Review Call of Duty Black Ops 3 : vertrouwd maar ook verfrissend

Call of Duty, een langlopende franchise die elk jaar zijn weg vindt naar de onze consoles. Fan of geen fan, de franchise staat en is geliefd bij velen. Na een aantal dagen spelen, kan je eindelijk mijn review lezen. Een review met gemengde gevoelens…..

2000606379

Ik wilde graag een uitgebreide review maken, wilde de tijd nemen en niet overhaast schrijven zoals sommige andere websites hebben gedaan met al 3 uur na launch van Black Ops 3 een review te plaatsen. Ik begon In ieder geval met goede moed aan de campaign mode. Na een best mooie intro begon de game in Ethiopië. Wat volgt is een dolle rollercoaster ride waarbij soms het verhaal te snel gaat en de sequences te onduidelijk zijn.  De actie is bij vlagen ineens zo hectisch dat je af bent voor je weet waar de kogel vandaan komt.  Het actie-niveau lag altijd al hoog maar dit keer vind ik het soms wat chaotisch. Voor de minder ervaren CoD speler is de moeilijkheidsgraad instelbaar, ik speelde het echter op het moeilijkste niveau en dan moet je wat strategischer te werk gaan. Sowieso is dit derde deel wat strategischer dan de voorgaande Black Ops delen, iets wat mij erg beviel.

Black_Ops_3_Specialist_Spectre_1439290637

Campaign

Ik zal niet teveel spoilen over de campaign mode, je moet het zelf beleven maar het zit dit keer erg goed in elkaar, iets wat Treyarch als sinds Black Ops 1 heel goed doet. Steekwoorden voor de campaign: vriendschap, loyaliteit, DNI (zodat je letterlijk gedachtes kan uitwisselen qua strategie of een turret op afstand kan overnemen). Elke soldaat is aangesloten op een grote neuraal netwerk. De setting ligt ver in de toekomst en stelt Treyarch in staat om te experimenteren. In dit deel dus de benoemde DNI en de abilities van je battle suit die je kan upgraden. Het upgraden is niet in een ingewikkelde rpg-stijl systeem maar lekker overzichtelijk. Het gaat lekker snel al heb ik eigenlijk maar van één of twee abilities gebruik gemaakt. Het enige echt irritante aan de campaign mode is dat je online moet zijn om te kunnen spelen. Jawel, online om offline te gamen! En het gaat nog verder, je savegame wordt pas geladen of gesaved als je online bent. Het overkwam mij dus dat de Xbox One tijdens missie 7 de verbinding verloor voor x minuten. Mijn savegame werd hierdoor niet gesynced en ik kon dus een dag later niet bij missie 7 komen…..  Uiteindelijk resultaat was dat ik helemaal overnieuw moest beginnen! Sorry, maar ik vind dit echt super slordig! Meer dan eens moest ik de campaign mode overnieuw beginnen en demotiveerde me erg.  Ik was elke keer bang dat er een disconnect kwam. Niet fijn gamen dus op die manier. Slordige keuze van Treyarch!

Genoeg geklaag, de campaign mode is heel tof om te doorlopen, de tussenfilmpjes zijn top gedaan, het verhaal zit goed in elkaar. Ook al kopen de meeste mensen het voor de multiplayer, toch raad ik je aan om even de campaign mode te doen. Nou ja even, ik deed er 9 uur over en dat is voor een sessie wel lang.

Black-Ops-3-7

Multiplayer

Van de campaign over naar de multiplayer. Nu vond ik de CoD games online altijd wel vermakelijk alleen kon ik niet echt goed meekomen. Meer dan eens werd ik gekilled voordat ik ook maar 1 pixel van mijn character in beeld kon zien. Ik hield rekening met heel veel deaths en weinig kills. Ik begon dapper en zocht een Kill confrimed match op omdat dit mijn favoriete mode is om te spelen. Ik heb tijdens mijn speelsessie ongeveer 6 verschillende matches geprobeerd en het viel me op dat ik aardig mee kon komen. Uiteraard kan je weer lekker je wapens upgraden, de perks en de killstreaks zijn er weer al is dit laatste beter uitgewerkt en duurt het even voordat je iets in kan zetten. Je kunt aparte classes kiezen die elk hun eigen super ability hebben.

Hieronder de soldiers op een rijtje:

Call Sign: Ruin

• Wapen: Gravity Spikes – Een schokgolf waardoor de tegenstanders instant worden gekilled.
    • Super Ability: Overdrive – In overdrive kan Ruin supersnel bewegen op het slagveld. Je kan al oneindig sprinten dus de Overdrive doet daar een schepje bovenop

Call Sign: Seraph

• Wapen: Annihilator – Dit wapen is een big ass revolver met een groot kaliber penetratiekogels. Dus armor of geen armor, de kogel gaat letterlijk dwars door je heen. One-hit, one-kill. De fire-rate is alleen niet zo hoog.
    • Super Ability: Combat Focus – Deze focus zorgt er voor dat Seraph tijdelijk extra punten krijgt bij elke kill. Dus haar kill-streaks zullen eerder bereikt worden.

Call Sign: Outrider

• Wapen: Sparrow – Deze boog gebruikt de Outrider om explosieve pijlen naar de tegenstander te schieten. Het bereik is variabel en dus zelf te bepalen.
    • Super Ability: Vision Pulse – Voor een korte tijd worden alle vijanden zichtbaar op het slagveld.

