Review: Kingdoms of Amalur: Fatesworn DLC – Meer van hetzelfde

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning - Fatesworn is een lekker dikke uitbreiding voor de game. Met een nieuw gebied, wat nieuwe gameplay elementen en een sloot aan nieuwe quests kun je er weer even tegenaan. Dat gezegd hebbende is het wel vooral meer van hetzelfde als de hoofdgame met dezelfde combat, opzet van de game en stijl.

Wie echter geen genoeg kan krijgen van Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning kan dit pakket blind aanschaffen.

+ Nieuw gebied
    + Iets strakkere graphics
    + Combat is nog steeds tof

- Onzichtbare muren
    - Gebrek aan hints

DLC uitbrengen voor een game die al bijna tien jaar oud én waar al een definitieve versie van is. Dat horen we niet heel veel en dus moest Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning weer uit het stof getrokken worden om deze extra eens aan de tand te voelen.

Eigenlijk had ik deze game al aan de kant gelegd. Ik had er flink wat uren in gestoken, maar hem nooit uitgespeeld. Simpelweg omdat andere titels mijn aandacht vroegen. Ach, de hoeveelheid tijd die ik nu in de game zou moeten steken voor de DLC zou wel een beetje meevallen toch? Fout! Want zoals eerder al gezegd had ik dus geen savegame waarin ik de game uitgespeeld had en dat was nou net wel de vereiste voor de Fatesworn DLC. En dus zat ik de afgelopen weken weer vuistdiep in Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning om uiteindelijk met de uitbreiding aan de slag te kunnen.

Het verhaal

Fatesworn speelt zich af na het hoofdverhaal. Gadflow en de Tuatha zijn verslagen, Tirnoch is vernietigd en de Crystal War is eindelijk voorbij. The Fateless One kan dus eindelijk van zijn pensioen gaan genieten.

Helaas lopen de zaken echter anders. In een gebied verderop in de Faelands, verscholen achter de bergen, ligt Mithros. Een compleet nieuw gebied dat aan de game is toegevoegd. Hier komen wat meldingen van groepjes Niskaru die mensen aanvallen vandaan. Daarbij komen er ook berichten binnen over Telogrus, de god van de chaos, die is opgestaan om een sterfelijk rijk voor zich op te eisen. Hierbij doet hij beloftes over vrijheid van de ketens van het lot om mensen te verleiden. Tijd voor de Fateless One om op onderzoek uit te gaan en deze kwade god te stoppen.

Nieuw gebied

Mithros is een compleet nieuw gebied dat aan de game is toegevoegd. Het is een bergachtig gebied met veel ruimte voor groen, waterpartijen en leuke dorpjes en kampen. Het oogt allemaal kleurrijk en ook lijkt alles er net wat strakker uit te zien met net wat meer textures dan in de rest van de game. Ook niet heel gek overigens, aangezien dit gebied ruim tien jaar jonger is dan de rest. Daarnaast lijken ook alle NPC’s er net wat gedetailleerder en vooral gevarieerder uit te zien.

Alles heeft exact hetzelfde cartoony stijltje, maar toch voelt het ook weer net iets anders aan. Mithros is daarom snel uitgegroeid tot mijn favoriete gebied van de game.

Chaos

Behalve een nieuw gebied brengt de Fatesworn DLC je ook een sloot aan nieuwe quests en sidequests, wat nieuwe wapens en armor, een handvol nieuwe vijanden, nieuwe skills en Chaos magie.

Die Chaos magie beïnvloedt meerdere aspecten van de game. Zo is het eerste wat je opvalt in je skilltree dat daar een nieuwe skill in staat, namelijk Chaos Sight. Overal in Mithros zijn Chaos Rifts en Portals verborgen waar hordes vijanden uit komen. Die Rifts en Portals moeten gesloten worden en met Chaos Sight kun je ze zien.

Dan zijn er ook Chaos vijanden. Deze vijanden hebben een extra armorbalk die je moet vernietigen voordat je hun health kunt verlagen.

Tot slot zijn er Chaos wapens en crafting. Chaos wapens heb je nodig om de Chaos armorbalken van je vijanden te vernietigen en zijn dus essentieel om de DLC te kunnen voltooien. Je krijgt er gedurende het verhaal een, maar je kunt door middel van crafting ook zelf wapens en potions maken. Helemaal nieuw is dit natuurlijk niet, want ook in de hoofdgame was er al de mogelijkheid om wapens en potions te maken.

Meer van hetzelfde

Ondanks de toevoeging van bovenstaande dingen bekroop me vooral het gevoel dat ik vooral meer van hetzelfde aan het doen was. Nieuwe vijanden zijn vooral reskins van bestaande vijanden, de nieuwe skill was eigenlijk niet veel meer dan een hulpmiddel om Rifts en Portals op te sporen en ook de combat is hetzelfde.

Niet dat dit alles trouwens heel erg is. De game was altijd al vermakelijk en ook de DLC is dat, maar verwacht dus geen grote vernieuwingen. Het blijft een uitbreiding en geen nieuwe game. Een uitbreiding waar je overigens een uurtje of zes mee bezig bent om het hoofdverhaal uit te spelen en ruim het dubbele als je alles volledig wilt voltooien.

Minpuntjes

Ik heb me uiteindelijk prima vermaakt met deze uitbreiding, maar er zijn ook een aantal minpuntjes te noemen. Zo stotterde het beeld van de game bijvoorbeeld als een gek toen ik voor het eerst in dit nieuwe gebied stapte. Alsof de game de zonnestralen en strak blauwe lucht van dit gebied niet kon verwerken. Een herstart van de game loste dit probleem gelukkig op.

Ook liep ik op een bepaald moment vast in een sidequest. Ik moest namelijk een verborgen grot zien te vinden, maar kon dit met geen mogelijkheid voor elkaar krijgen. Op zich niet heel erg als je even moet puzzelen, maar na een halfuur elke centimeter van het gebied uitgekamd te hebben en nog steeds niet verder te kunnen komen had ik toch graag een hint gehad. Achteraf bleek het om een onderontwikkelde skill te gaan, maar ik had toch graag een aanwijzing gehad in plaats van de frustratie.

Een laatste puntje van ergernis zijn de onzichtbare muren in deze game. Die zijn namelijk best irritant aanwezig en dan met name rondom de paden waar je over loopt. Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is namelijk een open wereld game en dus wil ik ook daadwerkelijk over heen kunnen lopen en dan niet tegen een onzichtbare muur aanlopen omdat ik eigenlijk twee meter te vroeg linksaf sla van de weg. Het komt bij vlagen echt bijzonder precies hoe je een pad verlaat. Als er nou nog een afgrond ofzo naast het pad liep, of een steile rotswand dan zou ik er vrede mee kunnen hebben, maar op verhogingen van een paar centimeter ervaar ik dat soort dingen als bijzonder hinderlijk.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn is een lekker dikke uitbreiding voor de game. Met een nieuw gebied, wat nieuwe gameplay elementen en een sloot aan nieuwe quests kun je er weer even tegenaan. Dat gezegd hebbende is het wel vooral meer van hetzelfde als de hoofdgame met dezelfde combat, opzet van de game en stijl.