Review: Castle Renovator

+ veel bouw opties
    + kastelen bouwen, wie wil dat nou niet?

- cluncky controls
    - grafisch nogal verouderd
    - flinke pop-up

Soms zit het mee en soms zit het tegen. De recent verschenen Castle Renovator gaat gebukt onder allerlei technische mankementen en tekortkomingen. Community member DM4S deelt in zijn review de indrukken die hij heeft opgedaan:

Simulators, je kan het zo gek niet bedenken of er is tegenwoordig wel een simulator van. Van Lawn Mowing Simulator [onrechtmatige claims over dat LMS een GOAT is, zijn door de redactie verwijderd] tot aan Surgeon Simulator. En daar komt in dit straatje weer een simulator bij, en wel eentje met de middeleeuwen als thema om precies te zijn. Want hé, waarom ook niet? Castle Renovator brengt het opknappen van kastelen naar je woonkamer, want ook Ridders willen een mooi kasteel om in te wonen. Maar heeft Castle Renovater genoeg body(armor) om de strijd aan te gaan in dit overvolle simulator rijkdom?

Het begin van je rijk

Je start in een groot open gebied waar een klein stukje land op je ligt te wachten. Op je landgoed staat een groot prikbord waar dorpelingen hulpvragen ophangen die jij mag gaan oplossen. Deze opdrachten zijn allemaal kleine tutorials voor bepaalde aspecten, bijvoorbeeld hoe je voorwerpen repareert, materialen verzameld, spullen opruimt of hoe je objecten kan plaatsen. Deze tutorials nemen plaats in aparte levels die variëren van een gevangenis, een rijkelui huis of een kasteel. Helaas zijn over het algemeen de opdrachten die je uitvoert niet meer dan het opruimen van rotzooi en hier en daar wat muren of meubilair repareren. Het repareren van meubilair is dan ook nog eens ontzettend saai uitgewerkt en bestaat uit niet meer dan wat spijkertjes vast slaan.

Als eenmaal alle opdrachten (tutorials) voltooid zijn mag je met de wederopbouw van je koninkrijk aan de slag. Hierbij ga je alle vergaarde kennis gebruiken om je eigen dorpje met kasteel te maken. Je wordt hier dan ook helemaal vrijgelaten in hoe jij je dorp voor ogen hebt. En voor je het weet heb je een gigantische villa gebouwd of dat ene kasteel uit je dromen. Het probleem hier is dan weer dat het bouwen niet soepel verloopt. De controls zijn cluncky en met regelmaat wordt de input niet goed geregistreerd.

Via een boek kan je kiezen wat je wilt bouwen en kan je hierbij onderdelen koppelen aan een quickbar om zo objecten sneller te kunnen plaatsen. Hier gaat het dan ook mis. Het probleem zit hem in dat je met de A knop zowel de quickbar als het keuzemenu uit het boek bestuurd. Met regelmaat moet je in het boek andere onderdelen selecteren omdat je quickbar vol is. Maar omdat dus de A knop wordt gebruikt voor zowel je quickbar als de keuze bevestiging activeert steeds de quickbar in plaats van het object uit het boek. Dit werkt ontzettend frustrerend en had in mijn ogen gewoon niet moeten kunnen. Het plaatsen van objecten gaat dan ook nog eens niet soepeltjes, doordat objecten door onverklaarbare reden niet geplaatst kunnen worden. Dit alles zorgt ervoor dat het bouwproces onhandig en frustrerend aanvoelt.

Als je eenmaal wat huizen en bijhorende tuintjes hebt gemaakt krijg je de optie om deze te verhuren als een ware Landlord.  Maar om je panden te verhuren moet je wel voldoen aan de diverse eisen die de huurders opstellen. Dit komt vooral neer op diverse meubilair, wat aankleding en een leuk tuintje. Het verhuren is wel de manier om aan je geld te komen nadat je opdrachten hebt voltooid.

Pracht en praal

Als we gaan kijken naar het grafische aspect dan zou je bijna denken dat je een Xbox OG game aan het spelen bent. De enkele karakters en dieren die de game bevat zijn houterig en ogen zielloos. Omgevingen zijn wel rijkelijk gevuld met fauna maar kampen dan weer met gigantische pop up (zelfs op de series x). Dit lijkt in de kleinere mappen waar je de opdrachten uitvoert dan weer iets minder aanwezig te zijn maar ook hier is het meer dan aanwezig. Gebouwen kan je van buiten voorzien van een nieuw likje verf. Ga je voor een stenen look of toch voor die hardhouten uitstraling. het meeste detail vind je dan ook in de gebouwen en het meubilair. De game bevat ook middeleeuwse soundtrack zoals je die kan verwachten. Het wordt alleen na enige tijd ontzettend eentonig. Verder is er wat omgevingsgeluid aanwezig alleen daar hoef je niet veel van te verwachten.

Ik heb me best met Castle Renovator’s vermaakt, maar een soepele ervaring was het beslist niet. Het concept is leuk bedacht, de uitwerking is ronduit matig. Daarnaast oogt de game op grafisch vlak alsof je naar een game uit 2005 uit het kijken bent. Hoewel de game tal aan opties biedt om kastelen en huizen te bouwen, zul jij je als speler vooral door clunky gehinderd voelen. Jammer, want in potentie ligt er een leuk idee.