[Review] EA Sports F1 24 – met gierende banden

EA Sports F1 24 is inderdaad een update/upgrade van het vorige seizoen met een aantal leuke nieuwe onderdelen zoals de Challenge Career en het toevoegen van de stemmen van bekende coureurs. De mechanics voelen wel beter aan en het rijden gaat, zover ik daar enig talent voor heb of eigenlijk ontbeer, best lekker. De circuits zien er steeds mooier uit en vooral de lighting effects zijn prachtig zichtbaar. Al zijn stratencircuits voor mij het minst favoriet. Teveel muren en zijkanten waar ik tegenaan kan klappen. Hoe dan ook, als we kijken naar het advies of je de nieuwe uitgave van F1 moet meenemen, dan ligt dat zoals altijd weer aan je interesse.

Heb je deel 23 nog in de Game Pass staan en vind je dat wel oke, dan zou ik deze versie lekker even laten staan. Uiteindelijk komt ook deze weer in de Game Pass terecht.

Maar ben je groot F1 fan en kan je niet wachten om de nieuwe banen en auto’s te proberen, dan moet je hem gewoon gaan halen. Je bent dan weer verzekerd van vele uren rijplezier.

Plussen
    Verbeterde wegligging
    Mooiere graphics
    Echte zinnen uit de F1
    Challenge mode is leuk tijdverdrijf

Minnen
    Teveel opties en aanpassingen mogelijk voor een leek
    Het blijft een upgrade

We zijn al weer een tijdje op weg met het echte F1 seizoen. Maar virtueel kan je nu pas aan de slag met alle nieuwe zaken. Is EA Sports F1 24 het waard om te halen of is het de zoveelste update van een bestaande game.

Dat tweede lijkt het meest voor de hand liggende. En dat is natuurlijk ook wel zo. Zoals elke EA Sports game, is ook F1 een spel wat voor het grootste deel hetzelfde blijft. Het zit in de kleine tweaks en of deze aanpassingen een verschil maken. Het is een spel waarbij zelfs de cover geen nieuwe gezichten laat zien en waarin we maar minimale veranderingen wat betreft de teams zien verschijnen.

Dit jaar is het vooral de term ‘Dynamic Handeling’ die in de marketing voorrang krijgt. De game heeft vooral de ophanging en fysica van hun modellen verbeterd waardoor de auto een geweldig wegligging krijgt. In de eerdere uitgaves vond ik het altijd lastig om iets van verschillen te ‘voelen’ als bijvoorbeeld de banden bijna versleten waren. Vooral het effect van de wegligging bij lagere snelheden die door de aerodynamica aanzienlijk minder is, is nu zeer duidelijk aanwezig. Het spel is hierdoor prettiger op te pakken.

Modes

Laten we eerst de verschillende modes even de revue laten passeren. We trappen af met de veel gespeelde Career modes. Daarin zien we vier verschillende opties. Natuurlijk kan je kiezen voor je persoonlijke carrière dan wel als één van de bekende gezichten, dan wel als een eigen gemaakte racer. Dat zelf maken van een coureur is weer minimaal geregeld waarbij je beperkt keuze hebt uit een stuk of 20 gezichten. Dus verwacht geen uitgebreide creator waarbij je het eigen gezicht kan nabouwen. Dan wat verschillende helmen en pakken en dat is het wel. Daarna kies je of je in de F2 wil starten of gelijk maar bij de grote jongens in de F1 wil beginnen. Men heeft in deze versie de Driver Recognition gelanceerd, wat inhoud dat de keuzes die je op en naast de baan maakt, effect hebben op je carrière. Motiveer je bepaalde afdelingen of zorg je voor een reputatie waarin je geheime onderhandelingen voorgeschoteld krijgt om bij een ander team aan te sluiten.

Daarnaast kan je het besluit nemen om als coureur/eigenaar een eigen team te starten en daarmee furore te gaan maken. Iets wat best leuk is om te doen en waarin je een scala aan extra managementzaken te doen hebt die het spel voor mij alvast boeiender maken dan alleen maar rondjes rijden. Hierin bouw je, naast je coureur, ook je team inclusief logo, kleuren en reclame.

Je gaat hierin vooral de strijd aan met je teammaat waarbij er punten te verdienen zijn voor zowel jouzelf als het team. Punten die je dan weer gebruikt om allerlei upgrades uit te voeren.

Een prettige keuze is dat je in deze career modes gelukkig niet alle 24 races hoeft te doen, je hebt ook de optie om er maar 10 of 16 te rijden.

Nieuw is de Challenge Career die je kortere scenarios aanbiedt waarin je als een van de bekende gezichten strijdt met andere echte spelers om zo hoog mogelijk op een leaderboard te eindigen. En we hebben de Two-Player Career waarin je met een vriend aan de slag kwam en je kan kiezen om samen in één team te strijden of tegen elkaar in verschillende teams.

De F1 World is ook weer terug maar nu met een nieuw onderdeel: de Fanzone. Daarin kies je voor je favoriete coureur en team en kan je strijden in kortdurende leagues. De Fanzone wil je het gevoel geven dat je onderdeel bent van een bepaalde community. Je verdient punten en haalt goals in verschillende modes en kortdurende races waarmee je uiteindelijk een hogere licentie kan regelen.

Wat een beetje gepikt van allerlei andere games is het aangaan van challenges en allerlei perks op het gebied van upgrades of personeel verdienen met de bekende categorieën zoals Rare of Epic. Oh, en je kan gokken op de volgende race die er in het echt aan staat te komen.

