Review: Like a Dragon – Ishin!

+ Grafisch sterk ondanks dat het een wat oudere game van oorsprong is. Alle segmenten komen goed uit de verf (in-game graphics, cutscenes, start- en tussenschermen). Let wel op (zeker met jonge kinderen): de game is bloederig.
    + Goed en historisch verhaal in een mooie setting (Japan rond 1850).
    + Heerlijke mix van verhalende actiegame en RPG-elementen. Gevechtstijlen die feilloos met elkaar gecombineerd kunnen worden, op het moment dat jij dat wil!

+/- De game loopt net niet zo vlot als de meest recente Yakuza games, maar een kniesoor die daar op let. Heel soms een wat langere laadtijd.
    +/- Het gebruiken van personages uit de Yakuza serie zorgt ervoor dat (wanneer je ze herkent) je stukken van het verhaal en de reacties van de personages kunt voorspellen. Ikzelf vond het jammer dat dit gedaan is.

- Niets, maar dan ook absoluut niets!

Afgelopen week is Like a Dragon: Ishin! op de Xbox uitgebracht. De redactie van XBNL heeft veteraan van de XBNL-community Eddie om een review gevraagd. Je leest hier zijn indrukken:

Like a Dragon: Ishin! Is een game uit de Yakuza serie. Alleen hebben ze juist die naam laten vallen. Meteen nemen we ook een afslag naar een ander tijdperk, namelijk het Edo-tijdperk in Japan. De namen die we kennen uit de moderne Yakuza games komen wel weer terug maar dan als een tegenhanger/personage uit het verleden. Zo komen (voor de kenners van de serie) Majima, Yeonsu Kim en Haruka terug.

Deze game is oorspronkelijk in 2014 uitgekomen en was een Japanse exclusieve game (launch game voor de PS4). Het westen mocht er niet van mee genieten. Nu is hij in volle glorie ook voor ons speelbaar. Qua tijdlijn moet je deze game plaatsen rond Yakuza 5 / 6. De game is vloeiend (zowel qua graphics als qua gameplay).

Gedreven door wraak

Like a Dragon: Ishin! vertelt het verhaal van het ontstaan van het Japanse keizerrijk gecombineerd met de veranderingen die dit voor de Samoerai met zich meebracht. Ook wordt het thema van het klassenstelsel van de Samoerai mooi uitgebeeld.

Jij speelt in deze game Sakamoto Ryoma, een Samoerai met het hart op de juiste plek en een stevig gevoel voor rechtvaardigheid. Helaas kom je terug in je geboortedorp Tosa en daar zijn de machtsverhoudingen op zijn zachtst gezegd enigszins hiërarchisch/corrupt als gevolg van het rigide klassenstelsel. Jij bent daar echter absoluut niet van. En de gevolgen laten zich raden in de gameplay.

Jij, jouw broer en je adoptie vader lopen al snel in de val. Een huurmoordenaar slacht op dat moment jouw vader af en verwondt jou en jouw broer. Jullie kunnen maar ternauwernood ontsnappen. Vanaf dan staat alles voor jou in het teken van wraak!

Spoiler: deze game speel je overigens het liefst zonder voorkennis van eerdere Yakuza games. Waarom? Nou, wanneer je een personage herkent uit de serie, weet je meteen hoe hij gaat reageren en hoe hij in het verhaal staat. En dat is de enige (kleine) tekortkoming van deze game.

Brawlen, slashen, schieten of wild dansen? Hoe maak ik je in godsnaam af?

Deze game biedt je een breed scala aan vechtstijlen die spelers “on the fly” kunnen inwisselen. Al vrij snel in de game heb je alle stijlen vrijgespeeld en gaat de game helemaal los. Je wordt door een goed verhaal geleid en hebt heel regelmatig gevechten waar je jouw agressie helemaal in kwijt kunt.

