Op verzoek van de XBNL-redactie is communitylid Eddie in Go Mecha Ball gedoken. De game van Whale Peak Games ligt vandaag in de schappen. In aanloop naar release heeft Eddie de game gespeeld. In deze review lees je zijn indrukken met de game:

Eerst maar even wat feiten op een rijtje. Go Mecha Ball is een twin-stick shooter met roguelike progressie. Het spel is ontwikkeld door Whale Peak Games en uitgegeven door Super Rare Originals. In het spel bestuur je een robot die kan lopen en schieten, of rollen en botsen als een bal. Je navigeert door dynamische arena’s met een mix van rollen, stuiteren, springen en rennen. Het doel is om vier verschillende werelden te veroveren, elk gevuld met unieke vijanden en obstakels. Je kunt jezelf bewapenen met een veelzijdig arsenaal van meer dan 25 destructieve tools en meer dan 20 eigenaardige en verwoestende vaardigheden om je vijanden te domineren. Je kunt je robot upgraden met meer dan 50 upgrades.

Oer het verhaal

Nee, ik ga geen flipper-spel reviewen. Maar soms heeft het spel Go Mecha Ball er wel het nodige van weg. In dit spel wissel je continue tussen een schietgrage mech en een bal (letterlijk). Laat ik maar met het verhaal beginnen… ach, laat ook maar, dat is er namelijk niet of op zijn best flinterdun: als speler moet je er blijkbaar voor zorgen dat je in jouw mech-pak “pret” moet terugbrengen naar de planeet. Nou goed, als speler kruipen we in ieder geval in de huid van een knaagdier dat een mech-pak aangemeten krijgt. Ook krijgen spelers een geweer in de handen geduwd en om compleet ongrijpbare redenen moet je in arena’s vechten in plaats van in een vrije wereld. Daar moet je zien te overleven tegen andere robots/mechs die net zo schietgraag zijn als jijzelf.

Arena’s

In elke arena zijn de nodige vijanden te vinden. Sommige schieten 1 lullig kogeltje per keer gericht op jou, andere knallen er met een laser op los. Godzijdank is het niet dat je na 1 hit meteen dood bent. Sterker nog, je kunt verschillende hits overleven en toch de arena winnend afsluiten. Hoe doe je dat consequent in deze game? Nou je kunt jezelf tot een bal omtoveren en gecombineerd met de boost-optie door de hele arena racen. Deze ability heeft als bijkomende bonus dat als je rollend/met een boost jouw vijanden raakt, je ze stunned. Kortom ze verliezen voor een korte periode de mogelijkheid om te schieten. Lekkah! Wat nog beter is, is dat als je de vijanden een paar keer raakt op deze manier, dat ze ook nog eens munitie droppen. En dat is broodnodig.

Als je start in een arena heb je een beperkt aantal kogels. Zodra je daar doorheen bent, kun je rond blijven lopen, maar dat is een zekerheid tot doodgaan. Beter transformeer je jezelf tot een bal en boost je tegen alle vijanden aan die je maar ziet. Je brengt daardoor stevige schade toe en brengt meteen ook je munitie-peil weer op orde.

Om de boost allemaal nog sterker te maken, kun je gebruik maken van een aantal boost-banen en bumpers die in elke arena zitten. Deze heb je nodig om alle lagen van de arena te bereiken. Je bent niet alleen op de begane grond bezig maar gaat ook veelvuldig de hoogte in. Deze boostbanen hebben best veel weg van de banen die je in een flipperkast kunt vinden. Ook de bumpers hebben daar veel van weg. Aan de andere kant lijken sommige ramps rechtstreeks uit een skate-game te komen.

Verzamelen maar!

De gameplay is leuk, maar wordt alleen nog maar beter wanneer je betere wapens en abilities tot je beschikking hebt. Gelukkig krijg je die ook in veelvoud van de game. Al na de eerste paar arena’s (de tutorials) krijg je de eerste unlocks qua wapens en abilities. Maar daarvoor zul je eerst met baby-stapjes door de tutorials heen moeten. Letterlijk alles wordt in deze game uitgelegd in de vorm van arena’s die je moet doorlopen. Van het simpelste dat er in deze game is (bewegen in een richting), tot schieten en boosten. Je krijgt het netjes uitgelegd. Om te zorgen dat je de simpele tutorials niet gaat misbruiken om abilities te farmen, kun je de tutorials wel opnieuw spelen, maar krijg je geen extra geld, abilities of wapens.

