Review: Expeditions: A MudRunner Game – een uitdagend avontuur

Expeditions: A MudRunner Game zet de traditie van uitdagende, strategische off-road simulatie voort, met een avontuur dat zowel vernieuwend als vertrouwd aanvoelt voor fans van de serie. Deze titel belooft een toegankelijkere ervaring zonder afbreuk te doen aan de diepte en complexiteit waar de serie om bekend staat. Door de wildernis te verkennen, van rotsachtige bergen tot dichte bossen, biedt het spel een rijke mix van strategie, planning en pure rijvaardigheid.

+ Uitdagende expedities die strategisch denken vereisen
    + Diverse omgevingen, van modderige landschappen tot steile kliffen
    + Toegankelijker en gebruikersvriendelijker dan voorgangers, zonder in te boeten aan diepgang
    - Leercurve en uitdagingen kunnen sommigen afschrikken
    - Besturing en camera niet altijd intuïtief

Als fervent voertuigliefhebber keek ik uit naar de release van Expeditions: A MudRunner Game. Ik heb wel eens eerder een MudRunner game aangeraakt, maar de moeilijkheidsgraad viel me tegen. Expeditions moet die drempel lager leggen en je een meer casual ervaring geven. Met de belofte van een nieuw avontuur in de wildernis vraag je je wellicht af of Saber Interactive dat is gelukt. Dat lees je in deze review!

Een vertrouwde, maar vernieuwde uitdaging

Wat direct opvalt is dat Expeditions niet bepaald casual is en dus trouw blijft aan zijn roots met het kenmerkende, trage tempo en de nadruk op strategisch denken. Deze keer neemt de game je mee op wetenschappelijke expedities door ongerepte wildernissen, van rotsachtige zanderige bergen tot ruige bossen en steile kliffen. Het doel is niet alleen om van punt A naar B te komen, maar ook om de mysteries van onbekende gebieden te ontrafelen, terwijl je je een weg baant door verraderlijke paden met een verscheidenheid aan all-terrain voertuigen.

De game bouwt voort op de solide basis van SnowRunner en biedt een nieuwe alternatieve ervaring gebaseerd op het verkennen van vijandige en wilde gebieden. De introductie van nieuwe tools, zoals de Echo Sounder voor het meten van waterdiepte en drones voor het verkennen van veilige routes, voegt een nieuwe laag strategie toe aan de game. De uitdagingen zijn talrijk en gevarieerd, van het kiezen van de juiste uitrusting en voorraden tot het navigeren door modderige landschappen en het overwinnen van natuurlijke obstakels​​​​​​.

Een wild avontuur

Expeditions is een intense en wilde ervaring, met uitdagende expedities die spelers dwingen strategisch na te denken en hun uitrusting wijs te kiezen. Van steile en rotsachtige bergen tot diepe wateren en weelderige bossen, het spel daagt je uit om je aan te passen en te overwinnen. De introductie van nieuwe apparaten zoals de metaaldetector en krik voegt meer toe aan de gameplay, terwijl de bekende winch en differentieel-systeem je helpen door het ruige terrein te navigeren​​.

Een voorbeeld hiervan is de missie om een verlaten voertuig dat diep in de modder vastzit uit een zanderig berggebied te halen en te bergen. Voor deze missie moet je nauwkeurig plannen en de juiste gereedschap zien te gebruiken, zoals de eerder genoemde winch en de krik. Spelers moeten strategisch denken over de beste route om het doel te bereiken zonder zelf vast te lopen in het onvergeeflijke landschap.

Of een missie die draait om het navigeren door een reeks lastige bergpaden om communicatieapparatuur te installeren op verschillende locaties verspreid over de bergen. Spelers moeten hun voertuig voorzien van de nodige voorraden en apparatuur, zoals de Echo Sounder en extra brandstof, waarna ze zich begeven door steile afdalingen en diepe wateren.

Niche blijft niche

Hoewel Expeditions veel van de absorberende, langzame en risicovolle rijervaring biedt die de voorgaande games typeren, blijft het een niche die niet iedereen zal waarderen. Het spel is toegankelijker en gebruikersvriendelijker verpakt dan zijn voorgangers, waardoor het gemakkelijker is dan ooit om erin te duiken. Een voorbeeld hierin is de variatie aan missies en de mysterieuze land marks die je onderweg tegenkomt. Er valt heel veel te ontdekken in de game. Ondanks de leuke missies is de blijvende leercurve iets dat sommigen zou kunnen afschrikken.

Besturing en camera: een gemengd gevoel

Een aspect van Expeditions dat zeker beter mag is de besturing en cameravoering. Hoewel de game op veel fronten uitblinkt, kan de besturing soms frustrerend zijn. Met name de verschillende knoppencombinaties voor simpele acties is niet intuitief. De bandendruk aanpassen gaat via de D-Pad met een popup-menu, lage giering gaat weer via RB + pookje en de winch gaat via weer een ander menu. Daarnaast laat de camera zich niet intuïtief, maar eerder zwalkend besturen. Het navigeren door de al uitdagende terreinen is al lastig, maar dit maakt het vooral in kritieke situaties waar een nauwkeurige manoeuvre is vereist al gauw irritant.

Grafische pracht

Grafisch gezien is Expeditions dik in orde. Het is geen nieuwe Forza, maar de game presenteert met vlagen indrukwekkende beelden die de adembenemende omgevingen en de ruwe schoonheid van de natuurlijke landschappen tot leven brengen. Van glinsterende wateroppervlaktes tot gedetailleerde modderige paden, de visuele presentatie draagt bij aan de immersive ervaring van het spel. Deze grafische pracht versterkt het gevoel van avontuur en ontdekking dat centraal staat in elke expeditie.

Expeditions: A MudRunner Game is een goede toevoeging aan de serie, die trouw blijft aan de kern van wat de voorgaande games zo boeiend maakte, terwijl het toegankelijker wordt voor een groter publiek. Hoewel het een niche zal blijven, is de game een must-try voor fans van off-road simulaties en degenen die op zoek zijn naar een uitdagend avontuur in de wildernis. Met zijn uitgebreide maps, diverse uitdagingen en strategische diepte, is Expeditions een game waar je je letterlijk in kunt verdwalen, terwijl je de tactische denker en ervaren rijder in jezelf gaat vinden. De game ligt ook voor een relatief zachte prijs van 50 Euro vanaf 5 maart in de winkel.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!