Review: Assassins Creed Dead Kings DLC

Het laatste kwartaal van 2014 zag er op voorhand voor topontwikkelaar Ubisoft erg zonnig uit. Met de release van maar liefst 3 toptitels (Far Cry 4, Assassins Creed Unity, The crew) zou Ubisoft knallend het jaar uitgaan. Niets bleek minder waar, want daar waar Far Cry 4 de verwachtingen redelijk waar maakte, bleek dat The crew matig werd ontvangen en paradepaardje Assassins Creed overspoeld werd met kritiek. Amateuristische bugs zoals personages zonder gezicht, popups, falende Uplay servers en assassins die blijkbaar letterlijk door de vloer zakten van schaamte, waren eerder regel dan uitzondering. Als compensatie kreeg men al gauw van Ubisoft te horen dat zij alle DLC gratis zou maken en season pass houders kregen zelfs een gratis game naar keuze, een groot verlies voor de topontwikkelaar dus. Kan de ontwikkelaar opkrabbelen met het eerste Unity DLC-pakket genaamd Dead Kings?

Arno naar de kloten

Laten we even bij het begin beginnen. Dead Kings speelt zich vlak na de gebeurtenissen in Unity af. Na zijn verlies aan het einde van Unity (ik zal niks spoilen) zit hoofdperson Arno Victor Dorian totaal aan de grond. Met hoge schulden bij de plaatselijke kroeg verlangt hij naar een vertrek uit Parijs. Die kans krijgt hij als hij gewezen wordt op het prachtige, pittoreske Saint-Denis, een buitenstadje van Parijs. Al gauw vind Arno zichzelf echter midden in een zoektocht naar een schat die volgens een mythe ergens diep in de ondergrondse catacomben van Saint-Denis ligt begraven. Klinkt het verhaal al tof? Ja? Mooi, want dat is het ook. Sterker nog, het verhaal van DK (Dead Kings, niet verwarren met Donkey Kong) was in mijn beleving boeiender dan het hele verhaal in Unity. Dit had ten eerste te maken met de sfeer die in Saint-Denis hangt: het stadje is grimmig, donker en vervallen. Wel mag direct verteld worden dat er bij een wandeling door de stad toch weer opvallend veel dezelfde NPC’s om de hoek kwamen kijken, aangezien ook dit een puntje van kritiek was in Unity, is het jammer om te zien dat Ubisoft hier blijkbaar niks van geleerd heeft. Hier hoef je je echter niet lang aan te irriteren want het merendeel van DK speelt zich natuurlijk af in de catacomben waar je op zoek gaat naar de schat.

heres-how-assassins-creed-unity-dead-kings-lamp-item-works-1421137405603

Rovers en krioelende gedrochten in de duisternis

In de fraai uitgewerkte catacomben komen we ook gelijk een nieuwe vijand tegen: de rover. De rover is een vijand die individueel zeer zwak is maar in een groepje heel dodelijk. Uiteraard zul je hen dus vaak in groepjes treffen, ze zijn namelijk gebonden aan een leider. Wanneer je hun leider trakteert op een mes in zijn nek, zullen de rovers vluchten voor hun leven. Dit is iets wat direct zorgt voor een gameplay die vraagt om stealthkwaliteiten en ik moet zeggen: die is niet verkeerd en is deze keer veel beter uitgewerkt dan in Unity! Een geheel nieuw gameplay element is die van de lantaarn. En geloof me, die ga je nodig hebben! De lantaarn moet vaak bijgevuld worden in kruiken en je zal deze moeten gebruiken om ongedierte (denk aan ratten, vleermuizen en insecten) te verjagen zodat je je doel kan bereiken. Ook zal je deze toorts veel gaan gebruiken om andere toortsen aan te steken en puzzels op te lossen.

Guillotinegeweer THA KING onder de wapens

Bij DLC horen vaak nieuwe wapens en ook bij DK is dit geval. Hoewel wapens.. Laten we er maar wapen van maken. Maar wel gelijk een heel vet wapen: het guillotinegeweer! Zoals de naam het al zegt is dit echt een killerwapen wat op 2 manieren kan worden ingezet. Men kan het geweer gebruiken om midden in een gevecht af te vuren en zo meerdere vijanden in een keer af te maken. Mocht je echter op een afstand staan en een groepje van die rovers tegen komen, dan is het ook mogelijk om het geweer als een mortier in te zetten en die nietsvermoedende boefjes eens flink op te blazen, plezier gegarandeerd!

ACU_Dead-Kings_DLC_1-Basilica_Interior-Copy

Assassins Creed Dead Kings weet veel goed te maken voor de dramatische launch van Unity. Het verhaal steekt goed in elkaar en ook de sfeer is top. Neem daar de uitdagende stealthgameplay, het guillotinegeweer en de lantaarn bij en je vermaakt je prima! Het is echter jammer dat ik tegen het einde van het verhaal toch weer vast kwam te zitten in de muur en er nog steeds erg veel tweelingen rondlopen in Saint-Denis. Een ander struikelblok is het aantal uur wat je in Dead Kings mag stoppen. Het verhaal van Dead Kings was namelijk in 2,5 uur uitgespeeld. Dan kun je er nog voor kiezen om allerlei zijmissies te doen maar dan zal het aantal uurtjes wat je erin mag stoppen uiteindelijk op een uurtje of 4 komen. Met deze zaken in je achterhoofd moet je je toch afvragen of het niet meer dan terecht is dat Dead Kings gratis is, zelfs als Unity bugvrij was geweest!

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.