Je begint met je vuisten (Brawler), en krijgt al snel Swordsman (Katana), Gunman (pistool) en Wild Dancer (combi van Katana en pistool). Zeker die laatste stijl heeft mij regelmatig uit een lastig pakket gered. Al deze stijlen werken perfect en worden gedurende hoofdstuk 1 zorgvuldig geïntroduceerd. Ze hebben twee gezamenlijke overeenkomsten: de uitkomst is bloederig en je kunt alle stijlen middels een skilltree upgraden. Voor deze upgrades heb je orbs nodig. Gelukkig krijg je er daar genoeg van gedurende jouw tijd met deze game. De upgrades variëren van meer health, tot grotere schade veroorzaken, tot bepaalde combo’s die je vrijspeelt.

Mini-spoiler: zorg ervoor dat je alle stijlen upgrade! Laat niet 1 stijl achterlopen omdat je daar niks mee hebt (schade en schande gevalletje).

In Like a Dragon zul je vele, vele uren aan quests en side-quests kwijt zijn. De meeste quests zijn niet al te lastig, maar vooral tijdrovend doordat je in jouw omgeving regelmatig op en neer moet voordat je iedereen hebt gesproken / alles hebt gehaald. Net als in de moderne Yakuza-serie kun je jezelf ook in allerlei zij-evenementen verliezen. Zo kun je de karaoke-bar onveilig maken met jouw talent, dansen, gokken, een boerderij bijhouden en een dungeon waar je doorheen kunt gaan. Omdat geen enkele Yakuza game kan zonder waanzin: er is ook een mini-game waarbij je gaat honkballen met kanonskogels.

De dungeon is overigens een bron van materialen die je kunt grinden. Dit is iets dat je zeker zult gaan doen, want al jouw uitrusting en wapens kun je upgraden. Daar heb je alleen wel materialen voor nodig. En hoe sterker jouw uitrusting, hoe makkelijker de game. Materialen kom je naast de dungeon overal tegen. Onder andere in de vele potten die door de game verspreid staan en de diverse waterpompen waar je water uit put.

Er zit in Like a Dragon een groot verschil in moeilijkheid van je tegenstanders. De normale missie-vijanden zijn makkelijk te verslaan. En mocht het je niet lukken, dan zijn de vele instellingen jouw vriend; je stelt dan gewoon de moeilijkheidsgraad wat naar beneden bij. De bazen daarentegen zijn stevig te noemen. In de eerste twee hoofdstukken was ik genoodzaakt om de moeilijkheidsgraad inderdaad naar beneden bij te stellen omdat de bazen me helemaal de moeder slashten. En ik? Ik leek wel een aardappelschilmesje te gebruiken, zo weinig damage deed ik. Kortom, ben je (redelijk) nieuw in de serie, begin niet zoals ik op de hoogste moeilijkheidsgraad :-D.

Geluid

Voor deze remake van de oorspronkelijke game heeft SEGA een heel blik nieuwe voice-acteurs uit de kast getrokken. Samen met deze acteurs hebben ze een hoop dialoog opnieuw opgenomen en in de game geplaatst. Het resultaat mag er zijn. Jammer genoeg hebben ze niet gekozen om alle dialoog opnieuw op te nemen. Je moet er wat op letten, maar soms merk je dat de oude dialoog wat doffer klinkt dat het nieuwe stuk. Alle stemmen (uiteraard alleen in het Japans, geen Engels beschikbaar) zijn goed ingesproken.

Van de muziek moet je houden, maar sluit perfect aan bij de Japanse setting. Ook bij de karaoke blijkt dat hieraan echt wel aandacht is besteed.

Like a Dragon: Ishin! Geeft je 55 achievements om vrij te spelen. Alles is uitgesplitst in een mooie mix van progressie door de hoofdstukken van het verhaal, wat grind-werk (heel veel virtue halen) en de volle breedte van de game spelen (de arena uitspelen, bonds maken, substories uitspelen, etc, etc).

Wil je alles halen dan ben je heel wat vrije tijd kwijt. Reken gerust op een uurtje of 100. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Zonder dat je het in de gaten hebt ben je uren verder.

Like a Dragon: Ishin! is een absolute topper. Grafisch sterk (zelfs op de Xbox One), zeker in de cutscenes. Goed en historisch verhaal, zonder kiddie-graphics (dus beetje oppassen met de jongsten onder ons rond je heen).