteld wordt. One Piece Odyssey is namelijk in het Japans ingesproken en uiteraard wel met Engelse ondertiteling te volgen. Persoonlijk heb ik hier geen moeite mee. Sterker nog, de hele voicecast bestaat uit de originele Japanse stemacteurs van de originele serie. Wat mij betreft een pluspunt, zeker als je bekend met de franchise bent. Voor nieuwkomers echter mogelijk minder toegankelijk.

Het verhaal van de game zit verder redelijk goed in elkaar. Het verhaal is opgedeeld in twee delen. Voor het eerste deel spendeer je tijd op het eiland Waford, waarop je gestrand bent. De eerste gang van zaken is het bij elkaar zoeken van je crew. Want door een storm is je boot gezonken en een deel van de crew is onvindbaar. Uiteindelijk kom je een mysterieus meisje tegen die door het aanraken van de crew de krachten weet weg te nemen en deze over het eiland verspreid in de vorm van Cubes. Doordat de crew hun krachten zijn verloren zullen ze opzoek moeten gaan naar deze Cubes. Dit brengt ons naar het tweede deel van de game, genaamd Memoria. Om de Cubes weer tot je te kunnen nemen moeten deze verkleind worden. Om dat te doen ga je naar een subwereld genaamd Memoria. Memoria dient als een soort herinneringenkluis waarbij je terug kunt gaan naar een gebeurtenissen uit het verleden met een Twist.

De gamers die bekend zijn met de anime serie zullen weten om welke gebeurtenissen dit gaan en zullen dan ook de scenario’s herkennen. Maar nu de twist, deze gebeurtenissen gaan niet helemaal zoals de serie, want herinneringen zijn een onbetrouwbaar iets. Zoals velen van jullie vast wel weten is het zo dat bepaalde herinneringen niet altijd helemaal correct in je geheugen zitten en dat is hier dus ook het geval. In grote lijnen zal deze herinnering hetzelfde pad volgen als de serie, maar gebeuren er nu ook afwijkende dingen en is het aan jou de taak om tot het einde van deze herinnering te komen. Een over-all interessante reis, waar de verhalende speler veel plezier uit kan halen.

Speelt lekker weg, maar is weinig uitdagend

Genoeg over het verhaal en de cast. Laten we eens kijken naar de gameplay. Wat kenmerkt deze JRPG en waarin weet One Piece Odyssey zich te onderscheiden?

Over het algemeen speelt deze game redelijk vergelijkbaar zoals velen turn-based RPG’s. Als speler heb je in combat de beschikking over verschillende characters, ‘je party’, en met hen volg je de objectives die in het verhaal gegeven worden.

Qua combat krijg je in One Piece Odyssey veel vrijheid in de volgorde en manier hoe je aanvalt. Zo kun je vrij kiezen met wie je wilt aanvallen als het jouw beurt is. Het is zelfs mogelijk om on-the-fly crewleden uit te wisselen van de reservebank voor betere match-ups. Een fijne toevoeging die de combat toegankelijk maakt!

Strategisch spel

Ook wordt er met Zones gewerkt, dit betekent dat tijdens een gevecht sommige crewleden op een andere plek staan met een eigen groepje vijanden. De crewleden zullen eerst hun eigen groepje vijanden moeten verslaan alvorens ze naar een andere zone kunnen om de rest van de groep bij te staan. Echter is het wel zo dat als je crewlid long range aanvallen bezit deze alsnog vijanden in een andere zone kan raken. Dit creëert voor mijn gevoel een extra laag aan strategie die nodig is om het speelveld meester te maken. Een goede toevoeging! Bij de vijanden kun je zien wanneer deze gaan aanvallen door de ronde pijl die om de afbeelding van de vijand zit. Dit is handig want dan heb je de mogelijkheid om je aanvallen te plannen en te kiezen wie je volgende doelwit wordt.

De combat bestaat ook uit ATK Types, ofwel type matchups. Wat dit inhoud is dat sommige crewleden een bepaalde attack type hebben zoals Power, Speed of Technique. De vijanden tegen wie je vecht hanteren dit ook en het werkt dan ook een beetje als een steen-papier-schaar duel. Power beats Speed, Speed beats Technique en Technique beats Power. Dit houdt in dat als je de juiste matchup gebruikt je bonus damage kunt doen op je vijanden of zelfs verminderde damage.

Een aspect dat voor veteranen in het genre zal ontbreken is de uitdaging. Over het algemeen zijn de gevechten niet moeilijk en wals je door het merendeel er wel doorheen. Zelfs gevechten tegen mini bosses brengen meestal weinig problemen met zich mee. Ik heb hier zelf persoonlijk geen problemen mee, want ik vind de focus op het verhaal belangrijker, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dit leuk vindt. Tevens zijn er ook random combat challenges aanwezig in de game. De bedoeling hiervan is dat je tijdens een gevecht een opdracht krijgt voor bonus XP.

Deze challenges zijn doorgaans veel te makkelijk, denk aan: versla x-aantal vijanden voordat één van je teamleden neergehaald wordt. Ook ben ik van mening dat deze challenges soms te vaak of te weinig voor komen en veel te veel XP geven. Zo krijg je bijvoorbeeld soms 5 keer zoveel bonus XP dan dat je reguliere aan XP krijgt.

Op zoek naar betere stats

Zoals gebruikelijk in RPG’s van dit kaliber volg je in het verhaal een redelijk lineaire pad waardoor exploratie in het begin vrij moeilijk gaat. Op latere momenten ben je meestal wel vrij om terug te gaan naar een eerdere locatie om hier verder te neuzen naar verborgen schatten of items die je kunt gebruiken om je crew leden beter voor te bereiden. Alleen het vele backtracking tijdens de main quest werkte me soms wel op de zenuwen.

Op het gebied van equipment is het in deze game redelijk bare bones. Zo heb je geen aparte wapens die je kunt vinden of kunt kopen of andere armor sets. Wat je wel hebt zijn accessoires slots in de vorm van een raster. Zo vind je in de game op den duur accessoires die bepaalde stats hebben, zoals meer attack power of betere defence en zelfs status effects die je enemies kunt geven. Verder kun je door het vinden van Cube fragments je skills versterken. Deze liggen verspreid door de werelden en zul je dus moeten gaan zoeken. Deze zijn vrij te plaatsen op je aanvallen, dus als je liever een andere aanval sterker wilt hebben en je hebt niet genoeg fragments dan kun je deze van een Skills afhalen en op een andere plaatsen. Hierdoor ontstaat er de nodige variatie en dat houdt de game wel fris.

Op het gebied van level-design is het op sommige vlakken wat aan de magere kant. Je directe omgeving is redelijk aangekleed. Maar gebieden buiten het speelveld zijn kaal. Desalniettemin is de algemene art-direction wel dik in orde en kun je zien dat de uitstraling van de serie goed behouden is. Ook zijn de animaties tijdens de combat goed uitgewerkt en geeft je dat toch een beetje een anime gevoel. Met de sfeer in de game zit het dus prima!

Matthew
    Matthew
    Achievement Hunter extraordinaire, Begonnen met Super Mario en uitgegroeid tot Die hard Xbox Gamer, Bezit alle Platformen want no Exclusive is Safe for him, Allround Gamer op Sport spellen na.