[Review] Jujutsu Kaisen: Cursed Clash – manga galore

Jujutsu Kaisen: Cursed Clash valt in dezelfde valkuil als zoveel anime en manga games. Flinterdun verhaal en obligaat in het fightersgenre belanden. Als het dan nog top wordt uitgevoerd dan heb je een vette fighter te pakken. Helaas gebeurt dat niet met deze game. De gevechten zijn saai en de ongebalanceerde gameplay voldoet niet om deze game naar een hoger niveau te trekken.

+ De meest controls voldoen voor het genre m.u.v. combo’s.
    + Grafisch behoorlijk met typische manga-stijl.
    + Onine (mits het werkt en er is bevolking online).

+/- Verdedigende controls werken niet heel lekker.
    +/- Waar zijn mijn interessante combo’s?
    +/- Beetje saai verhaal/saaie Story Mode. Doet geen recht aan de stripserie.
    +/- Veel herhaling.

- Gameplay is compleet uit balans. Een echte doodzonde voor de game en het genre.
    - Kleine omgevingen met chaos en onoverzichteijkheid als gevolg.

Afgelopen week is Jujutsu Kaisen: Cursed Clash uitgekomen. Gastreviewer Eddie is in de pen geklommen om zijn indrukken met de XBNL-community te delen. Je leest zijn review hier:

Een van mijn favoriete strip- en tekenfilm genres is manga. Ik heb dan ook best wel wat series gekeken en stripseries gelezen. Demon Slayer, Naruto, (uiteraard) Dragon Ball Z, etc. Nu was ik nog niet zo bekend met de Jujutsu Kaisen-serie. Dus het eerste wat ik gedaan heb is mezelf even ingelezen.

Jujutsu Kaisen bestaat al vanaf 2018 en is een strip die oorspronkelijk in een weekblad werd gepubliceerd en vanaf 2024 in een gebundelde versie. In deze serie volgen we de student Yuji Itadori die zich bij een geheime organisatie van Jujutsu magiers aansluit. Het grote doel is om een machtige vervloeking/Curse genaamd Ryomen Sukuna te verslaan. Alleen gaat dat niet helemaal volgens plan en wordt Yuji de “host” van de vervloeking.

Een groot deel van deze serie draait om het fenomeen “cursed energy”. Een soort energie die ieder levend wezen uitstraalt als gevolg van negatieve emoties. Omdat gewone mensen die emoties niet kunnen beheersen, muteert deze energie zich in “curses”. Uiteraard moeten die curses wel bevochten worden om de wereld veilig te houden. Tot zo ver een (heel) korte uitleg omtrent de serie, waar we nu naar kijken.

Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is van dezelfde devs als My Hero One’s Justice en My Hero Ultra Rumble. Games die niet slecht zijn ontvangen in de gamewereld. Dus op zich geen echt slechte referenties om met een nieuwe game te komen.

Flinterdun verhaaltje, dus knokken maar

Je zou toch zeggen wanneer je een manga strip of serie de overstap laat maken naar de gamewereld, dat er voldoende materiaal is om een vette verhaallijn te verzinnen. Helaas zien we de laatste tijd dat manga games er niet zo heel goed vanaf komen en dat de meeste verhaallijnen (en games) nogal meh zijn. Vaak belanden ze ook (heel obligaat) in het fighters-genre.

Jujutsu Kaisen volgt helaas deze trend. We krijgen met deze game een Arena-battle-game voorgeschoteld. Het verhaal zal dus niet zo heel erg op de voorgrond staan. En dat klopt ook. Het verhaal wordt op een eentonige manier een beetje uit de doeken gedaan. Op zich niet verrassend in een arena fighter, maar omdat veel mensen de serie niet echt zullen kennen vind ik dat een echte gemiste kans. Nu blijf je achter met een leeg gevoel. Waar gaat dit in godsnaam over? Dan maar hopen op vette gameplay…

Story mode, Free Battle en online

We kunnen vanaf de start kiezen uit een drietal omgevingen waarin we kunnen spelen. Online, in Free battle en in Story Mode. Om snel gevoel te krijgen voor deze game ben ik begonnen bij Story Mode. Vanaf de start krijg je een intro die als tutorial werkt. Deze combineert een paar cutscènes die er behoorlijk uit zien, met redelijk saaie leesstukken met een plaatje ernaast. Allemaal niet heel spannend en er wordt ook weinig met het verhaal gedaan. Niet wat ik van Bandai Namco gewend ben.

Gelukkig volgt al snel de gameplay. Bewegen, aanvallen, verdedigen en Cursed Energy gebruiken komt allemaal langs. Vreemd genoeg is er in Jujutsu Kaisen gekozen om weinig knoppen-combinaties te gebruiken. In de meeste fighters verzuip je bijna in de mogelijkheden, in deze game voelt het of je kunt button-bashen op 1 knop om combo’s aan elkaar te rijgen.

Een tweede ding valt op wanneer je de tutorial doorloopt. Alles is simpel uit te voeren, behalve het verdedigen. Hiervoor moet je een zogenaamde “side-step” uitvoeren. Hoewel de knoppencombi makkelijk is, is het me maar zelden gelukt om hem uit te voeren. Niet echt handig met een arena fighter.

