Review Mortal Kombat X: Bloederig terugkeer van een legende

Ok, veel fans waren lovend over Mortal Kombat (ook wel Mortal Kombat 9 genoemd) die in 2011 zijn weg vond naar de diverse consoles. Nu is deeltje 10 al weer een paar dagen uit en ben ik druk in de weer geweest met de game zodat ik daar nu een review over kan schrijven. Martin was eindelijk verlost van mijn eeuwige gezeur over wanneer ik deze game kon checken. Lees dus gauw verder wat ik, als fighting game liefhebber, vind van MKX.

Het eerste wat mij opviel was het ontbreken van een vette intro die mij in de stemming zou brengen voor wat er ging komen. Echter na wat weg klik schermen, kreeg ik de Main Menu te zien. Je kon kiezen voor één of twee spelers, online, krypt, een modus om iemand online op een Fatality te trakteren en Faction (daarover later meer). Bij één speler koos ik voor de Story mode omdat ik op deze manier alle characters kan zien en eventueel uitproberen.

Verhaal

De storymode begint bij Johnny Cage die in een helicopter op weg is naar een missie en opeens te maken krijgt met Scorpion in Sub-Zero. Een cut-scene met de nodige Quick Time Events volgen zich in een lekker tempo op, waardoor ik wel gelijk in de juiste stemming kom. De graphics zien er goed uit en de eye-candy spat vloeiend van mijn tv af. Zonder al te veel te verklappen heeft de Story Mode het doel om je met alle characters kennis te laten maken en wat special moves onder de knie te krijgen. Sommige characters komen langer aan bod, zoals Johnny Cage, maar ook Sonya Blade, Kung Jin (ja één van de nieuwe characters in dit deel) en de god Kottal Kahn. Alle characters weer terug te zien geeft een feest van herkenning en ze zijn goed neergezet. Het verhaal is laagdrempelig en onderhoudend dus verwacht geen diepgaand verhaal. Als je even lekker doorspeelt, heb je de Story Mode  in twee á drie uur doorlopen. Het spel is niet makkelijk maar ook niet extreem moeilijk. Het is allemaal goed te doen.

Story mode

Grafzerk

Na het uitspelen van de Story Mode, wilde ik even de Koins verzilveren die ik tijdens de vele matches had verzameld. Dit kan je doen in de Krypt. In dit duistere kerkhof vind je standbeelden en grafzerken die je met Koins kunt openen en waar je concept art kan krijgen, een nieuwe fatality of brutality kan unlocken of een nieuwe skin voor de characters. Je weet nooit wat je krijgt en dat maakt het leuk om alles te verzamelen en uiteindelijk wil je ze allemaal wel hebben. De ene kost wat meer Koins dan de andere, wat uitnodigt tot veel matches spelen en weer nieuwe Koins verzamelen. Voor de die-hard MK fans is dit een leuke bezigheid.

Krypt head

De in de Krypt vergaarde nieuwe fatality ging ik gelijk uitproberen in de Tower mode. Hier kan je kiezen tussen de traditionele Tower waarin je 10 tegenstanders te lijf gaat om uiteindelijk het aan de top op te nemen tegen Shinnok (die Shao Kahn heeft verslagen). En dan is er de Test Your Might modus waarin je steeds sterkere materiaal zoals hout, jade, graniet door midden moet slaan door super snel op alle vier de actieknoppen te rammen. De krachtindicatie wordt weergeven in een cirkel. Ben je in de cirkel dan zit je goed, zit je buiten de cirkel en de tijd loopt af, dan lukt het niet en wordt je personage op hilarische wijze om zeep geholpen. Verder is er nog de survival modus waarin je tegenstander na tegenstander voor je kiezen krijgt en je energie mee gaat naar het volgende gevecht en zonder te worden aangevuld. Lekker pittig en voor de pro’s die al een tijdje hebben gespeeld zou ik zeggen.

Nieuw in Mortal Kombat X zijn de Factions. Hierbij kun je een kant kiezen door een factie te joinen zoals daar zijn:

– Black Dragon (Leider Kano)
    – Lin Kuei (Leider Sub-Zero)
    – White Lotus (Leider Raiden)
    – Special Forces (Leider Sonya Blade)
    – Brotherhood of Shadow (Leider Quan Chi)

Factions

Deze facties zijn eigenlijk constant in gevecht met elkaar en als factie-lid moet je dus ook je factie verdedigen voordat het van de troon wordt gestoten. Het kan dus gebeuren dat je tijdens je offline gevechten ineens opgeroepen wordt tegen een factieleider van een andere factie te knokken. Win je, dan behoudt of wint je factie terrein. Verlies je, dan is de andere factie een stap dichterbij de top en de alleenheerschappij. Dit is wel grappig maar ik heb dit nog te kort kunnen spelen om hier echt de meerwaarde van in te zien. Online is het echter wel erg leuk omdat je tegen andere spelers knokt die echt van een andere factie zijn. Je krijgt hierdoor extra Koins en experience.

