[Review] Horizon Chase 2 – arcade ten top

Horizon Chase 2 is een leuke arcade racer met momenteel enkele problemen die de score verlagen. Desondanks biedt het prachtige retro arcade graphics en bijpassende gameplay. De bevriezingen, disconnects, plotselinge afsluitingen en de niet-ontgrendelende achievements zijn helaas een smet op wat anders een uitstekende game zou zijn.

+ Pure en eenvoudige arcade fun
    + Verbetering van graphics t.o.v. Horizon Chase Turbo

+/- Technische problemen die impact hebben hoe je de game beleeft
    +/- De online gameplay is niet levendig bevolkt. Hopelijk trekt dit bij na de officiële release.

Afgelopen maand is Horizon Chase 2 uitgebracht. De XBNL-redactie vroeg gastreviewer Eddie om hier eens even in te duiken. In dit artikel lees je zijn review:

Ben je net als ik net iets ouder dan de gemiddelde tiener 😉 , dan heb je waarschijnlijk net als ik rondgehangen in arcadehallen. Voor mij waren destijds niet de shooters wat mij het meeste aantrok. Nee, het waren de racegames. Vaak vormgegeven als een of andere sportwagen met een stuurtje erin en dan heerlijk racen met een aantal maten. Deze voorliefde voor racegames heb ik altijd meegenomen. Games zoals SEGA’s Outrun, Super Monaco GP, Top Gear en veel later 80’s Overdrive heb ik dan ook met veel liefde en plezier gespeeld.

Fast forward de nodige jaren naar 2018. Horizon Chase Turbo komt uit als een eerbetoon aan de racegames van weleer. Heerlijke oldschool graphics met een goede soundtrack. En nu, 6 jaar later, krijgen we Horizon Chase 2. Is dit een verbetering, een beetje meer van hetzelfde, of een grote teleurstelling?

Going fast

Geen verrassing mag ik hopen, deze game draait om racen. Niet de simulatieversie met een hoop afstellingen op je auto en als een pietje-precies de camber afstellen van je banden. Nee, heerlijk, ongegeneerd snel racen. Je stapt in een van de drie beschikbare auto’s (later speel je er nog meer vrij) en start your engines. De gameplay is vrij simpel. Met de trekkers van de controller geef je gas en kun je remmen. Met de X-knop gebruik je een Nitro. In het begin heb je de rem nog nodig, omdat je auto nog geen upgrades heeft (en dus de wegligging van een dronken kalf). Later gebruik je de rem amper nog. De upgrades die je koopt zorgen ervoor dat je met topsnelheid de lastigste bochten door komt.

Het ultieme doel is om in de paar rondjes die je tegen een hoop tegenstanders moet rijden naar de eerste plaats te komen. Je start als extra uitdaging altijd achteraan. Gelukkig heb je wat extra hulp in de vorm van Nitro die je kunt gebruiken. Niet de gehele race aan een stuk, maar je kunt tactisch drie keer Nitro inzetten om jouw tegenstanders voorbij te komen. Later in het spel gebruik je de Nitro puur nog om een bloedsnelle tijd neer te zetten. Ook door perfect te starten kun je een kleine boost verdienen. Later in het spel niet echt meer nodig, maar in het begin een welkom geschenkje.

Het grootste deel van de game speel je in de zogenaamde World Tour. Je moet daarin in verschillende landen races winnen om verder te komen naar het volgende gebied. Je start in de VS met enorm simpele races (in ieder geval voor de wat gevorderde speler van racegames). Zodra je daar voldoende punten hebt verzameld mag je door naar het volgende land. Gedurende de game kom je door Brazilië, Marokko, Italië, Thailand en uiteindelijk Japan als afsluiter.

Naast World Tour heb je de mogelijkheid om Tournaments te kiezen. Niet meteen vanaf het begin. Je moet eerst de eerste twee landen van de World Tour hebben uitgespeeld voordat de toernooien beschikbaar worden. Ben je echter zover, dan krijg je in deze toernooien vier opeenvolgende races voor je kiezen, allemaal met een vrij standaard score-systeem. Voor elke overwinning krijg je 20 punten, voor de 2e plek 19, enzovoort. Nu alleen nog maar overall eerste zien te worden. De toernooien zijn in moeilijkheid ingedeeld, variërend van amateur tot master. Elk niveau heeft zijn eigen tracks en uitdagingen. Met het winnen van de toernooien speel je zaken vrij zoals extra auto’s. Ikzelf vond de toernooien net wat uitdagender dan de World Tour.

