De definitie van een goede game is oprecht lastig om te geven. Wat voor de ene speler belangrijk is, is voor de andere speler niet belangrijk.

Voor mijzelf kan ik wel zeggen: het spelen van sommige games, vooral als er een leuke verhaallijn aan zit, is een soort van rollercoaster van emoties en gevoelens. Én als een game, deze rollercoaster van emoties brengt, zonder dat dit effect heeft op de speelbaarheid, dan is mijn ogen een game geslaagd. Eerst het gevoel van frustratie als iets (nét) niet lukt en je eigenlijk wilt rage-quitten. Het gevoel van blijheid én opluchting als je eindelijk een eindbaas hebt verslagen. Vallen, opstaan, proberen en uiteindelijk je taak volbrengen.

Een 3D-platform met een eigen genre

A Hat in Time, de eerste game van de ontwikkelaars Gears for Breakfast, gaf mij deze rollercoaster van emoties. Nadat ik deze game had opgestart was het: “He! Dit heeft vreselijk veel weg van Super Mario Sunshine!”. Vervolgens was het: “Deze game heeft wel iets weg van The Legend of Zelda: The Wind Waker”. Nadat ik het eerste level had afgerond, kwam ik hierop terug. Het is absoluut géén Super Mario en géén Zelda; het is een 3D-platform met haar eigen elementen. Origineel, kleurrijk en een geweldige gameplay van begin tot eind. Datgene wat de game zo leuk en geslaagd maakt is dat alle pro’s en con’s van 3D-platformers zijn samengevoegd is tot één game. Je kunt wel merken dat A Hat in Time geïnspireerd is door onder andere Super Mario Sunshine en The Legend of Zelda: The Windwaker maar de ontwikkelaars hebben het niet nagemaakt. A Hat in Time is gewoon A Hat in Time. En naar mijn mening mag deze game een eigen categorie krijgen.

Een reis naar huis

In de game spel je Hat Kid, een jong meisje, die in een ruimteschip op weg naar huis is. Tijdens haar reis komt ze op een gegeven moment langs de planeet Mafia, waarna alles vreselijk mis gaat. Één van de bewoners van Mafia Town, de hoofdstad van de planeet Mafia, komt langs het ruimteschip om tol te innen. Hat Kid is daar niet van gediend, waarna deze man met kracht het ruimteschip open beukt. Alle Time Pieces (dit zijn zandlopers die het schip voorzien van stroom) vliegen met kracht uit het ruimteschip en raken verspreid over de werelden van deze game.

In het eerste level van het spel reis je af naar de stad Mafia Town. In deze stad ontmoet je een meisje genaamd Mustache Girl. Mustache Girl is een ware rebel die oprecht alle slechteriken haat. In eerste instantie gaan ze samen op zoek naar de vermiste Time Pieces. Alleen op een gegeven moment komt Mustache Girl er achter dat deze Time Pieces een bepaalde kracht bevatten. De Time Pieces zijn namelijk in staat om de tijd terug te spoelen. Mustache Girl wil een tijdreizende superhero worden. Hat Kid vindt dit geen goed idee; het spelen met tijd is immers best gevaarlijk. Hierdoor splitsen hun wegen en gaan ze beiden, apart van elkaar, op zoek naar de Time Pieces. Je doel is uiteindelijk om Mustache Girl te verslaan in een epische battle zodat Hat Kid haar reis naar huis kan voortzetten.

Vier open werelden met héél véél plezier

In de game reis je (uiteindelijk) door vier verschillende werelden. Het hoofddoel van A Hat in Time is het verzamelen van alle veertig Time Pieces. Nadat je alle Time Pieces terug hebt gevonden, is je ruimteschip volledig voorzien van energie en kun je terug naar huis. De reden waarom ik trouwens ‘uiteindelijk vier werelden’ zei, komt doordat je pas nieuwe delen van je ruimteschip unlocked nadat je voldaan hebt aan een bepaalde hoeveelheid Time Pieces. Alle werelden zijn volledig verschillend van elkaar. Ook heeft iedere wereld haar eigen charmes. Daarnaast is er ook ontzettend veel te ontdekken en te doen! Zo los je vele puzzels op, moet je bepaalde objecten verzamelen voor het openen van bijvoorbeeld kluizen. En nee, ik heb het echt niet over die zo waardevolle Time Pieces.

Een voorbeeld van de dingen die je kunt verzamelen zijn Pons. Pons zijn een soort van diamantjes die in de game figureren als een currency. Oftewel: je kunt hier allerlei dingen mee halen en mee unlocken. Zo ben je in staat om bepaalde challenges te unlocken, maar je kunt ook Badges halen bij verkopers die verstopt zitten op allerlei verschillende locaties in de werelden. Met die Badges die je haalt, ben je in staat om de abilities aan te passen van Hat Kid. Zo kan Hat Kid een fatale val overleven of ben je in staat je wapen, een paraplu, aan te passen.

