Microsoft heeft het niet makkelijk met z’n exclusives. Gelukkig is de Forza franchise altijd een consistent succesnummer. Geldt dat ook nog voor Forza Horizon 4? Je leest het hier.

Het lijkt nog maar kortgeleden dat Forza Horizon 3 uitkwam en we door het prachtige Australië reden. Inmiddels hebben we het wat meer middelmatige Forza Motorsport 7 gehad, zijn we weer een jaar verder en is het tijd voor het volgende jaarlijkse verplichte nummer uit de serie, Forza Horizon 4. Ditmaal in het Verenigd Koninkrijk.

Call of Duty

Het klinkt bijna als Call of Duty en zo voelt het eigenlijk ook wel een beetje. De games worden steeds verder geëxploiteerd, met als hoogtepunt de hele microtransactionscontroverse (Scrabble anyone?) van Forza Motorsport 7 vorig jaar. Gelukkig weet Forza Horizon 4 het tij nu te keren. Het enige moment dat ik aan microtransactions dacht is pas bij het schrijven van deze review, in de game is er namelijk geen spoor van terug te vinden.

Toch is er op andere vlakken wel een gelijkenis met Call of Duty te trekken. Bijvoorbeeld dat de game zichzelf steeds minder serieus neemt. Waar de eerste Horizon nog vooral een serieuze open-wereld alternatief van Forza Motorsport was, kon je het in deel 3 opnemen tegen een vliegtuig en rijden met een Warthog. Dat is nu verder doorgezet, je kunt wederom racen met een Warthog, maar dit keer in een Verenigd Koninkrijk die is overgenomen door de Covenant, met alle Halo opsmuk erbij. Daarnaast zul je het opnemen tegen een hovercraft en een trein, alsof je in The Fast en the Furious 23 bent beland. Nieuw zijn de verhaallijnen in het spel, ook daarin is het lekker luchtig en over-the-top. Breek bijvoorbeeld een heel dorp af als stuntcoureur of speel Forza’s eigen versie van Crazy Taxi.

Hoog Fortnite-gehalte

Het over-the-top karakter zet zich door in andere gedeeltes. Tegenwoordig heb je namelijk als aanvulling op de wheelspin, een “super wheelspin”. Dit zijn drie wheelspins in een. Voor iedereen die Forza Horizon 3 niet heeft gespeeld: met een wheelspin kun je verschillende prijzen winnen zoals auto’s en geldbedragen. In deel 4 kun je daarbij ook toeters, emotes en kledingstukken winnen, van “gewone” tot “legendarische” kleding. Met een super wheelspin maak je ook nog eens extra veel kans op legendarische of epische items.

Toeters, emotes en kleding? Ja hoor, het is nu mogelijk om je eigen character aan te kleden met je verdiende kleding en hem een idiote emote te laten doen die zichtbaar is bij je overwinningen. Het Fortnite-gehalte is nogal aanwezig, maar hopelijk spreekt ontwikkelaar Playground Games hier een nieuw publiek mee aan, de cosmetics en autotoeters zijn wel grappig.

Geluid en graphics

Voor de rest biedt de game wat we gewend zijn uit voorgaande delen. Tunes, custom skins, de veiling, bonusborden, schuurvondsten (barn finds) en een shitload verschillende auto’s. Ook de soundtrack is, zoals we gewend zijn, erg goed. Ik kan het urenlang draaien op Spotify. Wat wel opvallend hetzelfde is, zijn de graphics. Zet nummer 3 en 4 naast elkaar en je moet moeite doen om het verschil te vinden. Wanneer je goed oplet zul je zien dat Forza Horizon 4 een net wat betere aankleding van de fauna heeft. Ook kom je nu betere volumetrische effecten tegen, zoals mist en stof. Wat nog het meest opvalt aan de graphics is dat gebouwen en de zaken naast de weg er beter uit zien. Vooral wanneer je in Edinburgh rijdt zul je zien dat de stad er behoorlijk realistisch uitziet, een stuk beter dan Surfers Paradise in het vorige deel.

Forza Horizon 3 – Surfers Paradise

Forza Horizon 4 – Edinburgh

Een andere nieuwigheid met betrekking tot de graphics is de keuze voor een 30fps-modus voor kwaliteit, of een 60fps-modus voor performance. Puristen die per se met 60 frames per seconde willen spelen kunnen dat dus, mits ze een Xbox One X hebben.