Dit laatste is in de echte levels uiteindelijk wel anders. Na de nodige uren gameplay en arena’s met moeite doorspelen, krijg je in rap tempo verschillende wapens die allemaal hun eigen kracht hebben. Van snelvurend monster, tot wapens waarvan de kogels breed verspreid afgevuurd worden. Je kunt kiezen wat voor jou het fijnste speelt. Het spel laat je daar helemaal vrij in. Uiteraard kun je ook het een en ander upgraden. Je kunt de schade die je wapen uitdeelt upgraden, of kies je voor jouw HP omhoog brengen. Ook hierin weer: aan jou de keuze. Alleen zo verdomd jammer dat dit pas gebeurt na de nodige uren met je proppeschieter telkens door arena’s proberen te komen. Dit is voor mij dan ook het eerste minpunt dat ik in deze game tegen kwam. Ik heb vele malen een arena moeten spelen voordat ik met het nodige geluk verder kwam omdat ik stevig “under-powered” was. Ik snap echt wel dat je niet een atoombom na arena 2 geeft, maar iets meer vrijgevigheid van de game was wel vet geweest.

Bosses en afwisseling met Arena’s

En dan kom je uiteindelijk bij de bosses. Zoals gezegd, deze krijg je in een vaste volgorde aangeleverd. Maar de gevechten kun je niet vergelijken met de normale arena’s. Die zijn in vergelijking saai. De boss-fights zijn ronduit bombastisch. Ze hebben grootse aanvallen en bijbehorende patronen die je onder de knie moet krijgen. Ga je “all guns blazing” dan heb je geen schijn van kans.

Om hier allemaal door heen te komen heb je simpele controls tot je beschikking. Met A pak je iets op in de arena, met X wissel je jouw wapen, met de linkertrekker word je een bal, met de rechtertrekker voer je een boost of slam uit (alleen wanneer je een bal bent). Als laatste worden er nog abilities gekoppeld aan de bumpers op je controller. En dan heb je het wel gehad. Kortom voor de meeste mensen die dit soort games spelen, niets baanbrekends of moeilijks.

De arena’s die je voor je krijgt zijn (in beperkte mate) random gegenereerd. Niet volledig door willekeur opgebouwd, maar in een soort van schema dat telkens doordraait. Dus als je toch in een arena het loodje legt, probeer het gerust nog eens. Je krijgt dan een (redelijk) verse arena die je misschien beter ligt. De bosses die je na een paar arena’s al tegen gaat komen, staan wel vast. Hoe je het ook wendt of keert, je moet de boss verslaan wil je verder komen. Pittig, uitdagend, maar zeker ook fun!

Geluid en graphics

Daar wil ik kort en krachtig over zijn. Voor mij met grote regelmaat rete-irritant. Het lijkt of de geluidband op een loop staat, met niet zo’n fijne geluiden. De muziek en geluidseffecten staan standaard vrij hard in deze game. Als je beseft dat sommige arena’s wel een half uur kunnen duren, dan wil je dat niet continue horen.

Grafisch staat deze game dan weer wel zijn mannetje. De bosses en hun aanvallen zijn uitbundig en alle visuele extra’s bij de aanvallen zien er goed uit. Ook de arena’s (weliswaar wat behoudend qua uiterlijk) zijn met scherpe graphics opgebouwd. Een heerlijke game om te zien dus.

Go Mecha Ball heeft 29 achievements. Een paar zijn makkelijk en krijg je vlug in de game (voltooi de tutorials, vind een portal). Andere zijn gekoppeld aan voortgang en dan met name de bosses. Versla deze en je hoort weer de ‘bleep-bloop’ van een achievement. Hetzelfde geldt voor de moeilijkheidsgraden. Als je een run op een bepaalde moeilijkheidsgraad doorspeelt krijg je ook weer een achievement. Een derde grote groep achievements is gekoppeld aan jouw start-personage. Speel een run uit met een character en bingo. De rest is veelal voor willekeurige acties. Zo moet je een specifiek aantal vijanden in de afgrond boosten, munten verzamelen, etc. Je zult de nodige uren bezig zijn om alles vrij te spelen. Op het moment van schrijven is dit nog niemand gelukt.

Go Mecha Ball is een game met een leuke kijk op het shooter/mech-genre. Het probeert op een geinige manier deze genres te mixen met een combinatie van flipperen en skaten. Jammer van de frustrerende tijd die je kunt hebben omdat je lange tijd heftig “under-powered” zult zijn. De game speelt echter wel lekker weg!

Go Mecha Ball
7.5
review-go-mecha-ball-pinball-tovenaarGo Mecha Ball is een game met een leuke kijk op het shooter/mech-genre. Het probeert op een geinige manier deze genres te mixen met een combinatie van flipperen en skaten. Jammer van de frustrerende tijd die je kunt hebben omdat je lange tijd heftig “under-powered” zult zijn. De game speelt echter wel lekker weg! <br> </br> <b>Plus</b></br> + Grafisch goede game die in een vrije wereld waarschijnlijk wat uitbundiger zou zijn opgebouwd. <br> + Goede controls die goed worden uitgelegd. <br> + Shooter gecombineerd met mechs... Wat wil je nog meer? <br> </br> <b>Min</b></br> - Het duurt te lang voordat je fatsoenlijke wapens en abilities hebt. <br> - Geluid is soms best irritant. <br>