Ook kun je in de game Yarn Balls verzamelen. Deze Yarn Balls zijn ook vreselijk belangrijk! Stiekem zijn ze belangrijker dan de Time Pieces, aangezien je met deze Yarn Balls in staat bent om hoeden te maken. Ja, ja! Hoeden! De reden dat het meisje Hat Kid heet komt natuurlijk vanwege de hoeden die ze draagt. En hier draait A Hat in Time om! Iedere hoed die je verzameld in de game heeft zo zijn eigen ability. Deze abilities zijn cruciaal om verder te komen en ook voor het verzamelen van de Time Pieces. Zo kun je met een bepaalde hoed super hard sprinten en met een andere hoed bommen brouwen.

Vrolijke geluidjes in een kleurrijke omgeving

De laatste tijd heb ik het idee dat ontwikkelaars vrij snel voor een lieve en schattige uitstraling gaan. Mogelijk doen ze dit om de jonge gamers aan te spreken. En ja, A Hat in Time voldoet absoluut aan deze eigenschap. De style van de game kan enigszins een beetje kinderachtig overkomen. Zo is het spel op een fijne kleurrijke manier opgesteld. Daarnaast wordt de game ook begeleid door vrolijke, enigszins kinderlijke, deuntjes. Toch is dit een combinatie wat erg goed bij A Hat in Time past. Ondanks dat is A Hat in Time ook een game dat erg leuk en verrassend is voor volwassenen want er zit hier en daar echt een stukje duistere humor verstopt. Je denkt dat je een heel schattig spelletje speelt totdat je beseft dat Mustache Girl spreekt over het in stukjes snijden van de Mafia mannen en ze vervolgens in kleine potjes te stoppen. Dus dat schattige is maar relatief.

Ooit begonnen als een Kickstarter project

A Hat in Time is ooit begonnen als een Kickstarter Project. De ontwikkelaars, Gears for Breakfast, hadden een minimaal bedrag van 30.000 dollar nodig voor de ontwikkeling van deze game. Uiteindelijk hebben ze bijna 300.000 dollar binnen gehaald! De ontwikkelaars  waren van mening dat de meeste hedendaagse games de magie miste die games uit de jaren ’90 wel hadden. Namelijk het onderzoeken van magische werelden en het ontdekken van vele dingen. Concreet gezien is A Hat in Time een samenvoeging van alle pro’s en con’s waar spelers tegen aan liepen met het spelen van andere 3D-platform games. Ik ben oprecht blij dat de ontwikkelaars zo snel het geldbedrag bij elkaar hebben kunnen verzamelen en dat deze game niet op de pc is achtergebleven.

Het klinkt misschien wel een beetje cliché, maar A Hat in Time is wel een spel dat steeds leuker wordt naarmate er meer progressie is behaald. En nee, dit komt echt niet doordat je steeds méér hoeden, Badges of Time Pieces hebt verzameld. De game wordt steeds moeilijker en hierdoor ook steeds uitdagender.

Het doel in de game, namelijk voldoende Time Pieces verzamelen zodat je je reis naar huis kunt voortzetten, is vrij duidelijk. Toch is A Hat in Time geen lineaire game met één daadwerkelijke verhaallijn dat begint bij A en eindigt bij Z. Als je een fan bent van games met een duidelijke verhaaltje dan is A Hat in Time géén aanrader. Het zijn meer een soort van mini-levels die samengevoegd worden tot één geheel. Zodra je Mafia Town hebt uitgespeeld, kom je terecht op een trein waar je een moord moet oplossen. Natuurlijk draagt Hat Kid dan een detective hoed! Een ander level is dat je terecht komt op de filmset. Je moet hier oprecht je best doen om niet gesnapt te worden door uilen. De reden? Nou, als de uilen je spotten krijg je een boete voor ‘ Owl Harassment’ van maar liefst 100.000 Pons. Oh ja… een cactus krenken is ook géén goed idee, want hier staat zelfs een fikse boete op.

Een game die niet snel verveeld

Geen enkele game is perfect en er zijn ook in A Hat in Time een aantal flaws te vinden. Maar deze game komt in mijn ogen toch echt wel dicht in de buurt van perfectie. En nee, het is is niet vanwege het eerdere benoemde rollercoaster van gevoelens. Het is ook een combinatie van hoe de gameplay en de besturing in elkaar zit. Het speelt allemaal heel erg intuïtief weg. A Hat in Time is een spel waar je vele uren plezier aan gaat beleven. Het design van de levels is uitdagend en wordt ook steeds uitdagender. De characters in de game zijn leuk, schattig, eng en/of iets wat te sukkelig.

Het basisprincipe van A Hat in Time, namelijk het rondrennen, springen, klimmen en het verzamelen van kleurrijke dingen, verveeld natuurlijk niemand.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de trailer van A Hat in Time:

A Hat in Time
95 %
review-a-hat-time-game-eigen-genrePluspunten: <br> - Speelt heerlijk weg;<br> - De characters in de game hebben hun eigen persoonlijkheid; <br> - Leuke setting;<br> - Heel veel humor!;<br> - Leuk voor jong en oud;<br> <br> Minpunten:<br> - De game heeft geen lineair verhaallijn;<br>