[Review] Hotel Renovator – Hoteldebotel op renoveren

+ Leuke afwisseling in gasten en quests
    + Toegankelijkheid

- Lift
    - Laadtijden
    - Soms haperende performance

Ben je wel even toe aan je eigen ruimte die volledig is aangekleed naar jouw smaak en wensen? Dan is Hotel Renovator wellicht iets voor jou!

In Hotel Renovator krijg je als speler de beschikking over je eigen hotel. Je taak is simpel: het is er een ontzettende bende en het is aan jou als speler de taak om het hotel weer op te knappen en winstgevend te maken. Gelukkig geeft de game je niet gelijk het hele hotel van hier en red je er maar mee. Nee, dit doe je als speler stapsgewijs. Daarom begin je met het opruimen en opknappen van de ruimtes door bouwmaterialen weg te slopen en stof op te ruimen met je bezem.

Vampiertje pesten

Het duurde dan ook niet lang voor ik als speler mijn eerste gast kreeg. Overigens een bijzondere gast… De heer Vlad vroeg mij namelijk om een kamer waarin stilte centraal stond. Op zich niet een heel vreemd verzoek. Ware het niet dat meneer een kamer wenste die donker was, met tinten rood en zwart. Oh en spiegels waren verboden!

Je raad het al: Mijn eerste gast was een vampier! Overigens was deze gast niet erg dankbaar toen hij een kamer kreeg met roze behang en eenhoorntjes er op. Ik snap er nog steeds niks van.. Het leuke van de game is dat je niet verplicht aan de wensen van je gasten hoeft te voldoen. Maar doe je dat wel, dan levert het je op dagelijkse basis een betere cash flow op.

Wat opviel in mijn eerste stapjes in Hotel Renovator is hoe toegankelijk de game is. Met een druk op de knop haal je namelijk een item wheel erbij waarmee je eigenlijk alles kan doen. Afval slopen, vlekken reinigen, maar ook het aankleden van de hotelkamers. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een muur te verven, behangen of gewoon latjes tegen de muur te timmeren. En in welke kleur? Dat bepaal jij! Want deze game laat jouw creativiteit de vrije loop gaan!

Na een verloop van tijd zul je een stukje verder zijn en wat centjes verdiend hebben. Door soms er een cut scene in te gooien en je de mogelijkheid geeft om upgrades het gevoel van grinden stapsgewijs te voorkomen blijft game boeien.

Zo is het in het begin echt geen probleem om elk tegeltje te slopen met je hamer en met je bezem door de hotelkamers te gaan. Maar zodra je hotel wat meer is opgeknapt en je wat meer centjes en gasten hebt, dan is het ook wel fijn om een stofzuiger te hebben die met één druk op de knop een hele gang schoonmaakt. Of wat te denken van een sloophamer die met één klap direct een muur kapot slaat? Nice!

Relaxte deuntjes

Ook op het gebied van muziek scoort Hotel Renovator punten. Onder het genot van een rustgevend muziekje kun je lekker je gang gaan. Erg relaxt, waarbij sommige momenten reden zijn voor een feestje en er een opzwepender deuntje wordt opgezet.

De game ziet er overigens ook prachtig uit met behulp van Unreal Engine 4. Bakstenen zien er levensecht uit, kaarsen lijken echt te branden en zelfs als je uit een hotelkamer kijkt zie je details. Zoals planten die langs balkons groeien, regen wat naar beneden valt en auto’s die op straat onder je langsrijden. Wel een kleine kanttekening: de game blijft prachtig zolang je alles van een middellange of verre afstand bekijkt. Ga je iets van dichtbij bekijken dan wordt toch al gauw een stuk minder mooi.

Niet helemaal hoteldebotel

Is de game op alle pluspunten na dan perfect? Nee, zeker niet. Een heel groot irritatiepunt voor mij in Hotel Renovator is hoe de game met laadtijden omgaat. Ik speelde de game op een Xbox Series X en bij het opstarten wordt je geconfronteerd met een laadscherm. Een laadscherm dat ruim 30 seconden bezig is met laden. Nu moet ik daar tegenover zetten dat de game verder bijna geen laadschermen heeft, maar dat er vooral wanneer er even wat meer op je scherm gebeurd frame drops langskomen.

Naast lange laadtijden heeft Hotel Renovator ook een lift die lijkt mee te dingen naar de prijs van traagste lift ter wereld. Ik heb er een stopwatch bijgehouden en het ritje van de begane vloer naar de eerste verdieping duurde al 23 seconden. Gezien het hotel drie verdiepingen heeft ben je dus ruim een minuut bezig met van beneden naar boven komen. Dit is nog niet alles, want de game doet dit onder begeleiding van behoorlijke frame drops. Of zou dit een hint van de game zijn om de trap te gebruiken?

Hotel Renovator is een leuke simulatiegame voor tussendoor om even tot rust te komen van die ene shooter of sportgame. Het brengt een relaxte en toegankelijke sfeer met zich mee met een vleugje humor. Daarnaast ziet de game er (van een afstandje) prachtig uit en geeft het je als speler de vrijheid om creativiteit de vrije loop te laten. Daarnaast probeert de game grinden te voorkomen met de introductie van verschillende upgrades. Het is echter jammer dat de game soms te maken heeft met een haperende performance, een trage lift en bizarre laadtijden. Vind je dit niet zo’n groot probleem? Dan kun je hem gerust aanschaffen voor slechts €25,00.

Last but not least wil ik iedereen er hier op wijzen dat je deze game beter niet door je vrouw kan laten spelen. Mijn vrouw is ondertussen behoorlijk verslaafd geraakt aan Hotel Renovator en komt plots met allerlei (ongevraagde) interieur design tips. U zijt gewaarschuwd!

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.