[Review] Like a Dragon: Infinite Wealth – parel van een franchise

+ Top controls
    + Grafisch en op het gebied van geluid ongeëvenaard
    + Een uitgebreid verhaal met meer dan genoeg te doen
    + Turn-based combat, maar met iets meer tactiek

+/- Een iets kortere tutorial was fijn geweest. Drie uur is namelijk best aan de ruime kant. Gelukkig kun je wel tussendoor saven

- Geen

Eind januari is Like a Dragon: Infinite Wealth uitgebracht. De XBNL-redactie heeft de Oyabun van de XBNL-community gevraagd om een review te schrijven. Eddie was bij de geboorte van de franchise aanwezig en heeft de vele Yakuza-games met veel plezier gespeeld. Nu zijn we aangekomen bij Like a Dragon: Infinite Wealth. In dit artikel lees je Eddie zijn indrukken met de game:

Oneindig veel geld of oneindig geluk

Nou, voor mij is het duidelijk het laatste. Ik mag me oneindig gelukkig prijzen dat ik weer een deel in de Like a Dragon-serie mag reviewen. Dit is voor mij inmiddels de 3e review van de serie voor XBNL en ik word nog steeds intens gelukkig van de serie.

Even een stukje geschiedenis van de serie. De Yakuza gamereeks waar Like a Dragon ook onder valt, is op Xbox inmiddels behoorlijk groot. We zijn inmiddels een 13-tal games onderweg met nog geen eind in zicht. Oorspronkelijk begonnen onder de naam Yakuza met een kort tussenstapje naar de naam Judgement, later definitief verdergegaan onder de naam Like a Dragon. Van deze laatste set games is deze game de vierde in de sub-serie.

Like a Dragon: Infinite Wealth is de opvolger van Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Zoals ook in die review benoemd wisten de devs tijdens de development nog niet of deze twee games samen zouden gaan, of los van elkaar uit zouden komen. Inmiddels zijn beide games uitgebracht en ik ben echt blij dat het twee aparte games zijn geworden.

Story in een notendop

In Like a Dragon: Infinite Wealth mogen we weer genieten van een verhaallijn met Ichiban Kasuga. Dit personage kennen we al als een van de hoofdpersonages in de Like a Dragon gamereeks. Hij is vanaf Yakuza: Like a Dragon op en af hét hoofdpersonage van een aantal games geweest.

In dit deel is hij na de teloorgang van de Arakawa familie een gerespecteerd werknemer van Hello Works. In deze rol bemiddelt hij allerlei ex-Yakuza-leden die na de ineenstorting van diverse Yakuza-families met hun ziel onder de arm rondlopen. Ichiban en zijn vrienden worden (onder andere door zijn werk) gezien als grote helden van Yokohama. Natuurlijk blijft ook in deze game niet alles hosanna, maar lijkt er weer genoeg te spelen waardoor Ichiban terug moet keren naar zijn verleden. Sterker nog, hij moet al snel reizen naar Hawaii. Niet bepaald vervelend als je voor het mooie weer mag gaan.

Qua lengte van deze nieuwe game merk je dat de devs weer zijn teruggekeerd naar het oude vertrouwde recept. Bigger is better. Waar Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name vrij kort was, is deze game weer ramvol met verhaal, side-missies en allerlei gekkigheid die we kennen van de serie.

Trage start en daarna vol gas

Like a Dragon: Infinite Wealth heeft een lange tutorial. Zoals met de meeste games uit de Yakuza-serie worden spelers bij de hand genomen en krijgen zij de introductie van de verhaallijn. Ben je als speler dus gewend om even een tutorial van 5 minuten te krijgen en dan gas erop, zet dat maar snel uit je hoofd. De tutorial in deze game kost je ongeveer een drie tot drie en een half uur. Voor de achievements-liefhebbers onder ons, dat is ook wanneer je de eerste achievement van deze game zult vrijspelen. Kortom, bereid je maar voor op een uurtje of 100 aan gameplay als je deze game van A tot Z wilt uitspelen. Ben je dan alleen maar droog bezig met de verhaallijn spelen? Natuurlijk niet! Deze serie staat erom bekend dat je de meest buitensporige zijsprongen kunt maken. Ga darten, zing karaoke, verleidt een menigte vrouwen en vecht tegen elke willekeurige schurk die je op straat tegenkomt.