Na de uitleg moet je een eindgevecht houden, waar je alles dat je geleerd hebt moet uitvoeren. Op zich redelijk vormgegeven maar met wel wat aandachtspuntjes. Maar later meer daarover. Na jouw overwinning lijkt het of de opbouw van de game om het verhaal uit de doeken te doen wat logischer is. Je krijgt nu een hoofdstukken-opbouw te zien waar je doorheen moet spelen. Elk hoofdstuk heeft als hoofdpersoon een belangrijk personage uit de manga-serie. Helaas als je door de hoofdstukken gaat, blijkt dat het verhaal compleet ondergeschikt (lees vrijwel afwezig) is. Elk hoofdstuk heeft dezelfde opbouw. Korte cutscene, met wat tekst met plaatjes gevolgd door het gevecht.

De Free Battle omgeving biedt precies wat je ervan verwacht. Vrij een keuze maken uit jouw team, de tegenstanders en de omgeving waar je vecht. Je krijgt geen enkele context van het verhaal, maar kunt meteen aan de slag. Waar het bij de Story Mode nog niet zo opviel, wordt snel duidelijk in deze modus. Elke omgeving waar je vecht is niet bepaald groot. Al snel zit je aan de rand van het speelveld en zie je een groot elektronisch schild dat de omgeving afsluit.

Als laatste de online (er is geen lokale co-op). Je kunt online met anderen teams opstellen en vechten.  Ik bemerkte zelf dat al zo kort na uitgave van de game, dat de online vrijwel dood is. Ik heb een paar gevechten kunnen opzetten en doorspelen en dat was het. Verder alleen wachten in de lobby op mensen die niet kwamen. De paar gevechten die ik had waren op zich best leuk, maar werken alleen wanneer je tegenstander niet krankzinnig goed is. Ook de servers die er weer eens uitklappen helpen niet mee aan een leuke ervaring.

Personages en hun kunstjes

Deze game voert de volledige cast op van de serie en dat is een plus. Elk personage heeft ook zijn of haar typische mogelijkheden, vechtstijlen en gebruik van cursed energy. Dit biedt de mogelijkheid om in de gevechten die je hebt prachtige tactische plannen op te zetten en uit te voeren.

Alleen komt dan meteen het minpunt aan deze gedachte naar voren. Omdat de game zo’n goede kopie van de serie is, zijn de personages absoluut niet in balans. Een tweetal vechters is enorm over-powered en de rest hangt er maar een beetje bij. De personages Gojo en Jogo zijn ideale lange afstandsvechters. Alleen zijn ze zo effectief dat niets of niemand in de buurt kan komen. En daar sta je dan met jouw team van korte afstandsvechters.

Ook omdat de omgevingen zoals eerder benoemd best klein zijn, komen veel gevechten enorm chaotisch over. Binnen de kortste keren weet je niet meer waar jouw teammaat is, waar vijanden zijn en waar je jouw volgende aanval nu precies naar toe moet richten.

Qua kunstjes heeft elk personage zijn of haar eigen speciale aanval. Om deze te kunnen uitvoeren moet eerst je cursed energy balk volledig vol zijn. Deze vul je door zwakke aanvallen op jouw tegenstanders af te vuren. Uiteindelijk wanneer de balk vol is, kun je jouw sterkste (en meteen zwakste) wapen afvuren.

Hoezo sterkste en tegelijk zwakste? Het is je sterkste aanval omdat je er echt wel stevige schade mee kunt aanbrengen. Maar er is een groot minpunt aan deze aanval. En dat is de tijd die het duurt om hem uit te voeren. Je bent dusdanig veel tijd kwijt met het uitvoeren (en de bijbehorende in-game graphics doorlopen) dat echt elke vijand jou allang en breed compleet de moeder heeft gemept.

Krijg je het voor elkaar om een speciale aanval uit te voeren dan ziet dat er best cool uit. Maar zo vaak zul je er geen succes mee hebben. Kortom voor mij is de volledige balans in deze game zoek.

Een paar dingen om te verzamelen

Door de game te spelen kun je gelukkig wel wat extra’s vrijspelen. Na bepaalde gevechten krijg je een extra kostuum of wat verhaal-scenes. Jammer genoeg worden die scenes weer getoond als een soort van dia-presentatie of misschien zelfs wel een slechte powerpoint presentatie. Ook hier weer gemiste kans na gemiste kans. Had dit met wat vette cutscènes opgeleukt en iedereen was wat blijer geweest.

Jujutsu Kaisen Cursed Clash kent 57 achievements. Alles is simpel opgezet. Je moet een x-aantal specifieke aanvallen uitvoeren, of een specifiek aantal keer een bepaalde speelmodus spelen. Kortom een groot deel van de achievements kun je wel vrijspelen met voldoende tijd die je ind e game steekt.

Sommige achievements zijn duidelijk lastiger. Vooral omdat dan Ranks om de hoek komen kijken. Je moet minmaal A of S rank halen in al je gevechten o de achievements vrij te spelen. Afhankelijk va hoe goed je bent in fighters een hele taak.

Als laatste komen de grindfests ook een duit in het zakje doen. 300 tasks in online co-op doen is voor de meeste mensen onder ons een langdurige zaak. Hetzelfde met je skill-level tot 15.000 opvoeren in online co-op. Kortom hou rekening met vele, vele uren wanneer je deze game qua achievements uit wilt spelen.