De serie Need for Speed loopt alweer flink wat jaren mee. Gedurende die periode zijn we straatracers geweest, undercover agenten, coureurs en nog veel meer. In Need for Speed: Heat gaan we weer lekker ouderwets straatracen.

Van alle games uit de serie kijk ik toch met het meeste plezier terug op Need for Speed: Underground. Ik vond het zo vet om een auto te kopen en die vervolgens volledig naar wens aan te passen, zowel qua prestaties als uiterlijk. Nieuwe set velgen eronder, andere spoiler, motorupgrade, paar nieuwe stickers en neonverlichting aan de onderkant en weer trappen met dat ding. Ik heb de game helemaal grijs gespeeld destijds.

Na Underground zijn er ook nog diverse titels verschenen die ik met veel plezier heb gespeeld, maar de honger naar een nieuwe Underground werd, vooral de laatste jaren, steeds een beetje sterker. Kan Need for Speed: Heat die honger stillen?

Welkom in Palm City

In Need for Speed: Heat reizen we af naar Palm City, een stad die losjes is gebaseerd op Miami. In deze stad is het Speedhunters Showdown-evenement volop bezig. Een evenement waarin diverse races worden georganiseerd om uiteindelijk te bepalen wie de beste is. Denk dan aan afgesloten races op straat, offroad en in de categorie driften. Allemaal legaal. Als aan het einde van de dag de zon echter ondergaat, dan barsten de illegale straatraces los.

Jij komt hier als nieuwe racer binnen. Je doel is uiteraard bewijzen dat jij de allerbeste bent en daarvoor neem je het op tegen allerlei reeds gevestigde namen. Ook zul je het op moeten nemen tegen de politie, die een speciale afdeling heeft opgericht met als doel de straatracers aan te pakken. Deze gasten willen dus echt niet dat jij ’s nachts de stad onveilig maakt en proberen je dan ook op elke mogelijke manier tegen te houden.

Ja, het verhaal is flinterdun, maar dat geeft in een game als deze eigenlijk niks. Uiteindelijk is het namelijk niks meer dan een excuus om met vette scheurijzers door de stad heen te raggen, geld te verdienen, je wagen steeds verder uit te bouwen en een verhitte strijd met de politie te leveren. De belangrijkste vraag is dan ook: is dit leuk om te spelen?

Dag en nacht

De game is feitelijk opgesplitst in twee delen. De legale races overdag en de illegale races ’s nachts. Op welk moment je wilt racen is aan jou. Bij het verlaten van je garage krijg je de keuze om overdag de weg op te gaan, of juist ’s avonds. Ben je eenmaal onderweg in Palm City en wil je toch van tijdstip wisselen? Geen probleem, even je map openen en met je trigger switch je zo, hup, van dag naar nacht en andersom.

De verschillen tussen overdag en ’s nachts rijden zijn vrij groot. Er is overdag minder verkeer op de weg, de politie valt je vrijwel niet lastig en de enige races die je kunt vinden zijn de legale Speedhunters races. Tijdens deze races rij je over een afgesloten stuk weg. Geen gedoe met verkeer dat ontweken moet worden of politie die je auto vakkundig probeert te slopen. Win deze races en je verdient geld. Met dat geld kun je nieuwe auto’s, upgrades en onderdelen kopen en dit is hard nodig. Zeker in de latere races leg je het echt gewoon af als je auto niet snel genoeg is.

Dat geld verdienen klinkt logisch, maar in de vorige game, Payback, werkten we nog met loot boxes en speedcards. De game werd daardoor nogal een grindfestijn waarbij je maar moest hopen dat je iets kreeg dat beter was dan dat je al had. In Heat werken we dus weer ouderwets met geld. Elk onderdeel dat je ziet is gewoon te koop, hoewel je de betere onderdelen nog wel vrij dient te spelen. Maar dit gaat gewoon met de progressie die je maakt in de game. Onderdelen doen ook precies wat je verwacht. Een duurdere ECU-chip levert ook betere prestaties en dus wordt je auto sneller. Kwestie van de weg op gaan en een dikke zak geld bij elkaar sparen dus.

Alleen is een dikke zak geld niet genoeg. Om snellere auto’s en onderdelen vrij te spelen, zul je ook aan je reputatie moeten werken. De vraag naar onderdelen is groot vanwege Showdown en het aanbod is beperkt. Shops verkopen dan ook alleen maar aan racers waarvan zij denken dat ze hun onderdelen waardig zijn en dus zul je, als de zon eenmaal onder is gegaan, aan je reputatie moeten werken.

Verhitte races en achtervolgingen

Wanneer je dan in het donker besluit het asfalt op te gaan, merk je vrijwel meteen dat dit heel anders aanvoelt dan overdag. Ineens is er veel meer verkeer en de wegen zijn niet meer afgesloten tijdens de races. In plaats van je alleen nog maar druk te hoeven maken om je tegenstanders, moet je ineens ook overal tussen het verkeer door slalommen.

Op zich maakt dat het racen al lastig genoeg, maar na zonsondergang is ook de politie wakker geworden. Die gasten hebben ’s nachts een absolute zero tolerance-instelling en pakken je dan ook genadeloos hard aan. Denk aan opgevoerde politieauto’s die een paar nieuwe deuken in je racemonster drukken, spijkerstrips om je banden lek te prikken of EMP’s om alle elektronica in je auto lam te leggen en je zo tot stilstand te dwingen. Dit gebeurt zowel tijdens freeroaming als in races en dit levert af en toe enorm verhitte races en achtervolgingen op.