Zoals gezegd, start deze game met een uitgebreid tutorial. Je wordt stukje bij beetje door de verhaallijn geleid en je mag je eerste stapjes maken in de vechtkunst. Bij dit laatste heeft de serie weer een draai gemaakt naar het turn-based genre. Waar je in de eerdere Like a Dragon-games er vrij op los mocht rammen, zit je nu gebonden aan het netjes afwachten van jouw beurt en de juiste actie kiezen. Voor mij was dit vooral in het begin erg wennen. De zwakke tegenstanders die je normaal zonder met de ogen te knipperen zou verslaan, brengen jou nu ook schade toe. Dus ook in het begin kom je er niet zonder kleerscheuren vanaf. Het is allemaal niet erg want in de stad is meer dan genoeg te vinden om jouw health weer op pijl te krijgen. Een lekkere sushi bij een restaurant, of gewoon een kruid dat je uit een heg kunt plukken.

Ben je eenmaal de tutorial voorbij dan gaat de game over naar een versnelling of 10 hoger. De volledige wereld klapt open en de echte Like a Dragon sfeer komt naar boven. Verzamel van alles, vecht tegen alles en iedereen (behalve NPC’s), maak de zee schoon, bezorg fastfood en ga compleet los. Met elk van net genoemde activiteiten kun je verschillende uren toevoegen aan jouw totale speeltijd.

Zo moeilijk als je zelf wil

Een belangrijk onderdeel bij dit soort grote games is de moeilijkheidsgraad. Kom je alleen maar makkelijke vijanden tegen, of verlies je elk gevecht omdat de tegenstand te groot is? In deze game zit jij zelf voor een groot deel aan het stuur. Alle vijanden hebben op de plattegrond van de omgeving een icoon boven hun hoofd waaraan je kunt zien hoe sterk hij is.

Vijanden met een rood icoontje zitten rondom jouw eigen level. Hebben de vijanden echter een paars icoon, dan pas je het beste goed op. Zij zijn een stuk sterker en dan is het raadzaam om jezelf en jouw team wat verder te levellen.

Naast bovenstaande visuele hulp heeft deze game geen typische turn-based combat. Normaal zit je in zulke games zodra het gevecht begint vast aan jouw positie. In Like a Dragon: Infinite Wealth kun je jouw character nog in de best mogelijke positie plaatsen voor het gevecht. Ga dus zo dicht mogelijk bij bruikbare objecten staan, zodat je die bij jouw eerste aanval meteen gebruikt. Of kies ervoor juist heel dicht tegen jouw vijand te staan, waardoor je meer schade toebrengt. Kortom niet alleen wat je doet (aanvallen, verdedigen, speciale aanval) is van belang, maar ook waar je gaat staan. Dit levert net iets meer diepgang op dan de standaard turn-based game.

Verzamelen maar

Like a Dragon staat naast de stilistische gevechten ook bekend om het verzamelen van allerlei zaken. Ook in deze game is dat weer aan de orde van de dag. Op straat vind je van alles. Kruiden om je health te verversen, voedsel dat mensen hebben laten vallen, drankjes, tot scrap-metal en uiteraard de welbekende koffers.

In de koffers kan van alles zitten. Een takje kruid tot scrap-metal. Deze koffers zijn in overvloed door de gamewereld heen neergezet. Sommige in open zicht, anderen best goed verborgen. Vrijwel alles dat je vindt helpt je verder. Kruiden voor health, drankjes om bepaalde stats te verbeteren tijdens gevechten, scrap-metal om wapens te kunnen maken. Heel soms trek je de pechkaart (ik vond een vuile onderbroek in een van de koffers, niet echt een hoofdprijs 🙂 ).

Like a Dragon zou niet compleet zijn zonder een heerlijk absurde visie op bestaande activiteiten of games. In deze game hebben de devs gekozen om Pokémon belachelijk te maken. Je kunt personages verzamelen, trainen en laten vechten tegen figuren van andere trainers. Uiteraard moet jij de beste trainer in de wereld worden. Verwacht geen hoogstandjes, maar je krijgt er wel een hoop extra content door die je kunt vrijspelen.

Beeld en geluid, tot in de perfectie

Wederom hebben we met Like a Dragon: Infinite Wealth weer een pareltje te pakken. Grafisch is deze game precies wat ik van de serie verwacht. Keurig afgewerkte, moderne graphics die vloeiend lopen. Echt alles is tot in de puntjes afgewerkt. Geen rare pop-up, geen blokkerig gedoe. Nee, grafische perfectie, zowel in de cut scènes als in-game. Zowel in de hoofdgebieden, als in de achterafstraatjes.