De laatste modus die in de game is opgenomen, is Playground games. Dit is de online modus waarbij een splitsing in soort games is aangebracht. Je kunt kiezen uit Online Races en Challenges. De online races zijn tegen willekeurige mensen die online zijn op een random parcours. Mochten er geen of niet genoeg mensen zijn, dan wordt de race aangevuld met bots. De uitdaging is simpel: word eerste.

De challenges zijn een heel stuk uitdagender en waarschijnlijk het moeilijkste van de hele game. Je rijdt weer tegen mensen/bots op een bepaald parcours, maar nu zijn er ook condities aan verbonden. Zo moet je bijvoorbeeld winnen met minimaal 20 keer de Nitro gebruiken. Of je moet 1e worden zonder nitro-tokens te verzamelen, of zonder te botsen. Iemand die oldschool racers kent, weet dat dit grote uitdagingen zijn. Jouw tegenstanders kijken namelijk niet zo nauw (zeker de bots niet).

Variatie en graphics

Ondanks de hierboven benoemde spelmodi loop je vrij snel tegen het gebrek aan variatie aan. In de World Tour krijg je voornamelijk circuitraces voorgeschoteld en een enkele time-trial. Wat meer afwisseling had leuk geweest. Begrijp me niet verkeerd, de races zijn leuk en er wordt voldoende grafische afwisseling geboden. Zo rijd je races overdag in de brandende zon, maar ook in het donker met de reflectie van lampen die jouw zicht vertekenen. Over graphics gesproken, deze zijn nog net wat beter dan in Horizon Chase Turbo. De kleuren zijn wat voller en er is meer aandacht besteed aan de achtergronden. Deze zien er afgewerkt uit en je hebt nergens het idee dat er lege ruimtes zijn.

Een nadeel is dat er gewerkt is met een onzichtbare barrière om je binnen de baan te houden. In de bochten zijn er wat obstakels waardoor je geen zin hebt om buiten de baan te komen, maar ook op de rechte stukken kun je niet van het parcours af.

Technische oepsjes

Helaas is het niet alleen maar hosanna voor deze game. Horizon Chase 2 heeft wat technische problemen. Tijdens mijn speeltijd met de game ben ik vast komen te zitten in bevroren schermen, disconnects bij online gameplay ervaren en zelfs de game zien crashen midden in een race.

De ontwikkelaars, bekend om hun toewijding aan games, hebben deze game ongetwijfeld met veel liefde gemaakt. Ik ga er dan ook van uit dat er binnenkort wel een update of hotfix wordt uitgebracht.

Horizon Chase 2 laat je 38 vrij rechttoe-rechtaan achievements vrijspelen. Win alle races op elk continent en je hebt al een hoop gewonnen. Daarnaast moet je alle toernooien winnen, en verschillende acties uitvoeren om achievements te behalen. Denk hierbij aan het vrijspelen van wielen, het veranderen van de carrosserie van je auto, het niet gebruiken van nitro en het gebruik maken van alle nitro.

Helaas is het, net als bij de technische kant, niet helemaal perfect. Verschillende achievements zijn op dit moment erg buggy met vrijspelen. De achievements voor het niet gebruiken van nitro en het gebruik maken van alle nitro worden heel onregelmatig voor spelers ontgrendeld. Ben je een achievementfanaat en wil je deze game op 100% afronden, dan kun je misschien beter wachten tot er wat updates voor de game zijn uitgebracht.

NB: Opmerking: op dit moment is er nog geen patch of hotfix beschikbaar, maar de gamercommunity heeft wel een workaround gevonden voor de achievements die niet ontgrendelen. Je moet na het voldoen aan de vereisten voor de achievement de game afsluiten, opnieuw opstarten, uitloggen uit je eigen account en opnieuw inloggen op je account. Met wat geluk worden dan de achievements ontgrendeld die je eerder al had behaald.