Na het succes op de pc is Cities: Skylines ook naar de console gekomen. Ik heb de game inmiddels uitgebreid gespeeld en ik vertel je wat je moet weten. En oja, we hebben ook nog een exemplaar van de game te vergeven. Je leest verderop wat je daarvoor moet doen.
Wat lang niet iedereen zich realiseert is dat er nog nooit een serieuze city-builder is verschenen voor de Xbox, ook niet ten tijde van de 360. Cities: Skylines is daarmee direct een unieke game op de console, er zijn geen alternatieven, er is geen vergelijkingsmateriaal. Cities heeft vanaf zijn release al monopolie op de consoles.
En SimCity dan?
Op de pc is het trouwens niet veel anders, ook daar is het aanbod van city-builders erg minimaal. SimCity zou het genre in 2011 nieuw leven moeten inblazen, maar kon de beloftes niet waarmaken. Cities: Skylines doet dat een stuk beter en is daarmee ook het beste wat je kunt krijgen.
In het diepe geflikkerd
Tutorials zijn altijd een pain-in-the-ass, maar bij een sim-games als deze is het toch altijd wel fijn om te weten welke knoppen, switches en schuifjes er zijn en wat ze allemaal doen. Nou wil ik niet zeggen dat Cities: Skylines geen tutorial heeft, maar het is wel erg primitief allemaal. Geen begeleiding of iets dergelijks, nee gewoon een hele set dialogen met lappen tekst.
Gelukkig is de ontwikkelaar er in geslaagd om het menu eenvoudig en intuïtief te maken voor de console. Een hele uitdaging als je nagaat dat de besturing op de pc er heel anders aan toe gaat. Dit simpele menu zorgt ervoor dat je snel wegwijs wordt in de game en dat je niet per se die tutorial hoeft uit printen en in te binden.
Features unlocken
Wat ook scheelt is dat je begint met de basis-features en dat je pas meer features krijgt als je stad groter wordt. Dat zorgt ervoor dat je geleidelijk aan met meer en meer te maken krijgt, een goede manier om aan de game te wennen. Het tempo waarop je meer inwoners krijgt en je dus meer features unlockt is wel wat traag. Op de pc zit er een fast-forward feature in de game waardoor je tussendoor even kunt boosten, dat heeft de consoleversie niet. Dat is wel een groot gemis.
Wanneer de stad serieuze vormen aanneemt ontgrendel je ook steeds meer ontwikkelde gebouwen/technieken. In het begin moet je het bijvoorbeeld doen met een rioleringssysteem die je shit (pun intended) gewoon in de rivier dumpt. Op een gegeven moment kun je in plaats daarvan een waterzuiveringsinstallatie planten waarmee je je rivier dus niet vervuilt.
Ook het bouwen van hoge gebouwen, of beter gezegd: bestemmingen voor hoge gebouwen, krijg je pas later in de game.
Meer cash, grotere stad
Het wordt pas later in de game echt interessant om je stad zo goed mogelijk draaiende te houden. Natuurlijk moet je zorgen voor een gezonde economie om die kruiwagens met geld je kant op te laten gaan. Er valt veel te tweaken om te zorgen voor een stabiele cashflow. De belastingen kunnen voor de verschillende bestemmingen worden aangepast. Ook kun je policies instellen om bijvoorbeeld de mensen beter op te leiden, of om huisdieren te verbieden.
Je hebt een behoorlijke set aan policies, maar het is absoluut niet duidelijk wat voor effect ze hebben op je stad of op je budget. Een groot deel kun je wel gissen, maar wil je ze effectief gebruiken dan ben je veroordeeld tot Google. En je zult wel moeten, want voor een grote stad heb je veel cash nodig. Heb je die cash, dan is er niks wat je er van weerhoud om een ondenkbaar grote stad te maken. De omliggende gebieden kun je gewoon bijkopen.
Verkeersbegeleider
Het groter worden van je stad gaat ook gepaard met meer verkeer. Heel veel verkeer! Een belangrijk deel van je baan als burgemeester is om het verkeer in goede banen (alweer, pun intended) te leiden. Doe je dit niet, dan zit je verkeer zo vast als een octopus in beton. Dit betekent dat je soms hele delen van je stad moet afbreken om ruimte te maken voor een geavanceerd knooppunt.