Call Sign: Reaper

• Wapen: Scythe – Een robot arm die kan veranderen in een mini-railgun waarmee je een kogelregen kan genereren tegen je vijanden.
    • Super Ability: Psychosis – Bij deze ability word de DNI van de vijand geïnfiltreerd waardoor de vijand drie klonen ziet van de Reaper. Maar welke is de echte?

Call Sign: Prophet

• Wapen: Tempest – Dit wapen schiet na opladen een schokgolf waarbij iedereen in de omgeving ge-elektrocuteert wordt.
    • Super Ability: Glitch – Eigenlijk een aparte naam voor een online gaming ability maar het zorgt er wel voor dat Prophet zich terug teleporteert naar zijn vorige positie. Kan handig zijn als het te heet onder je voet wordt.

Call Sign: Nomad

• Wapen: H.I.V.E. – Een landmijn-achtige val maar dan met Nano-drones. Als je er op loopt dan zijn er meerdere gevaren en loopt het niet goed moet je af.
    • Ability: Rejack – met de Rejack kan Nomad zichzelf helen door een speciaal serum. Dit lijkt me nou een ideale ability voor de campers onder ons.

black_ops_3_mp_gamescom_Ruin_Prophet_-Evac_-600x338

Elke soldier heeft dus zijn voor en nadelen qua wapens en abilities. Ik vond Ruin erg tof en gebruik deze soldier het meest. De nieuwe maps zijn even wennen en ik vond de interactie met de omgevingen erg vet. Je kan nu namelijk ook wallrunnen en de maps zijn daar goed op afgestemd. Ik moet wel zeggen dat ik het wel erg vond lijken op Titanfall en ik zag op het internet al een meme die inhield dat BO3 eigenlijk Titanfall 2 is. Ik vond die vergelijking niet op gaan. Ik speel ook Titanfall en het is totaal andere game. Dus CoD fans, nu niet gelijk op je achterste benen staan oké? Afijn, de mulitplayer ervaring vond ik erg tof, ik kon leuk meekomen en deze modus is, naast de Zombie modus, eigenlijk waar elke CoD game om draait. Van alle maps vond ik Nuketown het vetst. Maar alle maps hadden wel iets.

Kauwgom

Er blijft nog maar één mode over en dat is de Zombie modus. Uiteraard bekend bij de fans en sinds deze modus zijn entree heeft gemaakt, een verplicht nummertje. Wel supervermakelijk, vooral met vrienden waarbij het overleven geblazen is. Eén tip kan ik je geven, blijf bij elkaar want zo heb je meer kans de zombie hordes te overleven. Treyarch heeft voor deze modus een hele stad gebouwd die verdeeld is in stukjes. Bij genoeg punten kan je het hek openen naar een nieuw gedeelte waardoor je terrein om te bewegen ook groter wordt.

De wapens kan je ook dit keer upgraden. Heel tof maar het past niet bij deze modus waarin je liefst pakt wat je pakken kan. Je kan wel je speler abilities geven via kauwgomballen. Vooraf selecteer je een set met kauwgomballen die je daarna in-game kan kopen. Denk aan tijdelijk accurater mikken of je brute wapen behouden als je dood bent gegaan. Deze stad is geheel in jaren 40-stijl, wat ook doorgevoerd is in muziek en de kleding. Het introfilmpje begint gelijk goed en zet de toon van de zombie modus.

Grootste kritiek op de game heb ik op de split-screen multiplayer. Doordat er een grote zwart rand om beide beelden heen komt, wordt het dus kleiner en lastiger om de tekst te lezen. Leuk dat Treyarch graag alles scherp wil weergeven maar door het wat kleiner maken van het scherm, mist het zijn doel. En dan te bedenken dat de zombie modus met zijn vieren tegelijk gespeeld kan worden. Leuk bedacht maar no thanks!!!  Uiteraard kunnen celebrities niet ontbreken in het verhaal rondom de Zombies mode.

Black-Ops-3-Shadows-of-Evil-Cast

Black Ops 3 is een geslaagd deel in de Black Ops serie en is mijn favoriet. Memorabel blijft de scene met John F. Kennedy aan tafel in deeltje één. Terug naar deel drie, dit deel staat als een huis, de classes in de multiplayer is een leuke toevoeging en de maps zijn leuk om te verkennen. Als de save game lokaal opgeslagen zou worden, zou ik de campaign mode nog toffer vinden. Diezelfde campaign mode is het spelen zeker waard en biedt een mooie introductie voor minder ervaren spelers. Splitscreen vind ik geen goed uitgewerkte toevoeging aan de game, zeker met zijn vieren zombie modus is echt niet fijn. Een gemiste kans dus. Misschien kunnen ze wat leren van Mario Kart 64….

Is deze game het kopen waard? Ja, voor CoD fans en met name de multiplayers, is het verplichte kost. De toevoegingen zijn duidelijk en leuk, niet overpowered en de maps uitdagend en leuk om te spelen. Voor de minder ervaren CoD fans die wel een toffe shooter willen, ben je met Black Ops 3 ook aan het juiste adres. De campaign mode is tof om te doorlopen en zit qua verhaal sterk in elkaar. Al met al vraag ik me wel af of het 60 euro waard is als je al veel CoD games hebt. De Call of Duty games zijn de laatste jaren meer social games geworden. Je koopt ze om met je vrienden samen te spelen, en niet omdat het de vetste game ever is. Het is dan de vraag of de multiplayer modus de volle mep van je welverdiende euro’s waard is. Ik heb hier gemengde gevoelens over…

Maarten van Zanten
    (retro)Gamer by heart, fulltime ICT specialist en daarnaast indie game developer