Afgelopen week ben ik in de wereld van Arise: A Simple Story gedoken. Ook zo benieuwd naar deze titel? In deze review deel ik mijn bevindingen.

Maar een handjevol games dat afgelopen jaar uit is gekomen kan tippen aan de visuele pracht en praal dat Arise: A Simple Story heet. Veel, heel veel, klopt aan deze prachtige verhalende game. Eerst maar eens iets over de ontwikkelaars en de studio achter deze kersverse nieuwe titel.

Piccolo Studio

Toen ik na een uurtje of 8 Arise: A Simple Story had uitgespeeld, viel aan de aftiteling al op dat deze game door een handjevol ontwikkelaars is gemaakt. Piccolo Studio is in Barcelona gevestigd en kent volgens hun website een 15-tal ontwikkelaars. Een klein getalenteerd team dat al 20 jaar in de Spaanse reclamewereld naam en faam maakt. Met het geld dat ze daarmee verdiend hebben, waren ze in staat hun droom na te jagen. Het ontwikkelen van een video game. Arise: A Simple Story is hun eerste wapenfeit. Een gewaagd project dat moest resulteren in een reflectie op de thema’s die voor hen belangrijk zijn, namelijk: liefde en tijd. Hoe hebben ze dat weten te vertalen naar een ‘mainstream’ game-ervaring?

Wat voor soort game is Arise: A Simple Story eigenlijk?

Meestal staat bij games wel enige beschrijving over wat voor type game je in huis haalt: ‘RPG’, ‘action adventure’, ‘first-person shooter’. Bij Arise is dat wat minder duidelijk en merk ik dat ik het ook moeilijker vindt om te omschrijven. Ik ga een poging doen.

In de eerste plaats beleef je een verhaal. Een verhaal dat aan je verteld wordt, dat je niet actief zelf hoeft te vormen noch in hoeft te participeren. Je hoeft ‘het boek’ dus niet zelf te schrijven, niet zelf te lezen. Arise is als een boek dat je voor wordt gelezen. In de tweede plaats staat exploratie binnen een lineair opgebouwd level centraal. Om het level te verkennen zul je gebruik moeten maken van het manipuleren van de tijd, waardoor de fysieke omgeving veranderd en daardoor delen van het level voor exploratie toegankelijk worden. De environmental puzzels. Of de combinatie van deze drie elementen ook lekker weg speelt, is natuurlijk de vraag.

Beschouwing op het leven

In Arise: A Simple Story begint het verhaal bij het levenseinde van de protagonist. De weg naar het hiernamaals kent nog een laatste uitdaging en dat is een beschouwing op diens eigen leven.

In een tiental levels die, allen zowel qua stijl, kleur en art-direction prachtig zijn, ga je op zoek naar levensherinneringen van de hoofdrolspeler. Deze herinneringen beginnen bij de vroege jeugdjaren en de latere levels gaan over ouder worden. Ieder level is georiënteerd rondom een bepaald thema in de levensloop, zoals vriendschap, ouderschap en verlies. De art-direction en muziek passen feilloos bij het thema. De gekozen muziek en achtergronden deuntjes werken daarbij sfeerversterkend.

De herinneringen in de verschillende levels zijn niet zonder meer toegankelijk. Je zult op verkenning uit moeten gaan. Al snel valt dan op dat het binnen de verschillende levels lekker soepel bewegen is. De controls zitten goed en intuïtief in elkaar. Het manipuleren van de tijd is erg goed uitgewerkt en bij vlagen ook uitdagend. Aan de horizon zie je een herinnering lonken, maar ‘hoe kom ik daar’?

De eerste paar levels zijn redelijk makkelijk en wordt je goed geïntroduceerd in het concept van tijdmanipulatie. Je leert ook wat nieuwe skills en in ieder level heeft de tijdmanipulatie een ander effect op de fysieke omgeving. Zo kan de tijdmanipulatie zorgen voor het ontstaan van sneeuw, waardoor je net even iets hoger loopt en dus bij hogere objecten kunt komen. Overigens, de levels kun je ook in co-op spelen. Eén iemand beweegt voort door de wereld, de ander bestuurt de tijdmanipulatie. Over het manipuleren van de tijd gesproken.

Tijdmanipulatie kan zorgen voor stroomversnelling in rivieren, verandering van schaduw- en lichteffecten, verandering van seizoen waardoor de flora en fauna mee verandert, enzovoorts. De ontwikkelaars hebben een enorme creativiteit gestopt in het ontwikkelen van de verschillende levels. En op momenten dat je denkt ‘nu ken ik het trucje wel’, moet je verschillende skills gaan combineren en gaat timing van de tijdmanipulatie een grotere rol spelen. De game blijft daarmee tot het eindlevel uitdagend en gevarieerd. De leercurve is goed uitgedacht!

‘To our beloved ones’

De verhaalvertelling heeft wel iets aangrijpends. De wereld waarbinnen het verhaal verteld wordt is aantrekkelijk genoeg om naar de levensherinneringen op zoek te gaan. De levensherinneringen zelf voegen echter ook genoeg toe waardoor het zoeken de moeite van de inspanning waard is.

Het verhaal zelf is niet groots. De kracht van het verhaal van de protagonist is vooral gelegen in de manier waarop kwetsbaarheid van de alledaagse menselijke interacties visueel is weergegeven en expliciet is uitvergroot. Arise: A Simple Story geeft beeld aan basale verlangens als de behoefte aan vriendschap, de pijn van verlies, geborgenheid, het ervaren van vrijheid en speelsheid.

Echte minpunten ben ik in de game niet tegen gekomen. De game loopt soepel. De controls laten zich naar mijn mening goed besturen. Opgemerkt moet hierbij wel worden dan sommige buttons dubbele functies hebben en dat kan wat ingewikkeld zijn, maar zelf ben ik daar wel aan gewend geraakt. De game heb ik zonder bugs kunnen spelen. Geen framerate problemen noch andere technische mankementen. Kortom, een game die af is en dat is tegenwoordig bijzonder genoeg om nog even apart te vermelden.

Voor twee tientjes haal je met Arise: A Simple Story een prachtige verhaal georiënteerde game in huis. Goede verhaalvertelling en een tiental prachtig vormgegeven levels om te verkennen en door middel van tijdmanipulatie op plekken te komen die op het eerste oog onmogelijk lijken. Dat alles met als doel om het levensverhaal van de hoofdrolspeler te onderzoeken en te merken dat in de alledaagse contacten de waarde en betekenis aan het leven gegeven wordt. Proost op het leven en op de ontwikkelaars bij Piccolo met hun eerste succes!

Arise: A Simple Story
8.5
review-arise-a-simple-story-proost-op-het-levenMin</br> - Belangrijke andere characters missen verdieping </br> - Beperkte herspeelbaarheid </br> - Neigt naar op sommige punten wat weinig uitdagende gameplay </br> </br> Plus </br> + Soepele gameplay mechanics </br> + Heerlijke muziek en deuntjes </br> + Mooie manier van verhaalvertelling </br> + Prachtig level-design en art-direction </br> + Goede leercurve </br>