Straatraces winnen levert je namelijk Rep op en aandacht van de politie juist Heat. Hoe meer Heat, hoe hoger de verdubbelaar op je Rep. Maar ook hoe meer politie je achter je aan krijgt, met betere uitrusting en meer agressiviteit om je af te stoppen. Je verdiende Rep kun je pas cashen als je veilig een Safehouse of een garage hebt bereikt en dit zorgt dan ook voor flink wat spanning gedurende je nacht. Zit er namelijk nog een wout achter je aan wanneer je eenmaal over de finish bent, dan zul je die eerst nog af moeten schudden voordat je naar je Safehouse toe kunt en dit valt vaak niet mee.

Tijdens de races en achtervolgingen is de kans namelijk vrij groot dat je jouw auto beschadigd. Die schade kun je drie keer per nacht repareren bij een tankstation, maar daarna sluiten de agenten de boel en is het afgelopen met de reparaties. Een race te veel kan je dus zomaar al je zuurverdiende Rep en geld kosten en dat wil je dus echt niet.

Vette wagens, veel bling en neon

Creatievelingen kunnen in Need for Speed: Heat ook weer helemaal los. Er zitten 127 verschillende auto’s van diverse merken in de game zoals McLaren, Ferrari, BMW, Nissan, Subaru en nog vele anderen en alles is aan te passen. Velgen, bumpers, motorkappen, spiegels, uitlaten, lak, stickers en er zit zelfs weer neonverlichting in. Yes, dit voelt weer net zo aan als Underground destijds deed. Ik heb dan ook weer zo verschrikkelijk veel tijd in het bouwen van vette wagens gestoken. Met name de Nissan Skyline uit de film 2 Fast 2 Furious heeft weer het nodige van mijn tijd opgeslokt, maar het resultaat mag er dan ook zijn vind ik zelf.

Even geen Xbox beschikbaar omdat de vrouw de televisie geclaimd heeft, maar wel ineens inspiratie voor een tof nieuw ontwerp? Geen probleem. Met de Need for Speed Heat app kun je op je telefoon of tablet ook aan de slag met nieuwe ontwerpen die je vervolgens naar je game op de Xbox kunt uploaden. Dit werkt prima. Het is iets meer priegelen, maar goed, dan hoef in elk geval je geen GTST mee te kijken.

Een plaatje

De game ziet er trouwens ontzettend goed uit. De auto’s zijn stuk voor stuk prachtig nagemaakt en zien er dan ook heerlijk uit, maar ook de stad zelf en de omgevingen zien er goed uit. Met name de lichteffecten zijn erg mooi. Denk dan aan de zon die op het asfalt weerspiegelt, of de verlichting van je wagen of de omgeving die in de regen glinstert. Met regelmaat heb ik een screenshotje gemaakt van wat ik een mooi plaatje vond.

Ook qua presentatie vind ik Need for Speed: Heat erg geslaagd. Tussenfilmpjes zien er tof uit en ook de shots net voordat je een race begint, doen me bij vlagen denken aan de films van The Fast and the Furious. Het hele straatrace-sfeertje wordt in elk geval lekker neergezet. Toegegeven, de npc’s zouden wel wat mooier kunnen, maar daar draait het in deze game niet om.

Lekker arcade met hier en daar wat ellebogenwerk

Need for Speed: Heat is een echte arcaderacer die de focus legt op maximaal plezier halen uit het racen met vette, exclusieve wagens. Geen gedoe met de ideale lijn volgen, op tijd remmen of netjes racen, maar gewoon trappen met dat hok. Met ruim 200 km/u op een bocht af komen en dan er doorheen driften? Check. Een shortcut nemen door via een schans over een jachthaven heen te springen? Check. Een race winnen door even in de laatste bocht of het laatste rechte stuk nog een duwtje uit te delen? Ook dat past prima in deze game.

Need for Speed: Heat is geen Forza Horizon en dat moet je er dus ook niet van verwachten. De besturing is lekker simpel en eenvoudig onder de knie te krijgen en auto’s reageren voorspelbaar. Dit is een game voor mensen die spektakel met auto’s willen in plaats van ronde na ronde te rijden om een extra tiende van een seconde te vinden.

Need for Speed: Heat is een ontzettend leuke game. Het combineert de vibe en het customisen uit Underground met de politieachtervolgingen uit Most Wanted en mixt dat tot de leukste Need for Speed van de afgelopen jaren. Vooral de politieachtervolgingen terwijl je net een dikke bak Rep wilt gaan cashen, zijn ontzettend spannend en erg leuk. Sowieso de afwisseling tussen het iets relaxtere racen overdag en de intense races ’s nachts werken erg lekker.

Ja, er zijn betere racegames te krijgen dan Need for Speed: Heat. Forza Horizon is de betere racegame, maar dit is een game voor mensen die maximaal lol willen trappen met hun eigen, gepersonaliseerde racemonsters en niet zo nodig de ideale lijn hoeven te volgen.

Oftewel: een goed uitziende game, veel auto’s, lekker ouderwets tunen zoals in Need for Speed: Underground en dikke lol qua gameplay. Ik vind het een aanrader.

Review: Need for Speed: Heat
8.0
review-need-for-speed-heat-we-gaan-weer-undergroundPluspunten <br> <br> + Weer ouderwets straatracen <br> + Tunen, pimpen, customisen <br> + Heftige en spannende politieachtervolgingen <br> + Flink loltrappen met dikke wagens <br> + Grafisch erg mooi <br> + Geen speedcards meer <br> <br> Minpunten <br> <br> - Politie is bij hogere Heat-levels wel heel erg vasthoudend <br> - Overdag racen is minder spannend dan 's nachts