Never Alone: Pareltje uit Alaska

Never Alone

ALASKA

Zo nu en dan struin ik de Xbox Store af en zoek ik naar de wat minder bekende (indie) titels en ik stuitte op Never Alone (Kisima Ingitchuna ) van studio Upper One Games. Het verhaal en grafische stijl sprak mij aan en ik besloot hem te kopen. Achteraf ben ik blij met deze aankoop. Maar laat ik bij het begin beginnen…..

De game is gemaakt in samenwerking met de Alaska Native community. Deze community wilde meer vertellen over hun cultuur en folklore en besloot om dit in een game te combineren. Tijdens de levels en de cut-scenes verteld een narrator meer over de cultuur van de gemeenschap in Alaska, in de taal die men daar spreekt, het Inuit. Dat is even wennen maar dit stoort niet. Daarbij is het erg interessant en verfrissend om een nieuwe cultuur tijdens een game te leren kennen. Leuk feitje is ook dat er bijna 40 mensen van de gemeenschap hebben geholpen aan deze game qua verhaal en content over hun cultuur.

Never Alone

HULP

Je speelt als een jong meisje Nuna die een vos als side-kick heeft.
    De dreiging nadert van een eeuwige storm die alles kan vernietigen in dit mooie koude werelddeel. Never Alone is trouwens een platformer wat Action, Adventure en Puzzle met elkaar combineert. Ik vergeleek het qua mechanics met Valliant Hearts. Je moet dus als het meisje met de vos samenwerken om puzzels op te lossen en bedreigingen uit de weg te gaan in een game wat een erg afwisselend landschap biedt van bevroren toendra’s, wateren met veel ijsschotsen en betoverende onderwatergrotten. Tijdens de game ontmoet je legendarische karakters uit de folklore.

Waar Nuna niet kan komen, hoge platforms bijvoorbeeld, kan de vos uitkomst bieden om naar boven te klauteren en een touw te pakken, zodat Nuna naar boven kan klimmen. Een ander moment moet Nuna ver springen zodat ze de vos weer kan helpen. De Vos kan bestuurt worden door de cpu of door een vriend(in) in coöp modus. Beide werkt goed, de AI van de vos in singleplayer stoort niet en werkt zoals het zou moeten.

Never alone

PARELTJE

De grafische stijl van deze game is heel bijzonder, het is herkenbaar maar toch zo verfrissend door af te wisselen van tekenstijlen in het decor van de levels en wanneer het verhaal verteld wordt. Het eerste level voelt als een relaxte beleving terwijl er heel veel gebeurt en verteld wordt. De puzzels worden steeds moeilijker maar nergens lastig, dus je hoeft niet bang te zijn voor rage-quitting. Het verhaal draagt de game en vice versa. Hou je van originele games met een mooie verhaal en goed gebalanceerde aktie en puzzels? Dan zit je bij Never Alone goed. Voor sommige kunnen de puzzels en actie wat eentonig overkomen, ik had hier allerminst last van. De controls zijn standaard voor een platformer, wat een kleine minpunt kan zijn. Voor een prijs van 14,95 is het naar mijn mening echt een koopje.

Never-Alone

Jeffrey
    Jeffrey