Seizoensgebonden racen

Het stokpaardje van de game zijn de verschillende seizoenen, elke week (een echte week, 7 dagen) maakt een seizoen, zowel letterlijk als figuurlijk. Het is dus echt herfst én de week fungeert als een echt seizoen zoals we dat uit andere games kennen, met speciale events en prijzen. Los van het wisselende weer tussen lente, zomer, herfst en winter is er geen zelfde seizoen, elke week zullen er weer nieuwe events zijn waardoor je uitgenodigd wordt om de game wekelijks op te pakken. Uiteraard is dit om gamers voor langere tijd te binden aan een game, of dit ook echt gaat werken in een racegame is maar de vraag, maar de tijd zal het leren. Het nadeel van deze seizoenen is dat je een week lang vastzit aan een seizoen. Racen in de sneeuw ligt je misschien helemaal niet, maar daar wordt je wel mee opgezadeld in de winter. Gelukkig zijn er wel de oude vertrouwde blueprints, waardoor je alsnog per race een getijde naar keuze kunt kiezen.

Focus op offroad

Dat er nu meer verschillende weersomstandigheden zijn betekent ook dat je vaker een beroep moet doen op een offroad-voertuig. Je merkt ook dat er meer focus ligt op het offroad rijden, je kunt elke willekeurige auto tunen als rallybak. Sowieso is het offroad rijden in deze game wat aangenamer dan in het voorgaande deel. Waar de auto in Horizon 3 nog wel eens ongecontroleerd rond stuiterde, komt dat hier zelden voor, er is meer controle. Voor de gewone straatauto’s moet ik zeggen dat het gevoel vrijwel identiek is aan het vorige deel. Wel is het racen leuker geworden omdat de AI een stuk beter is. De computergestuurde tegenstander maakt nu ruimte als een gentleman, maar kan ook competitief strijden in plaats van met oogkleppen op de kortste bocht nemen. Ook werkt het driften nu beter, ten eerste is het makkelijker om controle over je voertuig te halen, maar belangrijker nog is dat tegemoetkomend verkeer tijdens het driften een ghost is. Je wordt hier niet meer door gehinderd, iets wat nogal irritant was in het vorige deel.

Huizen kopen

De game kent ook meer diepgang in de gameplay naast de baan. We kennen de skillpoints uit het vorige deel nog wel. Deze zijn nu uitgebreid met skillpoints per auto. Je favoriete auto’s kun je zo extra bonussen geven waardoor je bijvoorbeeld makkelijker super wheelspins haalt. Ook zijn verschillende features nu te ontgrendelen door huizen te kopen in het land. Elk huis ontgrendeld een unieke feature in de game, zoals de drone-modus of gratis fast travel over de hele kaart. Daarnaast fungeert een huis ook als je uitvalsbasis, auto’s tunen, bestickeren, kopen en bekijken (met Forza Vista) doe je vanaf je oprit.

De dingen die er te doen zijn in de game kunnen wel overweldigend overkomen. Voor alles is er namelijk een voortgangsindicator waarmee je van allerlei in-game bonussen kunt ontgrendelen. Niet alleen voor verschillende types races, championships of competities, maar ook voor het verkopen van je custom tunes en paintings. Zelfs voor het streamen op Mixer is er een voortgangstracker die je bonussen oplevert.

Forza Horizon 4 omschrijft zich het best als Forza Horizon 3 on steroids. Alles is iets meer over-the-top. Dat is te merken aan zaken in en buiten de auto, aan bijvoorbeeld de overdreven showcases of korte verhaallijnen, maar ook aan de super wheelspin waarin je nu toeters, emotes en kleding kunt winnen, van normaal tot legendarisch. Ik vind dit alles goed passen bij de Forza Horizon games en ik hoop dat ze hiermee een nieuwe doelgroep weten te boeien.

De game is er ook op andere fronten op vooruit gegaan. Door de verschillende seizoenen is er meer focus gelegd op offroad rijden, wat nu ook een stuk fijner is. Ook het driften is verbeterd doordat het verkeer niet meer in de weg zit. Er is meer te doen. Naast de verschillende showcases zijn er ook kleine verhaallijnen die stuk voor stuk boeiend zijn om te spelen.

Ook op gameplay-vlak is er meer om handen. Naast de gewone skillpoints bouwen individuele auto’s ook skillpoints op die wederom aan de auto zijn te besteden. Het kopen van verschillende huizen en het gebruiken van een huis als uitvalsbasis is ook verfrissend ten opzichte van de gebruikelijke festivallocaties.

We zijn door de jaren heen verwend door Playground Games met de enorme upgrades die ze hebben aangebracht aan elke opvolgend deel in de Forza Horizon serie. Wat dat betreft voelt dit deel wel aan als een wat kleinere stap dan we gewend zijn, maar ik vraag me af wat ze dan beter hadden kunnen doen.

Dit is een game die we niet links mogen laten liggen, voor de autoliefhebbers is het een must, maar ook is de game perfect voor de casual gamer.

Forza Horizon 4
97 %
review-forza-horizon-4Plus: <br> + Wederom, grafisch plaatje <br> + Focus op offroad wat nu ook beter werkt <br> + Korte leuke verhaallijnen <br> + Soundtrack <br> + Meer gameplay buiten de auto om <br> <br> Min: <br> - Je zit per week vast aan een seizoen <br>