Op het gebied van geluid is er de mogelijkheid om de game in het Japans of in het Amerikaans te spelen. Ik heb de Amerikaanse variant eerst onder de loep genomen. Het was op zich niet slecht, maar ik vond het niet passen bij de serie. Dit ondanks de grote namen die meedoen (Danny Trejo, Daniel Dae Kim en George Takai). De stemmen zijn wel oké ingesproken, maar het blijft raar een Japanner die klinkt of hij een pakje kauwgom in zijn mond heeft. Ik ben dan ook weer snel overgestapt naar de Japanse stemmen. En voor mij was dat terugkeren in een warm bad. Goed overgebrachte emotie die perfect aansluit bij de graphics. Voor mijn gevoel staan de voice-actors die de Japanse stemmen hebben ingesproken, op een nog hoger niveau dan de Amerikaanse. Maar daar komt ook een stukje persoonlijke voorkeur bij kijken. Probeer ze vooral beiden uit.

Toch een klein minpuntje. Er wordt gigantisch veel ingesproken bij deze game. Ik vond het jammer dat ze dit niet compleet doorgevoerd hebben. Er zijn scenes die zich perfect zouden lenen voor voice-acting, maar daar is opeens gekozen voor de geschreven ondertiteling. Jammer, voor mij een gemiste kans. Aan de andere kant, ze moeten ergens de grens trekken. De game duurt ongeveer 100 uur. Ga er maar aan staan om te bepalen wat wel en wat niet ingesproken wordt.

De muziek en de achtergrondgeluiden zijn van weer enorm goed. Een lekkere diverse soundtrack die in de beste games kan meedraaien. De geluiden op straat klinken ook echt of je ze echt op straat hoort. NIet overdadig, maar als goede ondersteuning en aanvulling van de game.

De ondertiteling is in het Engels en is gewoon goed gedaan. Geen bizarre vertalingen waarbij je bij god niet weet wat ze nu bedoelen. Gelukkig hebben ze ook geen gortdroge vertalingen gemaakt, zodat je denkt dat je een woordenboek zit te lezen. Alles klopt, zelfs in het over-de-top verhaal dat in deze game uit de doeken wordt gedaan.

New Game +

Sega als uitgever heeft met deze game een vreemde (en inmiddels veelbesproken) keuze gemaakt. Normaal met dit soort games is dat je New Game + vrijspeelt wanneer je de game uitgespeeld hebt. En gangbaar is, dat dit free of charge gebeurt. Bij deze game is er door Sega een nieuwe weg ingeslagen. Wil je de New Game + kant spelen, dan moet je dokken. Niet zomaar een beetje, nee je mag dan tenminste de Premium Edition van de game aanschaffen.

Ga je voor die Premium Edition, dan ben je €84,99 kwijt. Ga je nog een stapje verder en koop je de Ultimate Edition, dan kost dat geintje je €109,99. Krijg je dan alleen de New Game + uitbreiding? Nee, je krijgt ook nog een extra dungeon en wat kleding-pakketten. Maar ik vind het absoluut niet in verhouding staan met de meerprijs die je moet betalen. Mijns inziens dus volledig te begrijpen dat de gamers hier een tegengeluid laten horen.

Like a Dragon: Infinite Wealth geeft 64 achievements om vrij te spelen (voor de basis game). De New Game + uitbreiding kent nog eens 9 achievements extra. De eerste achievement zul je pas na een uurtje of 3 zien.

Binnen de basis game is er weer het nodige opgehangen aan voortgang. Voor elk hoofdstuk dat je uitspeelt, volgt er een achievement. Uiteraard zijn er ook achievements gekoppeld aan het uitspelen van vele, vele sub-verhaallijnen. Verder is er een berg (ogenschijnlijk) willekeurige shit die je moet uitvoeren om alles vrij te spelen. Denk hierbij aan stats verhogen / maxen, Life Links en Drink Links verzamelen, etc. Kortom, te veel om op te noemen. Al met al een heel gave en uitgebreide lijst om je tanden in te zetten.

New Game + achievements zijn vooral voortgang gerelateerd. Speel de sectoren uit en speel New Game + uit op de verschillende moeilijkheidsgraden.