Review: Ayo the Clown

Ayo the Clown is een leuke platformer die ondanks zijn kinderlijk uiterlijk geschikt is voor de wat oudere gamers onder ons. Ayo blinkt qua spelmechaniek nergens in uit maar gezien de doelgroep hoeft dit ook niet.

+ Vrolijke wereld
    + Afwisselende muziek
    + Leuke krachten

- Hitregistratie
    - Elementen vallen soms uit beeld
    - Tank

Voor de review van Ayo the Clown vroegen we community-member YazNL om zijn rode neus af te stoffen. In deze review deelt de huisvader van onze Discord-community zijn indrukken.

Ayo the Clown gaat over een clowntje dat heerlijk ligt te slapen in zijn tent, totdat er een onweersbui overtrekt. Met veel flitsen en kabaal zorgt deze donderbui ervoor dat het hondje van Ayo wakker wordt. En als niet veel later Ayo zelf ook wakker wordt van het harde gebulder, ziet hij tot zijn schrik dat zijn hondje niet meer in zijn mandje ligt. Ayo rent naar buiten, zeker van het feit dat zijn hondje wel in angst voor het onweer weggerend moet zijn en gaat naar hem op zoek.

Ayo moet zeker heel hard geschrokken zijn, want hoewel Ayo als clown heel veel trucjes kent, is hij ze allemaal vergeten. Springen kan Ayo bijvoorbeld niet. Dit leert hij in het 2e level nadat iemand hem aan deze kunst herinnert, daarna gaat Ayo helemaal los. Al snel leert Ayo de ene na de andere kracht zoals zweven aan een ballon, glijden van een heuvel en rennen. En natuurlijk weet Ayo deze krachten tot in perfectie te gebruiken om de obstakels die hij tegenkomt te overwinnen!

Voorleesverhaaltjes

Het verhaal van Ayo wordt erg leuk verteld. Via getekende en voorgelezen prenten word je verteld wat er gebeurt en wat je moet doen. De tussenschermen kom je zeer regelmatig tegen. Het spel begint ermee en bij elke gebeurtenis worden ze weer gebruikt. Jammer genoeg spreekt de verteller geen Nederlands wat het voor de wat kleinere onder ons wat lastiger maakt. Maar de prenten zijn sprekend genoeg om ook zonder voorlezer begrepen te worden.

Springen tot je een hond vindt

De levels van Ayo zijn leuk ontworpen. Het is allemaal erg kleurrijk. De stijl is mooi en voelt altijd wel circusachtig en clownesk aan. De levels duren allemaal een minuut of 10 met verschillende checkpoints waarbij je, zoals een clown overkomt, een taart in je gezicht krijgt. Deze checkpoints zorgen ervoor dat je niet te ver terug hoeft als je toch te veel tegenslag ervaart.

Ayo is in de basis een traditionele platformer. Level-elementen schuiven heen en weer, draaien zodat je erop kan balanceren en blazen je ergens heen. Of je vernietigt ze door er met je harde clownskop tegenaan te struikelen. Nooit wordt het echt heel moeilijk en overal staan hints met wat je kan doen. Dit maakt het vooral voor de kleinsten onder ons een prima spel.

Helemaal leuk is dat er zich in de levels mensen en dieren bevinden die jouw hulp nodig hebben. Op onverwachte momenten verschijnt er ineens een prentenverhaal en moet je daarna mama beer helpen haar pup te vinden of een man met een schoen op zijn hoofd van miniwezens redden. Ook neem je regelmatig een andere gedaante aan zoals een ‘laarzensaures’ of een tank. Ja, een tank. Ik snap hem ook niet en vind het erg sfeerbrekend. Hier hadden ze beter een clownesk variant van kunnen maken, iets met bellen of een piratenschip ofzo, dan was meer in het thema geweest.

Springen op hun kop

Natuurlijk zijn er ook wezens die jou willen tegenhouden van het vinden van je hondje. Waarom weet niemand. Velen kan je ontlopen, maar het zou geen platformspel zijn als je ze ook niet kan uitschakelen door boven op hun kop te springen! Jammer genoeg zit hier dan ook een van de problemen met het spel. Te vaak krijg jij hier schade van omdat het spel denkt dat je er net naast springt, ook al is het duidelijk dat dit niet het geval is. Gelukkig liggen de levels bezaaid met hartjes zodat je zelden af bent waardoor je het level opnieuw moet proberen. En natuurlijk zou het geen spannend spel zijn als er niet aan het einde van een serie levels een groot monster is die je moet verslaan.

Soms gaat het mis

Zoals in elk spel heeft ook Ayo the Clown last van wat problemen. Zoals genoemd is de hitregistratie niet altijd zoals je mag verwachten maar zijn er ook kleine grafische problemen die er soms voor zorgen dat je een gesprek niet kan volgen. Ikzelf miste het naar boven of beneden kunnen kijken om je zo op een lastige sprong voor te bereiden. Maar deze problemen zijn nooit echt spelbrekend. Je hartjes heb je zo weer aangevuld en mocht je toch afgaan dan staat het laatste checkpoint nooit ver weg.