[Review] NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS

NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS is een boeiend spel dat zowel de fans van de franchise als nieuwkomers zal aanspreken. Ondanks enkele minpunten, zoals het niet kunnen inzien van instructies tijdens de tutorials en de soms onverwachte plaatsing op het slagveld, biedt het spel veel voor een Naruto fan. En dankzij de alternatieve bedieningsmethode is het ook zeer geschikt voor mensen die dit soort spellen eigenlijk nooit spelen.

+ De simpele bedieningsmethode
    + Een ongelofelijke hoeveelheid karakters om uit te kiezen
    + Een grote nostalgische ervaring voor de kijkers van de Anime

- De balans is soms ver te zoeken
    - Je positie behouden op het slagveld is soms erg lastig

Bandai Namco heeft een nieuwe 3D actie gevechtsgame uitgebracht. Communitylid Vincent is op verzoek van de XBNL-redactie in de game gedoken en deelt in deze review zijn indrukken:

NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS” is een spel dat zowel de fans van de Naruto-franchise als nieuwkomers zal aanspreken. Het spel biedt een diepgaande ervaring met een mix van gevechten en interactieve elementen die de spelers betrekken bij het spel.

Gameplay en Tutorials

Het spel begint met een aantal handige lessen/tutorials die je stap voor stap meenemen om het spel te leren kennen. Elk facet van hoe je een gevecht uitvoert wordt behandeld. Dit zorgt ervoor dat de basis goed kent voordat je begint met het verhaal. Echter, een nadeel is dat als je de precieze instructies vergeet, je deze niet meer kunt oproepen. Zo had ik een situatie in een van de latere lessen waar je iemand in de lucht moet slaan via een combo. Geen idee meer hoe dit ook alweer moest en jammer genoeg kan je de instructies hiervoor niet inzien tijdens de training zelf.

Verhaallijn en Encyclopedie

Het spel volgt de hele Naruto-verhaallijn. Elk gevecht begint met een stuk verhaal waarin de scènes uit de anime te zien zijn. Het verhaal wordt op fijne manier verteld. Elk hoofdstuk uit het spel staat nagenoeg gelijk uit een “arc” uit de anime, dit alles netjes te volgen via een visuele tijdslijn. Op deze tijdslijn heb je grote en kleine blokken welke je kan selecteren. De grote blokken leiden naar gevechten en zijn voorzien van een stukje film uit de anime. De kleine blokken vertellen alleen verhaal maar bestaan raar genoeg alleen uit stills van de anime. Dit laatste had niet gehoeven van mij, het was beter voor de immersie geweest als ook hier stukjes film voor gebruikt werden.

Omdat het verhaal van Naruto zo groot en uitgebreid is, is het fijn dat er een encyclopedie in zit. Deze bevat alle informatie over alle personages in het spel. Elke pagina is voorzien van een bijpassende screenshot uit de anime en bied verwijzingen naar andere relevante pagina’s. Dit maakt het navigeren door de encyclopedie erg prettig.

Beloningen en Boss Fights

Het spel beloont spelers bij het voltooien van bepaalde taken met nieuwe outfits of nieuwe pagina’s voor de encyclopedie. Denk hierbij aan het gevecht overleven met nog minimaal zestig procent leven beschikbaar of een aantal keer een bepaald soort aanval gebruiken. Vooral de encyclopedie pagina’s waren bij mij een reden om soms een gevecht overnieuw te doen als je de voorwaarde niet had gehaald.

Buiten de normale gevechten waarbij zowel jij als de tegenstander vrijelijk over het slagveld kunnen rennen zijn er ook boss fights. Bij een van deze gevechten moet je tegen Shukaku (Gara in zijn One Tailed Beast vorm) welke immens groot aan de zijkant van de arena “staat”. Dit gevecht is bijzonder leuk en verschilt van de normale gevechten. Zo vinden er tijdens het gevecht Quick Time Events (QTE) plaats (sorry, ik vind dat wel leuk), die een deel van het anime gevecht naspelen. Enig nadeel hiervan is dat de QTE’s soms de actie onderbreken. Je bent dan te druk bezig met opletten op een QTE-instructie waardoor je soms denkt de actie te missen. Wat meer tijd voor zo’n QTE had dit opgelost.

Bediening en Speelmodi

Normaal gesproken ben ik niet echt van de fight games, vooral omdat je vaak een onmogelijke hoeveelheid button combinaties moet leren kennen om alle combo’s uit te voere. Dit spel biedt echter een nieuwe bedieningsmodel genaamd “Simple”, waarbij je maar drie knoppen nodig hebt tijdens het gevecht, aanvallen, springen en Jutsu. Blijf gerust op de aanvalsknop rammen, de combo’s worden automatisch uitgevoerd. Dit zorgt voor vloeiende gevechten helemaal als je afwisselt met een sprong of Jutsu. Deze modus werkt goed en maakt het spel, in ieder geval voor mij, een stuk leuker.