Faction War

Ik heb aardig wat potjes online gespeeld en dit beviel zeer goed, ik had geen lag of disconnected tegenstanders. Wel had ik veel spelers die constant hetzelfde trucje deden en al vrij snel voorspelbaar werden. Ik denk dat Mortal Kombat sowieso erg toegankelijk is, net als Street Fighter 4 bijvoorbeeld. Afgelopen weekend heb ik tijdens één van onze vele epische game nights op het kantoor van Excamedia wel tegen een pro-gamer gespeeld en toen merkte ik een diepgang die ik online nog niet had gevonden. Hij liet goed zien hoe je  een combo kon maken én  een X-ray move op het einde als finishing touch. Dit was overigens wel een offline versus match. Wat me brengt op de twee spelers matches die echt heel erg tof zijn. Met je vrienden elkaar verrot beuken en trakteren op één van de vele fatalities blijft tof. Ik ben dan ook van mening dat de kracht bij Mortal Kombat niet ligt bij de online multiplayer maar bij de local multiplayer matches.

Fatality!

Wat is Mortal Kombat zonder fatalities? En dit keer zijn het er twee per character en tering, wat zijn ze weer heerlijk over the top, gory, bloody en hilarisch…. Cassie Cage die eerst de kaak van de tegenstander breekt om daarna vlug een selfie te maken die op de voorpagina van Friendships komt te staan. Of een andere fatality waarin ze eerst wat extra gaatjes in de tegenstander schiet om daarna 1 gat met haar kauwgom te dichten.. Een bel van kauwgom ontstaat en spat weer uiteen. Stijlvol én humoristisch op een gore wijze in beeld gebracht. And I love it! Goro weet ook zijn tegenstander bruut aan zijn einde te brengen door alle ledematen er in één keer af te rukken. Ik ga verder geen fatalities beschrijven want ik vind dat je bij elk nieuw deel van Mortal Kombat moet ontdekken wat elke fatality brengt. Ik deed vaak de Single Fights om een fatality uit te proberen en stuk voor stuk te unlocken. Je hebt ook de optie om een Easy Fatality uit te voeren. Deze Easy Fatalities zijn ingevoerd om de beginner in Mortal Kombat kennis te laten maken met de fatalities maar die het nog te moeilijk vind om de hele knoppencombinatie te onthouden. Jammer is wel dat voor deze beginner deze Easy Fatalities niet de hele tijd beschikbaar zijn. Voor één dollar kan je er eentje kopen of een set van 5. Je hoeft het niet te doen maar het kan. Ik zou mijn geld in mijn zak houden en de fatalities toch maar leren uit te voeren, dit is tenslotte een kenmerkend onderdeel van elke Mortal Kombat game.

Fatality heart

Mortal Kombat X introduceert ook weer de brutalities. Dit zijn ending fatalities die je enkel kan uitvoeren als je tijdens de match bepaalde aan bepaalde eisen hebt voldaan. Zoals bijvoorbeeld één ronde niet blocken of één ronde winnen met als laatste move een X-ray move. De brutalities zijn dus eigenlijk fatalities maar zonder de cinematics. Ik heb er een paar unlockt maar vond het niet geweldig. De X-ray moves zijn ook weer van de partij en tering, wat worden er weer veel botten gebroken en dit wordt op de Xbox One zeer zéér wreed weergegeven. Deeltje 9 had dit al goed voor elkaar, maar Mortal Kombat X gaat hier glansrijk overheen. Uiteraard is het wel even uitproberen hoe een X-ray move begint, sommige zijn van dichtbij te activeren en sommige, zoals Sonya Blade, hebben meer wat afstand nodig. Dit brengt wel een verfrissende tactiek met zich mee.