Een andere manier om het verkeer aanzienlijk te verminderen is door je openbaar vervoer goed voor elkaar te hebben. Hiervoor heb je veel opties: metro, trein en zelfs boot-vervoer. Daarnaast heb je natuurlijk ook bussen en taxi’s, en je hebt zelfs aparte wegen met bus- en taxi-banen. Met alleen het aanleggen van de infrastructuur ben je er nog niet. Je zult voor de verschillende types vervoer ook lijnen moeten aanleggen. Dit is best complex om te beheren en extra lastig op de console. Want hoewel de controls op alle vlakken goed werken, is dit ineens knap lastig om goed te krijgen op de console. Het verwijderen van een halte voor een specifieke lijn op een plek waar meerdere lijnen tegelijk lopen gaat je echt niet meevallen.
Xbox One trekt het net
En dan nog even een kleine opmerking over de performance. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkele crash of heftige framedrops heb meegemaakt. Ik had alleen wel steevast een lage framerate. Vooral bij drukke gebieden op het scherm zit de game lang niet op een stabiele 30fps, en dat merk je echt wel.
Conclusie
Op dit moment is Cities: Skylines de enige city builder voor de console. Gelukkig heeft de ontwikkelaar hun geprezen pc-game op een goede manier kunnen porten naar de Xbox One. De controls zijn logisch en simpel, met een aantal kanttekeningen. Hoewel de game niet altijd 30 frames per seconden haalt, draait het wel continu stabiel, ook bij extreem grote steden. Het ontbreken van een fast-forward-functie is een gemis.
De game neemt je niet bepaald aan het handje en veel zaken moet je uitzoeken of uitvinden, dat maakt de game wel direct uitdagend. Het wordt steeds lastiger om je stad te managen, maar de voldoening wordt ook steeds groter als je de juiste keuzes maakt en het op rolletjes gaat. Er is niks wat je er van weerhoud om je stad zo groot mogelijk te maken. Liefhebbers van sim-games kunnen deze game met een gerust hart kopen, 40 euro is een uitstekende prijs voor deze game.
Leuke game, had al flink wat tijd in de pc versie gestoken. Nu weer lekker couch-gamen met Cities, mooi man!
Ik vraag me af hoe deze game op de Scorpio gaat draaien. 4K assets zijn geen probleem, maar de cpu bottleneckt behoorlijk ben ik bang. Goed merkbaar in de Xbox One versie zoals je in je review ook aangeeft. Simulatiegames vragen veel van de cpu, hopelijk trekt de Scorpio het beter straks..
Helaas nooit een goede game pc gehad dus deze game nooit kunnen spelen. Ik was dus ook gelijk enthousiast toen bekend werd dat city skylines na de xbox one kwam. Deze game komt dus hoe dan ook in mijn collectie. Mijn eerste stad heet Total chaos want dat zullen mijn eerste steden waarschijnlijk zijn
Specialiteit zo mooi en echt mogelijke stad creëren
Dit spel heb ik echt uuuuuuuren gespeeld op de pc (tot deze overleed…). Redelijk skeptisch of de controls op xbox de vrijheid geeft die ik gewend ben/was. Desalniettemin wel heel nieuwsgierig of het wat geworden is op xbox.
Stadsnamen? Regionamen!! Van XanVille, XanIndustries tot XanMetropol. Alhoewel, volgens mij zit er wel een thema in de benamingen….
Mijn stad zou..Empire Bay heten.
Ik zal me stad laten groeien en een echt goed draaiende Empire te maken. Dus bij mij zou het gaan om die harde €.
Mijn stad zou ik Wageningen noemen. Dit is de stad waar ik geboren ben, en waar ik nu nog steeds woon. De specialiteit van de stad zou de geperfectioneerde infrastructuur worden.
Verder zou mijn eerste doel zijn om dan natuurlijk groter te worden dan het echte Wageningen, oftewel meer dan 38.000 tevreden inwoners hebben. En als dat goed gaat, wie weet ga ik dan wel proberen burgermeester te worden van het echte Wageningen en mijn Cities: Skylines Prototype bij mijn sollicitatie gebruiken.
Mijn stad zal Armadilo gaan heten. En de specialisatie van mijn stad wordt verkoop van kaas , stroopwafels en kaarsen. (
kom zelf uit Gouda)
Ik zou mijn stad Duckstad noemen. Dit is de eerste stad die ik mij kan herinneren uit mijn jeugd. Duckstad zou wel eens goed kunnen werken. Er wonen veel verschillende diersoorten (“nationaliteiten”) door elkaar en dat lukt in een vredige en prettige sfeer. Prachtig toch dat een stokoude kinderserie daar al weet waar het om draait, ondanks dat het nu meer dan ooit een actueel thema is. Daarnaast is er één superrijke brompot (Dagobert Duck), die mij hopelijk, als ik kan zorgen dat hij er ook voordeel kan uithalen, de financiële middelen geeft om de stad uit te bouwen. Altijd… Lees verder »