[Review] Alan Wake 2: Night Springs (DLC) – Van alle markten thuis

De Night Springs DLC voor Alan Wake 2 mag een korte, maar krachtige ervaring genoemd worden. Ook hierin wordt de grafische kracht van de game in combinatie met sterk geluid fantastisch gebruikt. En dan hebben we het nog niet gehad over de fantastische verhalen die we als drie losse afleveringen voorgeschoteld krijgen. Elk met zijn eigen, geloofwaardige hoofdpersoon en eigen vibes. Een erg knappe prestatie. Het is alleen jammer dat deze ervaring zo kort duurt. Maar mocht je de base game hebben uitgespeeld en er van hebben genoten, dan is de Night Springs DLC must play. Sterker nog, dit is hoe je een goede, sterke DLC maakt.

+ Sterke, intrigerende verhalen
    + Sfeer
    + Vertrouwde gameplay
    + Prachtige graphics

- Kort

Bij het Summer Fest werd de releasedatum van de eerste DLC van Alan Wake 2 aangekondigd. Deze uitbreiding moest fans weer een paar uur extra speelplezier gaan bezorgen. Of dat ook het geval is, lees je in deze review.

Noem een paar van de beste games uit 2023 en Alan Wake 2 mag hier niet in ontbreken. Ruim dertien jaar na release van het eerste deel wisten de makers nog steeds een fantastische game neer te zetten. Dit bleek ook uit de review van collega-redacteur Niels. En eerlijk is eerlijk. Bij DLC is het vaak een hit or miss, zeker als de verwachtingen hooggespannen zijn.

In Night Springs duiken we als spelers in de tv show die we kennen uit de base game. Aan het begin van elke aflevering wordt het verhaal ingeleid door niemand minder dan Mr. Door. Elke aflevering? Jazeker. Als spelers mogen we namelijk genieten van drie losse episodes, met elk hun eigen verhaal en personage.

Zo gaan we in Number One Fan aan de slag met een serveerster die gek is op een schrijver. Wie zou dat nou zijn? In episode 2: The North Star gaan we samen met een vrouw op zoek naar haar broer. En in Episode 3: Time Breaker zoekt een acteur de grenzen van het universum op.

Bingewatchen

Het is een kleine samenvatting van de verhalen en dat doe ik bewust. De verhalen zijn namelijk stuk voor stuk ontzettend gaaf, origineel en goed uitgewerkt. Zo brengt episode 1 echt ontzettend veel humor en zelfs een rock-‘n’-roll vibe met zich mee. Vooral bij deze episode heb ik echt een traantje moeten wegpinken van het lachen. Wacht maar tot je het verhaal van de shotgun hoort.

Episode 2 brengt op z’n beurt weer meer die horror vibe met zich mee en neemt ons mee terug naar Coffee World. Verwacht donkere omgevingen waarbij je zaklamp cruciaal is. Daarnaast staan puzzels hier wat meer centraal, dus hou je ogen goed open. En ontrafel natuurlijk het mysterie om je broer te vinden.

Episode 3 is wat kleurrijker, maar ook all over the place. Je zult in deze episode meerdere, bekende plekken uit Alan Wake 2 tegenkomen. Ook hier in staan hier en daar de puzzels centraal.

Ben je fan van Alan Wake? Dan ga ik er geen doekjes om winden. Alleen om het verhaal moet je deze DLC al gespeeld hebben. Alles voelt fris en vernieuwend zonder de vertrouwde Alan Wake gameplay los te laten. Sterker nog, het merendeel van deze verhalen spelen zich af in omgevingen uit de base game. En een heel vet gegeven: de werelden van Remedy komen hierin samen.

Het enige nadeel met betrekking tot deze DLC is dat de verhalen kort, maar krachtig zijn. En gezien deze stuk voor stuk weten te boeien ga je daarom snel door deze uitbreiding heen. Ik heb deze in 2,5 uur uitgespeeld.

Feest der herkenning

Eerder gaf ik al aan dat de vertrouwde gameplay van Alan Wake 2 behouden is gebleven. Maar eigenlijk is het bizar in hoeveel formats dit blijkbaar blijft werken. Zo mag je hier en daar weer wat schaduwen vol in het gezicht schijnen om ze vervolgens af te maken. Daarnaast zul je hier en daar weer wat niet tastbare dingen moeten vangen om deze los te laten op een ander punt om verder te komen.

Ook op grafisch gebied gooit Night Springs weer hoge ogen. Sterker nog, het blijft bizar hoe mooi deze game er eigenlijk uitziet en hoeveel details deze kent. Geen blaadje is hetzelfde in het bos als je zaklamp er over heen schijnt in de avond. De zon die op het water van het meer vlakbij Bright Falls ondergaat die schitteringen veroorzaakt. Het is nog steeds ontzettend mooi en het klopt allemaal.

Mocht je je afvragen of er ook veranderingen in zitten tegenover de base game, dan kan ik je gerust stellen. Gezien je in Night Springs losse episodes naspeelt is de game een stuk minder open. Sterker nog, de game is veelal lineair. Natuurlijk zitten er hier en daar wel open stukken, maar meestal is direct duidelijk waar je naar toe moet. En dat is gezien het een DLC is in mijn ogen een goed iets.

Headset aan te raden

Dan nog wel een tip vanuit mijn kant. Zorg er voor dat je deze game met een goede headset speelt. Dit omdat ook het geluid nog steeds tip top in orde is. En er is niks fijners dan duidelijk te horen waar de shadows vandaan komen, terwijl je voetstappen onder je klinken en de wind zachtjes door de bomen jaagt. Of wat te denken van het rustgevende geluid van water dat door een beekje sijpelt in de verte.

De Night Springs DLC voor Alan Wake 2 mag een korte, maar krachtige ervaring genoemd worden. Ook hierin wordt de grafische kracht van de game in combinatie met sterk geluid uitstekend gebruikt. En dan hebben we het nog niet gehad over de fantastische verhalen die we als drie losse afleveringen voorgeschoteld krijgen. Elk met zijn eigen, geloofwaardige hoofdpersoon en eigen vibes. Een erg knappe prestatie. Het is alleen jammer dat deze ervaring zo kort duurt. Maar mocht je de base game hebben uitgespeeld en er van hebben genoten, dan is de Night Springs DLC must play. Sterker nog, dit is hoe je een goede, sterke DLC maakt.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.