Quan chi xray

X-ray move

Debuut

Je zag al enkele namen voorbij komen en ik wilde toch even de hele lijst van characters belichten, want het zijn er lekker veel. Er zijn oude bekenden zoals natuurlijk Liu Kang, Kung Lao, de iconische Scorpion en diens eeuwige rivaal Sub-Zero. Gelukkig heeft Netherrealms Studios nieuwe wrede characters aan deze lijst toegevoegd. Ferra/Torr zijn eigenlijk 2 characters vechtend als eenheid. De grote reus Torr heeft Ferra op zijn schouder. Ferra heeft vlijmscherpe klauwen die aardig wat schade doet als Torr haar naar je werpt of zwaaiend op je in hakt. Deze eenheid dienen de god Kottal Kahn en vechten samen met Erron Black en D’Vorah. Erron Black is wel een bekende in de Mortal Kombat universum en maakt nu dan toch zijn debuut. Deze macabere cowboy gebruikt zijn pistolen op een gruwelijke manier en is een goede toevoeging aan het roster van vechters. D’Vorah maakt ook haar debuut in Mortal Kombat X, zij doet qua uiterlijk erg denken aan een insect. Ze heeft ze 4 vleugels op haar rug én 4 haken die ze als wapen kan gebruiken. In haar buik draagt ze ook nog een rupsachtig dier met zich mee. Kottal Kahn is haar directe leider en is ook speelbaar als character en heeft een defensieve vechtstijl en is niet mijn favoriet. Hij voelt als character evenals zijn moveset erg kaal en vlak aan.

D-Vorah

Kotall Kahn

Ook nieuw zijn Jacquin Briggs, de dochter van de oude bekende Jax en zij deelt net als haar vader, rake harde klappen uit. Nog meer familie maakt zijn debuut want de zoon van Kenshi, Takashi Takeda, komt ten tonele en is net zo bekend met telekinese als zijn vader, wat hem echt net zo dodelijk maakt. Johnny Cage kennen we natuurlijk al vanaf deel 1 op de SNES of Megadrive en hij brengt nu, bij dit deel, even zijn dochter mee. Haar vechtstijl doet een beetje denken aan die van Johnny maar heeft wel een iets andere moveset om verfrissend over te komen. Nieuwkomer Kung Jin speelde voor mij gelijk erg lekker en vloeiend. Kung Jin is familie van Kung Lao maar op welk manier is onbekend. Wat wel duidelijk is, is dat hij van alle characters een zoner is die het liefst op afstand aanvalt. Mocht het op close combat aankomen dan gebruikt hij zijn boog op een brute manier.

Het is trouwens ook verfrissend dat elke character ook drie stijlen heeft waaruit je kan kiezen voordat het gevecht begint. Elke stijl brengt weer wat nieuwe moves mee, offensief, defensief of een beetje van beide. Zo kan Quan Chi met portals werken waar hij zijn tegenstander in kan gooien. Met een andere stijl heeft hij moves om de tegenstander onder controle te krijgen met een pijnlijke afloop. Scorpion kan bijvoorbeeld ninjutsu gebruiken, maar een andere vechtstijl geeft special moves met vuur als primair element. Het is aan jou om uit te vogelen welke stijl het beste past bij elk character. Er is veel om te ontdekken, dat is wel duidelijk bij Mortal Kombat X. Er komen ook nog meer characters aan, zoals Jason Voorhees, Predator, Tanya en Tremor. Uiteraard schrijf ik een update als er characters beschikbaar zijn.

De graphics zijn, zoals ik zei, heel erg mooi en sfeervol. Met dit deel heeft Netherrealms Studios het meest sfeervolle, pakkende, wrede deel uit de franchise neergezet. Alles klopt en ademt Mortal Kombat, als je begrijpt wat ik bedoel. De cut-scenes in de storymode zijn zeer goed maar soms vind ik dat er te veel bump mapping is gebruikt bij de characters, ze shinen soms te veel. Dit doet voor mij afbreuk aan de sfeer. Ook vind ik soms de lip-sync en animaties van de monden niet echt next-level.

Ik moet wel zeggen dat het voor mij geen afbreuk doet aan het algehele plaatje. Dit deel is, net als deel 9, echt verplichte kost als je fan bent van de franchise, maar ook als je fighting game liefhebber en nieuw bent met de serie. Alles klopt aan de game, het vechten gaat soepel en de blood & gore is rijkelijk aanwezig in. Ik kan echt uren orakelen over deze game maar kan het samenvatten tot: Koop deze game!!! Netherrealms Studios heeft een juweeltje afgeleverd dat zich mag voegenn bij de beste delen uit de serie, welke voor mij één tot en met drie en deeltje 9 is. Laat in de comments weten wie jouw favoriete character is én welk deel van de serie je het tofste vond. Ik ga nog een keer een Tower doen en Shinnok voorzien van een aantal botbreuken. Fight!

Fight

Maarten van Zanten
    (retro)Gamer by heart, fulltime ICT specialist en daarnaast indie game developer