Voor de couchplayers is er weer de optie om in een split-screen te spelen en is ook deze game voorzien van een cross platform multiplayer.

Rij-ervaring

Zoals elk jaar kan je in de settings de boel weer totaal customizen aan je eigen ervaring of, zoals in mijn geval, onervaring. Wil je wel hulp bij het remmen, wil je ABS wel of niet aan of wil je hele snelle AI tegenstanders of wil je dat ze een toontje minder rijden, alles kan je aanpassen.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, stunt men met de term Dynamic Handeling. Ik moet zeggen dat men daarin wel een verschil heeft gemaakt. De auto’s lijken nu beter te handelen, zeker in bochten. De verschillen zijn ook duidelijker te merken. Grip verlies bij oudere banden is zeer goed voelbaar en begin je in de F2, dan merk je direct dat je met een hele andere auto te maken hebt als je kijkt naar hoe de auto rijdt.

Waar men ook heel erg mee bezig is geweest is de realistischere downforce effecten. Turbulentie en slipstream zijn veel beter merkbaar. Ook heb je meer controle over de power unit waardoor je, voor de techfreaks onder ons, veel kan aanpassen en testen wat betreft de ERS systemen. Iets wat niet voor deze speler is weggelegd want dat gaat mij echt boven de pet. Ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen en hoe ik dit zou merken.

Dat laatste vind ik tijdens races toch al een dingetje want ergens heb ik altijd de drang om maar voluit te pompen en dan, in een race, vlak voor de bocht meerdere andere auto’s de kant in te duwen. Dat rijden in drukte, dat is echt niet mijn ding. Ik lijk lastig te leren hoe ik dat moet aanpakken.

Veranderingen in realisme

Men heeft, kijkend naar de 24 circuits op de huidige kalender, een aantal tracks verbeterd. Zo is Silverstone aanzienlijk op de schop gegaan. Op Spa heeft men de bekende stukken Eau Rouge & Raidilon een nieuw gezicht gegeven. Een aantal andere tracks die door de reconstructie zijn gegaan zijn: Lusail International Circuit en Jeddah Corniche Circuit.

Wat ook een nieuwe leuke toevoeging is, zijn de stemmen van de F1 coureurs die we nu terug horen. Als je als je favoriete coureur speelt, zal je bepaalde zinnen horen die ze uit de echte races hebben gevist. EA zegt dat men honderden zinnen in het spel heeft verwerkt. Simply lovely.

De koppen van onze beroemde coureurs hebben ook best een make over gehad. Natuurlijk lijken ze niet allemaal en heb je koppen, zoals Perez, die je op geen enkele manier leuk kan nabouwen, maar het begint er steeds beter op te lijken.

Natuurlijk hebben de auto’s ook weer aandacht gekregen en heeft men Ray-Traced Dynamic Diffuse Global Illumination technieken toegepast. Zo, dat zijn er een paar voor de Bingo zou ik zeggen. Simpel gezegd zijn de belichting, schaduwen en reflecties een stuk beter geworden.

Het spel heeft trouwens geen verhaalmode. En ik moet zeggen dat ik dat totaal niet mis. De corny verhalen, daar was ik wel klaar mee. Verder is de feel van het spel echt goed gedaan. Je ervaart dezelfde ervaring als wat we op tv meekrijgen. De leaders, de geluiden, de cutscenes, het klopt allemaal.

Een aantal kritiekpunten zijn: de cutscenes zijn mooi gemaakt maar helaas erg copy-paste. Dat houdt eigenlijk in dat je, na de eerste race, geen nieuwe beelden meer ziet maar gewoonweg exact hetzelfde met andere teams. Daarin zou wel wat meer variatie mogen. Dat geldt eigenlijk voor alles wat er naast de baan gebeurt. Het lopen naar je bureau, hetzelfde, het spuiten met de champagne, hetzelfde, pitstop, hetzelfde. Zeker kijkend naar de pitstop zou ik zelfs wel een soort minigame toegepast willen zien worden waarin je ook nog eens enige controle over de bandenwissel krijgt.

Tips van de bouwers

• Start je Career Mode in F2 en maakt een echte ontwikkeling door
    • Race als je favoriete coureur en kijk hoe hun alternatieve carriere zich ontvouwt.
    • Verhoog je Engine Braking waardoor je een lager ERS herstel ervaart maar natuurlijker door de bochten gaat
    • Overweeg een paar ronden met een hoge fuel load te rijden tijdens je training om zo een betere hoogte balance te vinden. (hier ben je mij al kwijt)

EA Sports F1 24 is inderdaad een update/upgrade van het vorige seizoen met een aantal leuke nieuwe onderdelen zoals de Challenge Career en het toevoegen van de stemmen van bekende coureurs.

De mechanics voelen wel beter aan en het rijden gaat, zover ik daar enig talent voor heb of eigenlijk ontbeer, best lekker. De circuits zien er steeds mooier uit en vooral de lighting effects zijn prachtig zichtbaar. Al zijn stratencircuits voor mij het minst favoriet. Teveel muren en zijkanten waar ik tegenaan kan klappen.

Kijkend als een amateurracer zijn de vele instellingen en aanpassingen teveel. Ik weet niet waar ik moet beginnen of wat ik het beste kan doen. Dat geldt ook wel in mindere mate voor de settings. Wat wel heel fijn is, is dat je je seizoen lekker kan inkorten en dat je ook niet alle trainingen hoeft te rijden omdat daar een soort quick mode voor gebouwd is.

Hoe dan ook, als we kijken naar het advies of je de nieuwe uitgave van F1 moet meenemen, dan ligt dat zoals altijd weer aan je interesse.